De sărbători, majoritatea românilor declară că una dintre activitățile principale este de a merge în vizită (58%), iar mai mult de jumătate dintre tineri preferă să fie musafiri, potrivit celui mai recent sondajdespre activitățile și preferințele de Crăciun în țara noastră, comandat de Carrefour România.
Și responsabilitate
Sărbătorile de iarnă sunt perioada preferată a anului pentru toți, mai ales pentru ocazia de a petrece mai mult timp cu familia, aceasta fiind activitatea cea mai importantăpentru 41% dintre respondenți.
Dar Crăciunul vine și cu multă responsabilitate, atât pentru gazde, cât și pentru musafiri, mersul la cumpărături fiind pe primul loc dintre activitățile preferate de sărbători (64% din respondenți).
În luna decembrie, Carrefour prezintă tabloul sărbătorilor de iarnă la români din perspectiva originală a modului în care aceștia aleg să se bucure de aceste momente alături de prieteni și familie.
Rezultatele sondajului arată că 64% dintre români intră în spiritul sărbătorilor atunci când fac cumpărături și pregătiri pentru Crăciun. Iar aceste eforturi sunt încununate de revederea cu cei dragi, ce are o însemnătate aparte pentru mai bine de jumătate dintre ei.
Tinerii (68%) văd timpul drept cea mai valoroasă resursă și aleg să o dedice familiei și prietenilor în totalitate, luându-și în serios rolul de musafir. Pe măsură ce înaintează în vârstă (după 35 de ani), românii renunță treptat la haina de musafir, pentru cea de gazdă.
„Ne-am propus să facem o radiografie a felului în care românii percep și petrec sărbătorile de iarnă. Am vrut să aflăm ce îi energizează pe oameni și cum se pregătesc ei de sezonul festiv în 2023. Și am fost plăcut surprinși să descoperim că cel mai important pentru ei este timpul petrecut alături de cei dragi, mai mult de jumătate dintre ei îmbrățișează cu mare drag atât statutul de gazdă, cât și de musafir.
Pentru a-și îndeplini cu succes aceste două roluri, le-am pregătit o serie de oferte promoționale și un portofoliu bogat de sezon. Indiferent că sunteți gazde sau musafiri, în magazinele Carrefour găsiți produse ideale de pus pe masă sau dăruit de Crăciun, pentru extra magie în familie sau cu prietenii.
Ne bucurăm, totodată, că an de an, Carrefour a urcat în preferințele românilor, iar acum, 1 din 4 români ne consideră destinația preferată a cumpărăturilor de Crăciun. Le mulțumim pe această cale și promitem că vom fi la înălțimea așteptărilor și în acest an”,a declarat Narcis Horhoianu, Marketing Director, Carrefour România.
Ce înseamnă pentru români magia Crăciunului
Momentele simple petrecute alături de cei dragi adăpostesc adevărata magie a Crăciunului. Pentru cei mai mulți români, Crăciunul este cel mai așteptat eveniment al anului.
Mai important decât statutul de gazdă sau musafir, 41% dintre ei apreciază cel mai mult ocazia de a petrece timp cu familia și prietenii în confortul locuinței.
Doar 13% și-au exprimat preferința de a călători în această perioadă, conform studiului inițiat de Carrefour România și condus de Cult Market Research.
Musafir și gazdă: roluri bine definite
Rolul gazdei a fost și va rămâne acela de a anima atmosfera din cadrul mesei de sărbători. Printre activități precum mersul la cumpărături, pregătirea și aranjarea mesei festive, 1 din 2 români acordă o atenție deosebită decorării casei atunci când își așteaptă rudele și prietenii să îi treacă pragul.
Din dorința de a-i face pe oaspeți să se simtă ca acasă, românii își iau rolul de gazdă foarte în serios, ba chiar sunt de părere că este de datoria lor să binedispună pe toată lumea. Pentru asta, cei mai mulți (56%) spun că adoră să meargă la cumpărat de cadouri.
Un adevărat ritual pentru gazde
Pentru gazde, există un adevărat ritual al pregătirilor – parte din bucuria acestui anotimp festiv stă în participarea fiecărei persoane la pregătiri.
Conform studiului, decorarea casei și pregătirea mâncării le revine în principal femeilor, în timp ce bărbații merg la cumpărat cadouri.Toate acestea, pe nelipsitul fundal sonor al colindelor, preferate de 1 din 4 români.
Musafirul nu se ridică de la masă până nu gustă din toate preparatele
După un an agitat, românii profită de timpul liber din perioada Crăciunului și preferă să petreacă sărbătorile în tihnă, să se relaxeze, evitând activitățile care consumă multă energie (59%), aspecte preferabile din postura de musafir.
Mai degrabă, preferă să ajute gazda la pregătirea mesei, în timp ce savurează împreună un pahar de vin și mai fac câte o glumă printre înghițituri. Tot procesul se transformă într-un ritual care prevestește o seară reușită.
Odată așezați la masă, cea mai mare preocupare a musafirilor este să deguste cât mai multe preparate, preferabil câte puțin din toate, în semn de apreciere pentru efortul depus de gazde. Cu siguranță nu vor lipsi nici anul acesta de pe masa de Crăciun tradiționalele sarmale, preparatul culinar preferat de sărbători pentru 1 din 3 români.
Cadoul, cartea de vizită a musafirului
Dincolo de diferențele specifice rolului, când vine vorba de cadouri, oamenii împărtășesc aceeași bucurie – de a surprinde și a fi surprinși. Mai exact, mai bine de jumătate dintre români sunt încântați să primească, dar să și ofere celor dragi cadouri.
Bucuria primirii și dăruirii e mult mai importantă decât conținutul sau categoria din care face parte cadoul respectiv. Majoritatea românilor privesc cadourile ca pe un simbol al aprecierii și un schimb de energie pozitivă.
Cadourile nu lipsesc de pe lista de cumpărături, rămânând în topul așteptărilor față de musafiri, care nu trebuie să se prezinte în vizită cu mâna goală, ci să treacă pragul gazdei cu un dar (49%), băuturi (32%) și dulciuri (31%) sau, pur și simplu, mâncare (22%).Românii apelează la magazinele online (53%), dar și la hipermarketuri, supermarketuri și mall-uri pentru cumpărarea cadourilor.
Chiar dacă inflația este în creștere, iar puterea de cumpărare mai mică decât în anii precedenți, cei mai mulți români (41%) alocă între 100 și 500 de lei pentru cei dragi. Sentimentul de a dărui e încă mai puternic. Părinții și bunicii primesc în dar haine, copiii primesc jucării, iar prietenii diverse, în funcție de gusturi.
Despre studiu
În intervalul 21-22 noiembrie, un eșantion reprezentativ online format din 610 persoane cu vârste cuprinse între 18-65 de ani a luat parte la studiul inițiat de Carrefour România și condus de Cult Market Research.
Construit după o metodă de cercetare cantitativă pe bază de chestionar online, studiul oferă detalii actualedespre modul în care își petrec românii sărbătorile de iarnă în 2023 și cum își împart atribuțiile care vin la pachet cu rolurile de gazdă și musafir.