Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorului, sărbătorită pe 15 martie în fiecare an, este un eveniment global care are ca scop creșterea gradului de conștientizare cu privire la drepturile și nevoile consumatorilor.
Drepturile consumatorilor înseamnă că fiecare persoană care cumpără diverse produse, bunuri și servicii are dreptul de a avea informații despre calitatea, puritatea, prețul și standardul acelor produse.
Știați că aveți dreptul să depuneți o plângere de oriunde și oricând în calitate de consumator? Majoritatea oamenilor nu sunt conștienți de drepturile lor în calitate de consumatori, așa că, sărbătorind această zi, îi facem pe alții conștienți de dreptul de a cere protecție și de a fi protejați de activitățile frauduloase de pe piață.
Scopul final al Zilei Mondiale a Drepturilor Consumatorului, sărbătorită anual pe 15 martie, este de a se asigura că consumatorii au toate informațiile necesare pentru a lua o decizie în cunoștință de cauză. Istoria acestei zile este una interesantă.
Consumers International a creat și organizează anual Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorului. Consumers International este o federație globală a organizațiilor de consumatori fondată în 1960, iar organizația a fost fondată ca o voce independentă și influentă pentru consumatori.
Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorului este sărbătorită din 1983, iar data de 15 martie onorează discursul rostit de președintele SUA John Fitzgerald Kennedy în fața Congresului SUA pe 15 martie 1962. În acest discurs, el a inventat cele patru drepturi fundamentale ale consumatorilor - dreptul la siguranță, dreptul de a fi informat, dreptul de a alege și dreptul de a fi audiat.
De atunci, Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorului a crescut în popularitate și este sărbătorită în fiecare an cu o temă specifică. Una dintre cele mai interesante teme, „Abordarea poluării cu plastic”, a avut ca scop creșterea gradului de conștientizare cu privire la consumul și practicile durabile care se concentrează pe fabricarea și utilizarea materialelor plastice și impactul acestora asupra mediului.
Cunoașterea drepturilor noastre ca consumatori este crucială, deoarece putem identifica dacă suntem păcăliți sau înșelați doar dacă ne cunoaștem drepturile consumatorilor. Cel mai important, putem să ne ridicăm vocea și să luăm acțiuni legale împotriva oricărei achiziții de produse sau servicii care contravin drepturilor noastre. Vorbește despre a da putere oamenilor!
Cu aceasă ocazie, vă reamintim că, în zilele de 27 și 28 mai, la cea de-a XIII-a ediție a Conferinței Internaționale Meat.Milk, domnii Horia Constantinescu-Președinte ANPC și Paul Anghel-Director General ANPC vor fi din nou prezenți la dialogul cu fermierii, procesatorii și retailerii din România, fapt care evidențiază încă o dată faptul că Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului a sprijinit demersul organizatorilor încă de la prima ediție.
Mulțumim ANPC!