168
Președintele a discutat din nou ideea de a introduce tarife de import pentru Canada și Mexic. Iată ce este în joc, potrivit unei analize publicată de DairyReporter.
Un cuvânt ”frumos”
„Tarif” este „cel mai frumos” cuvânt, a spus președintele american Trump nu o dată – dar puțini s-ar putea aventura când sau dacă ar trece până la capăt cu impunerea de tarife de import asupra Mexicului și Canadei, cei mai apropiați parteneri comerciali ai SUA.
Nu a durat nicio zi de când a depus jurământul pentru al doilea mandat pentru a afla cât de curând ar dori ca aceste tarife să intre în vigoare.
În noiembrie 2024, Trump s-a angajat să introducă taxe de import de 25% la mărfurile din Canada și Mexic, o mișcare care ar putea pune mărfurile cheie, inclusiv produsele lactate, în punctul de vedere al unui război comercial.
De la anunțul președintelui Trump, atât Canada, cât și Mexic au făcut aluzie la posibile măsuri de răzbunare.
Ministrul de Finanțe al Canadei, Dominic LeBlanc, a declarat că sunt „o greșeală” aceste tarife și că țara sa „este absolut pregătită să răspundă la oricare dintre aceste scenarii”.
Între timp, președintele Mexic, Claudia Sheinbaum, a sugerat că „un tarif va fi urmat de altul ca răspuns” – deși ea a indicat, de asemenea, că țara este pregătită să coopereze cu SUA pentru a aborda migrația și traficul de droguri, două dintre pietrele de temelie ale promisiunilor prezidențiale ale lui Trump. Dar ce este în joc când vine vorba de comerțul cu produse lactate?
În cifre, cum comercializează SUA, Mexic și Canada
Mexicul a fost cea mai mare piață de export pentru produsele lactate din SUA în 2024: au fost livrate aproximativ 576.000 de milioane de tone de produs, conform datelor USDEC. În comparație, a doua cea mai mare destinație a fost Asia de Sud-Est (395.000 mt), iar a treia a fost China (311.000 mt).
Brânza a devenit o marfă din ce în ce mai importantă: exporturile de brânză din SUA către Mexic au crescut cu 36% de la an la an în august 2024, potrivit USDEC. Dar cererea de lapte praf a crescut și ea, Mexicul fiind principala destinație pentru praf degresat și degresat din SUA în 2024 și a doua ca mărime pentru lapte praf integral, după numai America de Sud.
Din 2013, comerțul cu produse lactate din SUA cu Mexic aproape sa dublat (cu 42% până în 2023), cu o valoare totală de peste 2,3 miliarde de dolari. Mexicul cumpără mai mult de 25% din exporturile de produse lactate din SUA, în timp ce SUA furnizează peste 80% din deficitul anual de produse lactate al Mexicului.
Canada a fost doar a opta cea mai mare piață de export pentru exporturile de lactate din SUA în termeni de volum (82.500 de milioane de tone pentru 2024, înaintea Noii Zeelande și Australia, MENA, Asia de Sud și Europa. Canada este, de asemenea, cea mai mare piață de export pentru unt din SUA.
În termeni de valoare, comerțul cu produse lactate din SUA cu Canada a crescut cu 63% în ultimul deceniu, la o valoare de 1,09 miliarde de dolari.
Pentru 2023, Canada a exportat aproximativ 83.800 mt de produse lactate în SUA, în valoare de 293.250.317 USD. În acel an, brânza a fost cel mai mare export în valoare de 98.754.635 USD, dar în volum, a fost zer, la 37.400 mt.
Mexicul și Canada sunt, de asemenea, cele mai importante două piețe de export agricole din SUA pentru FY24, conform datelor ERS; evaluate la aproximativ 30 de miliarde de dolari fiecare.
Tarifele amenință toate cele trei economii
Chiar dacă măsurile vizează consolidarea pieței interne din SUA, planul lui Trump de a introduce tarife generale pentru Canada și Mexic reprezintă o amenințare pentru toate cele trei țări.
Potrivit Institutului Peterson pentru Economie Internațională (PIIE), tarifele de 25% la toate bunurile ar încetini creșterea și ar accelera inflația în general, scăzând PIB-ul SUA cu 200 de miliarde de dolari; micșorarea economiei Canadei cu 100 de milioane de dolari și reducerea cu 2% din rata de creștere a Mexicului.
În produse lactate, sunt în joc oportunități semnificative de investiții. Produsele de lapte din SUA investesc aproximativ 8 miliarde de dolari în instalații de procesare pentru a permite extinderea pieței, care se așteaptă să adauge 20 de milioane de lire sterline de lapte pe zi, făcând piețele de export și mai importante.
Pentru toate părțile, acordul de liber schimb al Acordului SUA-Mexic-Canada (USMCA) – încheiat în timpul primului mandat al lui Trump – a fost esențial pentru a îmbunătăți comerțul și profitabilitatea produselor lactate și nu numai.
Având în vedere că USMCA va fi renegociat în 2026, analiștii văd planurile tarifare ale lui Trump ca un complot pentru a obține efect de pârghie și o potențială concesiune pentru SUA de la partenerii comerciali importanți.
Warwick J. McKibbin și Marcus Noland de la PIIE notează că impunerea de tarife acum ar fi asemănător cu „explodarea” acordului existent pe care Trump însuși l-a semnat. Rămâne de văzut, totuși, cum s-ar derula acel proverbial remorcher. (Foto: AI Generator)