363
Reveal Marketing Research a realizat în colaborare cu Alpha Bank, Aqua Carpatica, Kaufland România, PPC România, RetuRO și Unilever cea de-a treia ediție anuală a barometrului național despre percepțiile, atitudinile și comportamentele românilor legate de sustenabilitate și modul în care acestea au evoluat în perioada 2022-2024.
2024 este anul în care preocupările economice ale românilor coexistă cu eforturile de sustenabilitate, iar colectarea separată câștigă teren și datorită implementării Sistemului de Garanție Returnare (SGR).
Rezultatele barometrului realizat de Reveal Marketing Research arată că implicațiile economice ale sustenabilității capătă o importanță tot mai mare, ajungând să primească o atenție sporită față de dimensiunile ecologice și sociale.
Astfel, în 2024, reciclarea este primul cuvânt pe care românii îl asociază spontan cu sustenabilitatea, în proporție de 20%, un nivel în creștere semnificativă față de 2023 (12%) și 2022 (8%).
În ceea ce privește principalele atribute pe care românii le asociază ideii de sustenabilitate, observăm că utilizarea responsabilă a resurselor se menține în topul clasamentului (25%), dar cu o scădere considerabilă față de anul trecut (33%).
Reciclarea este menționată de 24% dintre respondenți, înregistrând o creștere de 6% în ultimii doi ani, în timp ce evitarea risipei a crescut ușor, atingând același procent, de 24%, în 2024.
“Rezultatele studiului evidențiază faptul că există o schimbare semnificativă în percepția românilor asupra sustenabilității, influențată puternic de provocările economice actuale. Interesul crescut pentru reciclare, amplificat de implementarea Sistemului de Garanție-Returnare sugerează o preferință pentru soluții cu impact economic direct, precum reciclarea și evitarea risipei în detrimentul preocupărilor ecologice tradiționale.
Această evoluție reflectă o adaptare pragmatică la contextul economic, în care aspectele financiare și de eficiență au devenit esențiale în strategiile de sustenabilitate”, menționează Marius Luican, CEO al Reveal Marketing Research.
Crește popularitatea comportamentelor de consum sustenabile ce aduc avantaje financiare directe
Românii consideră că efortul comun este cheia succesului în sustenabilitate.
Astfel, aceștia consideră că pentru a rezolva eficient problemele de sustenabilitate, este esențial un efort concentrat, care să implice schimbarea comportamentului individual (71%), transformarea mentalităților din cadrul companiilor (69%) și o atitudine proactivă din partea guvernelor (65%).
Dacă ne referim la frecvența comportamentelor sustenabile în rândul românilor, majoritatea aleg să colecteze separat deșeurile reciclabile și să le ducă la containerele dedicate (77%), comportament ce înregistrează o creștere semnificativă față de anul 2023 (73%).
De asemenea, 73% dintre români aleg să folosească pungi reutilizabile, iar 66% optează pentru produse cu ambalaje reciclabile, cu 9% mai mulți față de anul precedent (57%).
Produsele verzi/ bio continuă să fie aspiraționale, însă românii le descriu în mai mică măsură ca fiind bune pentru sănătate (66% vs. 70% în 2023), ajutând mediul înconjurător (62% vs. 69% în 2023) sau mai bune decât cele standard (56% vs. 61% în 2023).
De asemenea, scade și ponderea celor care consideră că prețurile produselor ecologice sunt accesibile (35% vs. 38% în 2023).
Preocupările românilor legate de sustenabilitate nu mai sunt la fel de puternice în 2024, chiar dacă motivele rămân neschimbate.
În viziunea românilor, principalele motive pentru adoptarea unui model sustenabil la nivelul societății sunt protejarea mediului înconjurător (41%), schimbările climatice recente (40%), reducerea risipei (35%) și diminuarea resurselor disponibile (32%).
Deși topul include aceleași motivații ca în 2023, se constată un interes general mai redus, toate motivațiile înregistrând scăderi semnificative, de până la 13%.
În ceea ce privește barierele în adoptarea practicilor sustenabile, costurile ridicate ale produselor sustenabile (51%), neîncrederea în produsele și serviciile sustenabile (49%), lipsa de interes față de sustenabilitate (42%) și obișnuința cu stilul de viață actual (41%) sunt cel mai des menționate.
Despre modalitățile prin care companiile și organizațiile pot îndeplini așteptările românilor și sprijini inițiativele eco-friendly, 7 din 10 respondenți cred că adoptarea unui stil de viață sustenabil este importantă în prezent, având un impact direct asupra calității vieții, iar 76% au declarat că, în ultimul an, au consumat sau utilizat produse sustenabile, în special alimente (67%) și îmbrăcăminte sau încălțăminte (35%).
Referitor la diferitele categorii de produse și servicii, românii consideră că cele mai multe inițiative sustenabile pot fi regăsite în sectoare precum energie (38%), alimente și băuturi (37%) sau retail (26%).
În viitor, românii își doresc ca organizațiile și companiile să sprijine inițiative eco-friendly, în principal prin dezvoltarea și lansarea de produse sustenabile (37%), adoptarea de tehnologii și procese mai ecologice (36%), și organizarea de campanii de conștientizare și educație ecologică (35%). Comparativ cu 2023, aceste așteptări au fost exprimate într-o măsură semnificativ mai mică.