168
Producția de alimente se bazează pe activități și procese tehnologice care consumăcantități mari de energie și combustibili fosili, ceea ce creează noi provocări pentru producători, se arată într-un studiu realizat de Tetra Pak.
Presiunea tot mai mare pentru eficientizarea resurselor, cum ar fimateriile prime, energiasau apa, precum și pentru optimizareaproducției de ambalaje, se suprapune cu creșterea costurilor operaționale, inclusiv creșterea prețurilor pentrumaterii prime, a taxelor pentru emisiile de carbonși a risipei de apă.
Prin urmare, producătorii din industria alimentară se îndreaptă tot mai mult către implementarea de soluții sustenabile în toate domeniile activității lor.
Un studiu realizat de Tetra Pak[1]evidențiază schimbările semnificative ale modului în care industria alimentară abordează această transformare.
Pentru jumătate dintre companiile participante, așteptările tot mai mari ale consumatorilor determinăimplementarea depractici sustenabile în producția și procesarea alimentelor.
Deciziile finale de cumpărare au un rol esențial, aproape trei sferturi dintre consumatori (74%) fiind dispuși să aleagă produsede la companii responsabile față de mediu. Acest lucruarată că trecerea la procese și produse sustenabile nu este doar un răspuns la tendințe, ci o reacție la schimbărileevidente din piață.
Provocarea majoră constă în implementarea de soluții moderne de procesare cu costuri reduse pentru producătorii de alimente,care să încurajeze sectorul să adopte aceste schimbări.
Sustenabilitatea: Un echilibru între eficiență și reducerea costurilor
Dintre cele trei domenii principale ale sustenabilitățiicare influențează strategiile de afaceri ale companiilor, producătorii de alimentese concentrează pe necesitatea reducerii emisiilor de carbon și a consumului de resurse limitate -precumenergiepe bază de combustibili fosili, apă și detergenții esențialipentruasigurarea siguranței alimentare.
Laurențiu Boncică, Director pentrusoluțiide procesare, Europa de Est, la Tetra Pak:
“Am observat că, de-a lungul timpului, producătorii de alimente și-au schimbat treptat obiectivul. În prezent, discuțiile noastre cu companiile producătoare de alimente se concentrează pe identificarea oportunităților de reducerea costurilor operaționale.
A devenit prioritară optimizarea liniilorde producție existente, deoarece chiar și ajustările punctuale în procesele de producție pot genera reduceri semnificative de costuri și pot asigura o utilizare eficientă a resurselor, aliniată cu obiectivele de sustenabilitate.”
Evoluție continuă în industria alimentară
Calea spre sustenabilitate în producția de alimente implică inovație și modernizarea proceselor tehnologice. 65% dintre liderii din industrie subliniază importanța soluțiilor de ultimă generațieîn reducerea amprentei de carbon a sistemelor alimentare.[2]
„La Tetra Pak, investim resurse considerabile în cercetarea și dezvoltarea de soluții inovatoare pentru producția alimentară, oferind sprijin partenerilor noștri în optimizarea operațiunilor.
Aceste eforturi au condus la implementarea unor linii de producțiecare au devenit exemple de bune practici, concepute special pentru a reduce consumul de apă, emisiile de CO2 și risipa de materii prime,” explică LaurențiuBoncică.
Totodată, acesta subliniază că modernizarea chiar și a unei singure componente a echipamentelor de producție poate avea un impact semnificativ, contribuind la reducerea consumului de resurseutilizate și a costurilor operaționale.
„Un exemplu concret este Tetra Pak® Tubular HeatExchanger, care folosește sistemul de regenerare termicăP2P (produs-la-produs).
Această tehnologie poate reduce semnificativ costurile pentru energie, cu până la 55% comparativ cu sistemele convenționale bazate pe recircularea apei. În plus, reduce șiconsumul de abur și apă rece, contribuind astfel la creșterea eficienței energetice și la îmbunătățirea sustenabilității operaționale”,susține Laurențiu Boncică, Director pentru soluții de procesare, Europa de Est, la Tetra Pak.
Expertul Tetra Paksubliniază faptul că soluțiile axate pe sustenabilitate pot depăși simpla îmbunătățire a componentelor individuale, având potențialul de a transforma întregul proces de producție. Pentru companiile care urmăresc optimizarea la scară largă, aceste strategii integrate cresc eficiența în gestionarea resurselor.
Un exemplu concret îl oferă industria de produse lactate, unde,prin simplificarea procesului de producție și reducerea numărului de etape de procesare a laptelui, liniile de înaltă temperatură (UHT) echipate cu tehnologia OneSteprevoluționează întreaga producție de lactate.
Rezultatele sunt elocvente.Consumul de apă scade cu până la 35%, iar consumul de energie este redus cu 44% față de liniile UHT convenționale.Această tehnologie contribuie semnificativ la diminuarea impactului asupra mediului, dar și a costurilor operaționale, reducând consumul de energie termică cu până la 29% și emisiile de carbon cu până la 36%.Prin urmare, reprezintă o soluție esențială pentru atingerea obiectivelor de sustenabilitate în industria lactatelor.
Acționează astăzi, pentru un viitor mai bun
Transformarea sustenabilă a industriei alimentare nu este doar un răspuns la tendințele de consum, ci reprezintă oinițiativă strategică pentru inovație și stabilitate pe termen lung.
În contextul unei conștientizări în creștere, producătorii de alimente din întreaga lume adoptă inovații care le îmbunătățescperformanțele de afaceri, dar, în același timp, contribuie și la protejarea planetei.
Aceste acțiuni, în concordanță cu principiile economiei circulare și reducerea deșeurilor, conduc la formarea de noi modele de business care conservă resursele naturale, consolidând, în același timp, încrederea consumatorilor.
Angajamentul pentru sustenabilitate devine din ce în ce mai mult un avantaj competitiv, încurajând companiile să caute permanent noi soluții tehnologice și operaționale. Prin urmare, industria alimentară nu doar că se adaptează unui mediu în schimbare, ci își configurează în mod activ viitorul, generândo valoare adăugată care depășește abordările tradiționale în producția și distribuțiade alimente.
[1]Studiul B2B Tetra Pak din 2023 privind provocările la nivel global și impactul acestora asupra producătorilor de alimente și băuturi, n = 346.