203
Evenimentul organizat de Președinția Portugaliei, țara care deține în prezent preşedinţia prin rotaţie a Consiliului Uniunii Europene, a avut ca temă de dezbatere noul cadru privind politica Uniunii Europene în domeniul consumatorilor, având în vedere Noua agendă privind consumatorii, precum şi Concluziile Consiliului referitoare la Noua agendă privind consumatorii.
Luând ȋn considerare experienţele trăite de consumatori pe perioada pandemiei şi eforturile făcute de Statele Membre pentru a echilibra interesele consumatorilor şi ale mediului de afaceri, ȋn cadrul reuniunii, discuţiile la nivel politic au subliniat modul de cooperare ȋntre statele membre şi modul de a ȋmbunătăţi rezilienţa consumatorului pentru o recuperare durabilă.
În cadrul intervenției online, Vicepreședintele ANPC a declarat:
”Dorim să subliniem importanța aplicării eficiente a legislației existente privind protecția consumatorilor, pentru a ne asigura că toți consumatorii europeni sunt protejați pe piața internă. În acest scop, transpunerea în legislația națională a Directivei privind acțiunile reprezentative va oferi un cadru juridic clar pentru întreprinderi și consumatori prin instituirea unui mecanism procedural eficient pentru a proteja interesul colectiv al consumatorilor.
România consideră că politica de protecție a consumatorilor, Noua Agendă a Consumatorilor, va contribui la îmbunătățirea funcționării și redresării pieței interne și dorim să mulțumim Președinției Portugheze pentru concentrarea asupra modului în care Statele Membre pot coopera pentru a îmbunătăți abilitarea consumatorilor și rezistența.
În opinia noastră, o astfel de cooperare ar trebui să se bazeze pe bune practici și schimb de informații. Ar trebui dezvoltate proiecte-pilot multinaționale, cu scopul de a mobiliza și aduna Statele Membre, inclusiv cele din Europa Centrală și de Est, cum este cazul României.
România subliniază faptul că consumatorii pot contribui la tranziția verde și digitală, pe baza informațiilor adecvate, transparenței și educației, fiind conștienți de beneficiile pe care le poate aduce o economie verde și digitală societăților noastre.
Un acces mai mare la informații va încuraja consumatorii să cumpere produse mai durabile și reparabile și să reducă consumerismul. O modalitate de promovare a consumului durabil ar fi dezvoltarea de programe educaționale și campanii de informare cu privire la impactul consumului durabil asupra mediului.”
La videoconferința „Reuniunea informală a miniştrilor responsabili de protecția consumatorilor”, Comisia Europeană a fost reprezentată de Didier Reynders, Comisarul European responsabil de Justiție, iar România a asigurat conectarea din capitală prin delegația compusă din Valentina Veronica Mitran Piticu, Vicepreședinte ANPC și Speranța Anghel, comisar ANPC.