239
RetailDetail informeaza ca mai multe lanțuri de supermarketuri belgiene, inclusiv Delhaize și Lidl, nu mai vând în prezent produse Danone. Aceștia susțin că producătorul francez de agende cere creșteri „inacceptabile” de preț.
Rafturi goale
În loc de iaurturi, clienții de la supermarketurile Delhaize văd un mic anunț când își caută produsele Danone. „Dragă client, Delhaize dorește să ofere clienților săi produse la prețuri competitive în orice moment. Din cauza negocierilor dificile cu furnizorul, mai multe produse nu sunt disponibile momentan. Ne cerem scuze pentru orice inconvenient cauzat”, se spune.
Retailerii nu comunică adesea în mod deschis despre astfel de conflicte, ceea ce îi face pe analiști să creadă că scopul Delhaize este de a face o declarație față de clienții săi. Purtătorul de cuvânt Roel Dekelver admite că negocierile dificile sunt motivul acestor rafturi goale:
„Furnizorii au venit să negocieze creșteri de prețuri mai des decât de obicei în acest an. Deși nu suntem orbi față de situație, nu am putut potrivi cerințele lui Danone cu realitatea actuală. Ca atare, nu le-am putut accepta.” În comparație, alți furnizori de lactate nu au cerut creșteri atât de mari de preț.
„Știm că acest lucru nu este convenabil pentru clienții noștri, dar avem o ofertă largă de produse lactate și există alternative din abundență. Aceasta este o situație extraordinară pentru toată lumea, dar singura soluție este să lucrăm împreună. Este exclus să percepe astfel de creșteri de preț în mod unilateral”, conchide Dekelver.
Urmează reducerile
Delhaize nu este un caz solitar: și la Lidl se găsesc rafturi goale în locul referințelor Danone, a observat RetailDetail. „În situația actuală a pieței, negocierile de preț sunt provocatoare”, răspunde purtătorul de cuvânt Isabelle Colbrandt.
Rivalul său Aldi are, de asemenea, o problemă cu noile cereri de prețuri ale Danone, a declarat purtătorul de cuvânt al discounterului german Jason Sevestre pentru ziarul belgian De Tijd.
„La fel ca multe companii alimentare, precum Delhaize, Danone se confruntă cu situații de piață fără precedent – în special cu inflația prețurilor la materii prime și energie.
În acest context, lucrăm împreună cu furnizorii și partenerii noștri de retail pentru a optimiza costurile și a reduce cât mai mult posibil impactul pentru consumatori”, a răspuns purtătorul de cuvânt al Danone, Nathalie Guillaume, la o întrebare RetailDetail.
„Totuși, în cele din urmă, retailerii sunt cei care stabilesc prețul. Deoarece negocierile noastre privind prețurile cu Delhaize și Lidl sunt încă în desfășurare, nu putem continua operațiunile ca de obicei, ceea ce duce la o epuizare a stocului.
Ne angajăm într-un dialog constructiv și lucrăm îndeaproape cu acești retaileri pentru a relua livrările cât mai curând posibil”, continuă Guillaume. Ea subliniază că alți alți retaileri – inclusiv liderul de piață Colruyt – mai vând produsele Danone.
Concurență acerbă
Aceste conflicte nu sunt deloc unice în sector: în circumstanțele date, negocierile între producători și comercianți cu amănuntul cu privire la nivelurile prețurilor au fost tăioase tot anul. Retailerii vor să susțină imaginea că apără puterea de cumpărare a consumatorilor, încercând să mențină prețurile scăzute.
Pe de altă parte, producătorii spun că creșterile de preț sunt inevitabile, deoarece costurile pentru materiale și energie sunt în creștere. Până acum, majoritatea multinaționalelor au reușit să transfere în mare parte aceste costuri mai mari.
Cu toate acestea, având în vedere sezonul important al sărbătorilor la orizont, comercianții cu amănuntul vor în mod clar să-și sape în tocuri. Faptul că chiar și Delhaize – care nu este un lanț cunoscut pentru cele mai mici prețuri – ia o poziție atât de dură este semnificativ.
Inflația în spirală face concurența dintre lanțurile de supermarketuri extrem de acerbă. În urmă cu două luni, Delhaize a început o campanie de succes numită „Little Lions”, care a vizualizat o reducere de preț pentru 500 de produse cu etichetă privată. Carrefour, de asemenea, a anunțat abia recent o serie de acțiuni pentru „protejarea puterii de cumpărare a clienților”.