Un nou studiu printre preferințele culinare ale românilor ne arată că aceștia au îmbrățișat bucătăriile internaționale, dar caută și gustul de acasă în meniurile restaurantelor de unde își comandă.
Peste 1000 de restaurante din țară s-au alăturat inițiativei tazz de a integra gustul de acasă în rețetele lor.
tazz lansează în premieră în România o nouă categorie de produse culinare, inspirate de gusturi locale și disponibile în exclusivitate în noua secțiune din aplicație, promovând astfel noua bucătărie românească printr-o campanie integrată de comunicare.
Studiul, realizat în parteneriat cu D&D Research pe un eșantion de peste 1600 de persoane, a pornit din dorința de a defini gustul de acasă, dar și influențele culinare în obiceiurile de consum ale românilor.
Rezultatele arată că, pe de-o parte, 81% din români asociază ingrediente specifice cu gustul copilăriei, ceea ce sugerează că relația lor cu mâncarea se bazează pe un adaos nutrițional, dar și emoțional.
Pe de altă parte, 1 din 3 români comandă la restaurant burgeri, pizza și paste, arătând interesul sporit pentru preparatele internaționale.
În materie de gusturi de acasă preferate de români, studiul evidențiază un mix de preparate și ingrediente care aduc aminte instantaneu de copilărie.
Rezultatele arată că, indiferent de categorie, scorțișoara este ingredientul cel mai asociat cu gustul copilăriei, și este urmată de lapte, brânzeturi, cartofi și fructe de grădină.
La capitolul deserturi, plăcinta cu mere sau brânză reprezintă gustul inconfundabil de copilărie (aleasă de 15.4% din români), alături de alte prăjituri (7%), clătite (5.6%) și gogoși (4.5%) sau gomboți.
Nelipsite din preferințele românilor sunt și conservele pregătite în casă: în topul celor sărate, primele locuri sunt ocupate de castraveți murați în oțet sau saramură (17.1% dintre români), gogoșari murați (13.7%) și zacuscă (9.2%), în timp ce pe primele locuri în topul conservelor dulci se află gemurile (38.4%), dulceața (32%) și magiunul de prune (13.4%).
În topul aperitivelor reci cu cel mai reprezentativ gust local se află cârnații (aleși de 18% dintre români), carnea afumată (13%) și salamul (11.5%), iar la capitolul brânzeturi, 25% dintre respondenți au ales telemeaua de vacă, în timp ce telemeaua de oaie și brânza de burduf ocupă fiecare câte 16% în topul preferințelor.
”A fost foarte interesant să descoperim modul în care preferințele alimentare ale românilor sunt influențate de trendurile internaționale, dar și de nostalgia culinară din diverse zone ale țării, evidențiată prin ingrediente reprezentative pentru gustul de acasă.
Corelându-le cu mâncărurile preferate acum la restaurant, din studiu reiese interesul crescut al românilor atât pentru gusturi locale, cât și pentru bucătării internaționale.”, adaugă Dan Petre, D&D Research.
Gustul de acasă, conturat pe baza studiului, devine așadar busola unei noi categorii de produse lansate în premieră în România de tazz: ”Gusturi locale, preparate legendare” - o colecție de peste 2000 de noi preparate, bazate pe cele mai populare produse internaționale și reinventate de chefi cu ingrediente locale, exclusiv pentru tazz.