Mărcile private, deţinute de marile reţele de magazine din comerţul modern, au depăşit ca vânzări toate brandurile unor producători precum Albalact, Friesland sau Lactalis în perioada august 2012-iulie 2013, arată datele companiei de cercetare de piaţă Nielsen. Albalact, produs de compania cu acelaşi nume, Creminos, din portofoliul Lacto Food, Napolact, marcă deţinută de olandezii de la FrieslandCampina şi Covalact sunt, alături de mărcile private, brandurile care înregistrează cele mai mari vânzări în volum, cu o cotă de piaţă cumulată de 65,8% în perioada analizată. Nielsen nu dă informaţii legate de valoarea sau volumul pieţei de unt. Potrivit estimărilor ZF şi datelor din piaţă, vânzările de unt se ridică la 55-60 mil. euro anual, notează Ziarul financiar. Preţurile sunt cele care influenţează achiziţia de unt, astfel că cele mai vândute produse ca volum sunt mărcile ieftine ale marilor magazine. Un pachet de unt de masă Albalact de 200g, care are 65% grăsime, costă în hipermarketul online Carrefour 5,63 lei, adică 28,15 lei pe kilogram. Pe de altă parte, un produs similar, dar marca privată Nr.1 a francezilor de la Carrefour costă 4,45 lei, însemând un preţ de 22,25 lei pentru un kilogram. Mărcile private, precum, CarrefourDiscount, Nr.1 (Carrefour), Auchan (al hipermarketurilor cu acelaşi nume), Cora, Winny (mărci ale retailerului Cora) sau Proxi (Profi) atrag clienţii prin preţurile mai mici. Trebuie menţionat însă că firmele de cercetare de piaţă analizează „categoria” mărci private – pe care o opun brandurilor consacrate. Astfel, în categoria mărci private intră produsele tuturor lanţurilor de retail care fac parte din panelul firmelor de cercetare, iar analizele nu compară untul Albalact, de exemplu, cu untul marcă privată al Carrefour, ci cu tot universul de mărci private din această categorie. Dintre brandurile de top, untul President, produs de francezii de la Lactalis, este cel mai scump. Astfel, un pachet de unt de 250 de grame, cu 82% grăsime, ajunge la circa 12,06 lei, adică 48,24 de lei pe kilogram, potrivit datelor de pe site-ul Carrefour-online.ro. President ocupă locul patru în topul celor mai vândute branduri de unt în funcţie de valoarea vânzărilor, fiind devansat de Albalact, mărcile private şi Napolact, ultimul având un preţ de circa 41 de lei pe kilogram. Aceste cinci branduri au o cotă de piaţă cumulată de 62,2% în valoare, conform Nielsen. Pe piaţă mai sunt prezente şi alte mărci de unt precum LaDorna (produs de francezii de la Lactalis), Rarăul (Albalact) sau Lurpack (importat de Delaco). Datele Nielsen arată că în perioada august 2012-iulie 2013 cea mai mare cantitate de unt s-a vândut în hipermarketuri, supermarketuri şi magazine de tip discount cu o pondere de 83,3%, acestea fiind urmate de magazinele cu o suprafaţă de peste 40 de metri pătraţi, care acoperă 13,8% din achiziţii. Restul consumului, de circa 5%, se înregistrează în magazinele cu o suprafaţă de sub 40 de metri pătraţi. Segmentul untului nu este singurul de pe piaţa lactatelor care înregistrează cele mai mari vânzări în marile reţele de magazine din comerţul modern. De exemplu, cele mai mari vânzări în volum de lapte şi de iaurt, de circa 80%, se înregistrează în marile magazine. Pe de altă parte, în cazul altor produse precum energizantele, băuturile răcoritoare carbonatate sau al unor anumite tipuri de băuturi alcoolice aşa cum este vermutul sau brandy-ul, procentul volumelor înregistrate în reţele din comerţul modern coboară sub 50%. (Mai multe, pe www.zf.ro)