Chiar daca datele referitoare la rezultatele financiare ale Kaufland Romania pe anul 2011 nu au fost publicate pe site-ul Ministerului Finantelor, toate indiciile arata ca retailerul german a depasit reteaua de magazine cash&carry Metro in functie de vanzari. Potrivit estimarilor Magazinul Progresiv, care au luat in calcul un ritm de crestere al vanzarilor de circa 15-20% pe baza ritmului de expansiune, ceva mai redus decat in 2009 - 2010, cifra de afaceri Kaufland Romania a fost anul trecut de aproximativ 5,5 miliarde de lei (1,3 miliarde de euro). Retailerul german a fost unul dintre cei mai constanti retaileri de pe piata romaneasca la capitolul expansiune. Sprijinit si de creditele pentru extinderea retelei primite de la Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare (BERD), Kaufland a continuat sa deschida noi magazine si dupa declansarea crizei. Asa a ajuns sa finalizeze anul 2011 cu 71 de hypermarketuri, iar in prezent are 75 de unitati pe piata romaneasca. Liderul de mai bine de zece ani in comertul romanesc Metro Cash& Carry Romania si-a vazut afacerile scazand in ultimii trei ani de la peste 6 miliarde de lei (1,6 miliarde euro) in 2008 la mai putin de 5 miliarde de lei (1,2 miliarde de euro) in 2011, coborand astfel pe locul secund in top-ul jucatorilor. Pe locul al treilea se situeaza reteaua de hypermarketuri Carrefour Romania care a inregistrat anul trecut incasari putin peste 4 miliarde de lei (950 milioane de euro), in crestere cu 3% fata de anul anterior. Rocada din fruntea clasamentului nu este singura schimbare din ierarhia comerciantilor internationali de bunuri de larg consum pe piata romaneasca. Cu o cifra de afaceri de 3,4 miliarde de lei (putin peste 800 de milioane de euro), Selgros Cash & Carry a revenit pe locul al patrulea, devansand reteaua Real (detinuta de grupul Metro) care a obtinut vanzari de 3 miliarde de lei (710 milioane euro) in 2011, raportand cel mai mare declin pe segmentul hypermarketurilor, de 8% (comparativ cu 2010). Totodata, Lidl, care in luna septembrie a anului trecut a inceput sa deschida magazine construite de la zero dupa preluarea retelei Plus, a urcat pe locul al saptelea in topul retailerilor, raportand afaceri de 1,67 miliarde de lei (400 milioane euro) si devansand reteaua de hypermarketuri Auchan. Retailerul german cu profil de discount nu a reusit inca sa isi devanseze principalul concurent pe piata romaneasca, Rewe Romania, care a inregistrat afaceri de 1,75 miliarde de lei (peste 410 mil. euro). Cel mai probabil, Lidl isi va depasi in acest an concurentul direct, tinand cont de ritmul alert de expansiune. Cele mai mari ritmuri de crestere au fost inregistrate anul trecut pe segmentul supermarketurilor, cea mai buna performanta de vanzari fiind realizata de Profi: avans de peste 50% fata de 2010, pana la valoarea de 934 mil. lei. Pana la sfarsitul lunii iulie, reteaua Profi a ajuns la 126 de magazine, cu 18 unitati comerciale mai mult decat la sfarsitul anului trecut. Si avansul afacerilor Mega Image in 2011 a fost unul sustinut: +38%, in timp ce competitorul sau Carrefour Market a realizat o crestere de 28%. Pe acelasi segment, reteaua Billa - unul dintre primii retaileri intrati in Romania - a iesit din top 10 jucatori pe piata, desi a avut vanzari relativ constante in ultimii ani. Ultima retea din clasament este CDE R Interex, companie care pare sa fi pierdut batalia in retailul romaneac. Vanzarile retelei de supermarketuri, detinute de francezii de la Groupement des Mousquetaires, s-au diminuat cu 33% fata de 2010, iar pierderile s-au majorat alarmant, ceea ce nu mai face viabila decat optiunea unui exit de pe piata locala. Principiul cei mari vor fi si mai mari se confirma si in comertul romanesc. Cele 14 retele internationale de magazine prezente pe piata FMCG locala au cumulat vanzari de 31,2 miliarde de lei (7,4 miliarde euro), cu aproape doua miliarde de lei mai mult decat in 2010. Dintre acestea, primele cinci mari retele de magazine din Romania (Kaufland, Metro, Carrefour, Selgros si Real) au avut anul trecut afaceri cumulate de aproape 21 de miliarde de lei (5 miliarde de euro), ele dominand practic comertul romanesc modern. Revitalizarea segmentului supermarketurilor s-a observat si in cresterea profitabilitatii acestora. Astfel, cele mai mari cresterei de profit au fost inregistrate de retailerii Mega Image (+479%), Billa (+379%) si Profi (+265%), iar reteaua Carrefour Market a reusit sa treaca pe profit. De cealalta parte, cea mai mare pierdere, de peste 283 de milioane de lei, a fost raportata de Lidl, care investeste masiv in campanii de promovare agresiva dupa intrarea pe piata romaneasca. Pierderi mai mari, comparativ cu 2010, au inregistrat si retelele Real Hypermarket (peste 120 mil. lei) si Interex (aproape 70 mil. lei). In schimb, Auchan si-a diminuat pierderile de la 19 milioane de lei in 2010 la 7 milioane de lei in 2011.(Mai multe, pe www.magazinulprogresiv.ro)