219
Creșterea constantă a consumului mondial de carne de pui, din ultima jumătate de secol s-a datorat și faptului că, în această perioadă, spre deosebire de alte mărfuri, prețul cărnii de pui a rămas aproape nemodificat, în valoare absolută. Dacă însă luăm în calcul și inflația atunci, prețul, în dolari, al cărnii de pui s-a micșorat de aproximativ 8 ori față de acum 50 de ani. Stabilitatea prețului, factor determinant Este unanim acceptat faptul că această situație unică – a stabilității prețului cărnii de pasăre, în valoare absolută – a fost determinată de progresele făcute în domeniul reproducerii, nutriției, controlului bolilor, precum și de cele făcute în domeniul procesării și al managementului lanțului de aprovizionare. Îmbunătățirile din aceste ultime două domenii au fost în mare parte rezultatul progresului înregistrat în activitatea de ambalare. Potrivit profesorului Scott Russell de la Universitatea din Georgia - Departamentul de Cercetare în domeniul Păsărilor de Curte, "Progresul din domeniul activității de ambalare a îmbunătățit siguranța și calitatea produselor avicole.". Ambalarea, și felul cum aceasta face viața mai ușoară consumatorilor, constituie un element din ce în ce mai important pentru stimularea vânzărilor. Progresul continuu din domeniul ambalării s-a concretizat și într-o reducere semnificativă a costurilor. USDA (Departamentul pentru Agricultură al SUA) estimează proporția deșeurilor rezultate în urma consumului de carne de pasăre la aproximativ 4% din greutatea cărnii de pasăre vândute pe piața americană, arătând totodată că în țările mai puțin dezvoltate, cifra comparabilă este de 10-15%. Având în vedere mărimea pieței SUA, diferența de procente, se concretizează pe piața din SUA în economii nete pentru lanțurile de aprovizionare, de peste 4 miliarde de dolari anual. Codurile QR Inițial conceput pentru piața auto, codul QR este afișat pe un număr din ce în ce mai mare de bunuri de larg consum. Consumatorii acestor produse, care dispun de telefoane mobile inteligente pot scana codul, aflând mai multe informații despre produs. Astfel, ei pot obține informații nutriționale suplimentare, rețete și sugestii de preparare, date cu privire la trasabilitatea produsului și chiar informații legate de organizarea pentru consumatori a unor excursii la fabrică. Adăugarea acestui tip de cod inteligent la un produs indică angajamentul producătorului de a aplica următoarea generație de tehnologie și noile norme de transparență. Ambalaje cu design neobișnuit În timp ce ambalajul tipic ia în considerare spațiul de depozitare ce va fi ocupat pe raftul magazinului, sau în frigiderul ori cămară consumatorului, în rândul consumatorilor tineri există o tendință de a cumpăra ceea ce arată distractiv sau neobișnuit. Exemple de acest tip de ambalaj includ ambalajele modelate în raport cu produsul care se află în interior (de exemplu ambalaje în formă de găină), ambalajele care pot fi utilizate cu produsul (de exemplu capacul devine lingură sau furculiță), ambalajele care pot fi reciclate pentru utilizarea la domiciliu (de exemplu, recipient de stocare sau de jucărie) și multe altele asemănătoare. În această categorie sunt incluse, de asemenea, și ambalajele retro. Deși designul neobișnuit al ambalajului ar putea fi motivul principal pentru achiziționare produsului, consumatorul se așteaptă, totuși, să cumpere un produs de înaltă calitate. Firma britanică Sharp Iris va introduce SmartFlow, un sistem care va permite consumatorilor de a comanda un produs, de a personaliza ambalajul și de a-l primi direct la ușa lor. ”Resigi”-bilitatea (capacitatea resigilării) În ciuda faptului că au fost inventate în anii `60, pungile cu fermoar nu au fost utilizate la ambalarea produselor, până la sfârșitul