Comisia Europeană și-a prezentat „Strategia pentru o mobilitate sustenabilă și inteligentă”, însoțită de un plan de acțiune cuprinzând 82 de inițiative care vor ghida activitatea noastră în următorii patru ani.
Această strategie pune bazele procesului prin care sistemul de transport al Uniunii își poate realiza transformarea verde și digitală și poate deveni mai rezilient în fața viitoarelor crize.
După cum se subliniază în Pactul verde european, rezultatul va fi o reducere cu 90 % a emisiilor până în 2050, obținută grație unui sistem de transport inteligent, competitiv, sigur, accesibil și la prețuri abordabile.
Frans Timmermans, vicepreședintele executiv pentru Pactul verde european, a declarat: „Pentru a ne atinge obiectivele climatice, emisiile din sectorul transporturilor trebuie să se înscrie pe o traiectorie clar descendentă. Strategia propusă astăzi va schimba modul în care persoanele și mărfurile circulă în Europa și va facilita combinarea mai multor moduri de transport în cadrul unei singure călătorii. Am stabilit ținte ambițioase pentru întregul sistem de transport, pentru a asigura o revenire sustenabilă, inteligentă și rezilientă în urma crizei COVID-19.”
Comisarul pentru transporturi, Adina Vălean, a declarat: „Transporturile sunt coloana vertebrală care conectează cetățenii și întreprinderile europene și sunt importante pentru noi toți. Tehnologiile digitale au potențialul de a revoluționa modul în care ne deplasăm și de a face mobilitatea noastră mai inteligentă, mai eficientă și totodată mai verde.
Trebuie să oferim întreprinderilor un cadru stabil pentru investițiile verzi pe care vor trebui să le facă în deceniile următoare. Prin punerea în aplicare a acestei strategii, vom crea un sistem de transport mai eficient și mai rezilient, care urmează o traiectorie fermă de reducere a emisiilor în conformitate cu obiectivele Pactului verde european.”
Principalele etape pentru un viitor inteligent și sustenabil
Toate modurile de transport trebuie să devină mai sustenabile, cu alternative verzi disponibile pe scară largă și cu stimulente adecvate puse în aplicare pentru a încuraja tranziția. Stabilirea unor etape concrete va menține sistemul european de transport pe traiectoria către un viitor inteligent și sustenabil:
Până în 2030:
Până în 2035:
Până în 2050:
10 domenii-cheie de acțiune pentru a transforma această viziune în realitate
Pentru a transforma obiectivele noastre în realitate, strategia identifică un total de 82 de inițiative în 10 domenii-cheie de acțiune („inițiative emblematice”), fiecare cu măsuri concrete.
Sustenabil
Pentru ca transportul să devină sustenabil, în practică acest lucru înseamnă:
Inteligent
Inovarea și digitalizarea vor influența modul în care pasagerii și mărfurile circulă în viitor, dacă sunt create condițiile corecte. Strategia prevede:
Rezilient
Transporturile au fost unul dintre sectoarele cele mai afectate de pandemia de COVID-19, multe întreprinderi de profil confruntându-se cu imense dificultăți operaționale și financiare. Prin urmare, Comisia se angajează:
Context
Având în vedere că transporturile contribuie cu aproximativ 5 % la PIB-ul UE și că asigură locuri de muncă pentru un număr de peste 10 milioane de persoane în Europa, sistemul de transport este esențial pentru întreprinderile europene și pentru lanțurile de aprovizionare mondiale. În același timp, însă, transporturile au și efecte negative asupra societății noastre: emisii de poluanți și de gaze cu efect de seră, zgomot, accidente rutiere și congestionarea traficului. Astăzi, emisiile din transporturi reprezintă aproximativ un sfert din emisiile totale de gaze cu efect de seră ale UE.
Acest efort de transformare a transporturilor vine într-un moment în care întregul sector suferă încă de pe urma efectelor coronavirusului. Cu investiții publice și private sporite în modernizarea și „înverzirea” flotelor și infrastructurii noastre, și prin consolidarea pieței unice, avem acum o oportunitate istorică de a face transporturile europene nu doar mai sustenabile, ci mai competitive la nivel mondial și mai reziliente în fața oricăror șocuri viitoare.
De această evoluție trebuie să poată beneficia însă toată lumea: este esențial ca mobilitatea să fie disponibilă și abordabilă pentru toți, ca regiunile rurale și îndepărtate să rămână conectate și ca sectorul să ofere condiții sociale bune și să asigure locuri de muncă atractive.