168
Producătorii din industria cărnii recunosc: este posibil ca unii comercianţi să fenteze legea prin astfel de practici. Şi nu e de mirare, în condiţiile în care doar 5% dintre alimentele care intră în România ajung să fie verificate, potrivit legislaţiei europeane, iar controalele se fac prin sondaj. Totuşi, oficialii marilor reţele comerciale susţin că şi-ar pierde clienţii dacă n-ar avea grijă ca toate produsele de la raft să fie bune pentru consum. Vladimir Mănăstireanu, directorul Asociaţiei Române a Cărnii, a declarat pentru postul DiGi 24 TV: „Nu ştiu dacă eu aş putea să confirm că este o practică curentă. Probabil, ca în orice comerţ, există şi agenţi economici care încalcă legea şi practică astfel de lucruri mai puţin obişnuite. De regulă, toţi agenţii economici, că vorbim de cei care iau marfa din România sau din spaţiul extracomunitar, mai ales cei foarte mari, au un responsabil de calitate care verifică la prima mână aspectul din punct de vedere organoleptic al mărfii şi bineînţeles actele care o însoţesc. Dacă e de vină o autoritate sau alta mi-e greu să spun. Poate e o lipsă de vigilenţă atât a ANPC, cât şi a Autorităţii Naţionale Sanitar Veterinare. Dacă există un istoric al unor companii care fac comerţ intracomunitar şi importă în mod regulat de la aceiaşi producători din spaţiul intracomunitar, se face prin sondaj, însă dacă vorbim de un prim import atunci e obligatoriu ca acel import să fie controlat din toate punctele de vedere. Însă, este mai greu să ajungă un produs expirat la raft, dar nu este imposibil. Pentru că sunt foarte multe filtre de control. Însă dacă vorbim de oameni care vor să eludeze la un moment dat legea, din varii motive, este posibil să se întâmple şi acest lucru. Însă nu este o practică obişnuită”. La rândul său, Florin Căpăţână, reprezentantul Asociaţiei Marilor Reţele Comerciale, a declarat: „Eu mă declar uimit şi şocat, în acelaşi timp, de o afirmaţie care poate să inducă populaţiei o stare de panică. Aceste proceduri cu controlul în magazine există în toate reţelele de hypermaketuri unde au fie personal angajat propriu, fie sunt angajaţi ai Autorităţii Veterinare de stat, dar mai sunt şi controlaţi de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului. Controlul care se face în marile lanţuri de magazine este un lucru bun, pentru că ne pun în faţa unor situaţii în care noi trebuie să remediem ceea ce am greşit. Existenţa unor astfel de produse la raft ar face ca lanţul respectiv să-şi piardă clienţii şi să-şi păteze imaginea pe care amuncit din greu să şi-o consolideze în România”.