anilor `80 și începutul lui `90. Între timp, capacitatea resigilării produselor a devenit o condiție esențială a oricărui ambalaj (atunci când produsul nu este consumat integral la o masă). Ulterior unele companii au eliminat fermoarul înlocuindu-l cu o bandă resigilabilă, reducându-se prin aceasta costul ambalajelor, dar și cantitatea de deșeuri menajere. Iată însă că la sfârșitul anului 2012, pungile cu fermoar pentru ambalarea alimentelor au fost reinventate, prin folosirea unei închideri de tip Velcro (cu arici). Sustenabilitatea Cu siguranță, sustenabilitatea este un cuvânt la modă în orice domeniu, iar industria ambalării nu face excepție. Crearea de ambalaje prietenoase cu mediul, care protejează produsele, păstrează prospețimea și sunt ușor de transportabile și ușor de expus la raft poate fi o adevărată provocare. Ambalajele realizate din materiale reciclabile sau din materiale ce pot fi reciclate constituie un obiectiv căutat atât pentru consumatori cât și de actorii din industrie. Eticheta reciclabilă este una dintre tendințele cele mai la modă în domeniu, la acest moment. O altă tendință inovatoare este aceea a folosirii granulelor PET reciclabile (rPET) în fabricarea ambalajelor alimentare. Firma irlandeză Holfeld a pus bazele unei tehnologii care permite fabricarea de ambalaje alimentare sigure folosind 50% granule PET reciclate și 50% granule PET noi. ”Procesul de decontaminare este esențialul,” explică reprezentanții companiei. Altfel de ambalare Ambalarea grupată a produselor, pentru confortul consumatorilor, reprezintă una dintre inovațiile de succes în domeniul ambalajor. Exemplele includ prânzurile preambalate și ambalajele de tip fast-food, care conțin sosurile ce vor fi consumate împreună cu produsele din carne de pasăre. Combinarea mai multor elemente în propriul lor ambalaj, dar toate incluse într-un singur pachet, permite ”one-stop shopping”-ul pentru consumator. Gata de mâncat Nevoia de a reduce timpul petrecut cu gătitul a condus la expansiunea produselor semipreparate sau gata preparate (ce trebuie doar încălzite). Provocarea pentru producători și comercianți este aceea de a descoperi tehnici de gătit cât mai comode, dar și de a-i învăța pe clienți aceste tehnici (spre exemplu ce "metale" și ce "materiale plastice" pot fi folosite într-un cuptor cu microunde). Spre exemplu, pungile realizate dintr-un nylon special de către firma Sirane absorb grăsimea, permițând un gătit curat. Ele reduc timpul de gătit în mod semnificativ, opresc uscarea cărnii și-i dau acesteia o consistență crocantă, după cum arată producătorul. Mai multe informații despre ambalaje Prospețimea produselor este al doilea factor luat în calcul la achiziția unui produs, după preț. De aceea, sunt țări care manifestă o preocupare intensă pentru această problemă. Marea Britanie spre exemplu, are în prezent o campanie de informare a consumatorilor despre modul în care ambalajele produselor alimentare oferă prospețime maximă, producătorii oferind informații în acest sens chiar pe ambalaj, dar și sfaturi pentru depozitarea corespunzătoare a produselor, utilizând astfel ambalajul ca pe un ”consilier” în păstrarea alimentelor proaspete. Această campanie, intitulată Proaspăt Mai Mult Timp, își propune să obțină o reducere a cantității de mâncare ce ajunge la gunoi, educând consumatorii cu privire la importanța ambalajelor și la motivele pentru care alimentele sunt ambalate într-un anumit fel. Pe de altă parte, efortul producătorilor se orientează spre tehnici și ambalaje care ajută la extinderea termenului de valabilitate și la îmbunătățirea prospețimii și calității. Din ce în ce mai folosite sunt ambalajele care se rup ușor peste o anumită temperatură și care oferă efectul unui produs tocmai fiert în abur.