Sustenabilitatea devine un concept din ce în ce mai pregnant în aproape orice domeniu al economiei şi, mai ales, al industriei alimentare. Ca o componentă deosebit de importantă a acestuia, aplicarea sustenabilităţii în zona ambalajelor reprezintă una dintre cele mai acute preocupări, ştiindu-se faptul că o mare parte din deşeurile lumii moderne provin din această zonă. Un model, pentru companiile româneşti, care doresc să dea o nouă dimensiune a afacerii, îl poate reprezenta Australia, ţară deosebit de dezvoltată, atât din punct de vedere al industriei laptelui, cât şi a industriei ambalajelor. Din start, trebuie să subliniem faptul că, pentru sectorul de lactate, Australia a conceput un plan naţional de generalizare a materialelor reciclabile destinate ambalării, în cauză fiind utilizarea hârtiei şi a cartoanelor. Program naţional La finalul anului 2012, The Australian Food and Grocery Council (AFGC) a pus la punct o strategie naţională menită a implementa conceptul de sustenabilitate în industria laptelui din acea ţară, cu precădere, în zona de ambalare. În acest sens, Ţara Cangurilor a optat pentru generalizarea ambalajelor din hârtie cartonată, înfiinţându-se Australian Packaging Convenant, organizaţie profesională menită a uniformiza, cel puţin la nivel de concept, aplicarea noilor decizii. Ideea de a adopta hârtia, ca principal material de ambalare a produselor lactate s-a conturat potrivit mai multor considerente. În primul rând, s-a luat în calcul progresele tehnologice deosebite înregistrate în domeniu. Apoi, atât posibilitatea de a folosi hârtia din deşeurile deja existente, cât şi reciclarea noilor ambalaje. Nu în ultimul rând, s-a luat în calcul rata de distrugere naturală a acestor ambalaje, mult mai avantajoasă decât în cazul altor materiale, precum plasticul sau sticla. Şi, în final, în favoarea deciziei s-a adus ca argument impactul ecologic. Ca linii directoare ale noii politici, s-au trasat următoarele imperative: - Focusarea permanentă pe creşterea importanţei sustenabilităţii;- Depăşirea actualului stadiu în care producătorii sunt mai puţin dispuşi să accepte implicaţiile conceptului de sustenabilitate şi rolul industriei ambalajelor în prezervarea mediului.- Considerarea hârtiei drept principalul material pe baza căruia să se realizeze ambalajele produselor lactate.Hârtia, element de protecţie a lanţului ecologic Factorii de decizie din Australia, alături de specialiştii din industria de ambalaje, consideră hârtia ca fiind, cel puţin din perspectiva sectorului de lactate, principalul element de menţinere a unui lanţ ecologic curat. Totodată, se recunoaşte impactul acestui material asupra lanţului de siguranţă alimentară, pentru asigurarea acestei condiţii primordiale fiind acceptate cele mai noi şi performante tehnologii. Totodată, prin folosirea cartoanelor (a hârtiei, ca materie primă de bază), se recunoaşte impactul social pe care ambalajele astfel realizate îl poate avea, cât şi impactul asupra mediului înconjurător. Aceste avantaje rezidă din reutilizarea imediată a ambalajelor folosite, precum şi a reducerii cantităţii de lemn care trebuie prelucrat în vederea obţinerii cartoanelor. Pentru aplicarea noii strategii, acţiunea tuturor celor implicaţi se va concentra pe: - Realizarea unui design care să înglobeze din start atât ideea de reciclare, de siguranţă alimentară, cât şi de comoditate în manevrarea de către consumatori, prin utilizarea unui minim de energie şi resurse.- Optimizarea ambalajelor din punctul de vedere al conceptului de sustenabilitate.- Colaborarea permanentă cu autorităţile, comunitatea de afaceri, şi retail-ul, pentru a se asigura reciclarea ambalajelor. Pentru punerea în practică a acestei strategii, autorităţile australiene vor verifica foarte strict atât activitatea companiilor de procesare a laptelui, a producătorilor de ambalaje, cât şi modul în care lanţul de reciclare funcţionează, în vederea permanentei eficientizări. În acest sens, legislaţia a fost modificată încă din luna decembrie a anului 2011, totul trebuind să se desfăşoare potrivit noilor cerinţe. Colaborare pe toată linia Proiectul care a demarat la începutul acestui an îi va cuprinde, după cum am văzut, pe toţi jucătorii, de aici, necesitatea reunirii lor în asociaţia mai sus-amintită, tocmai pentru a da coerenţă noii politici economice. Mai mult decât atât, iniţiatorii subliniază deosebitele oportunităţi pe care, în acest fel, le pot identifica toţi cei care activează în industria de ambalaje. Pentru punerea în aplicare a ultimelor decizii au fost cooptate Sustainability Victoria, Plastics and Chemicals Industries Association, Autoritatea Victoriană pentru Protecţia Mediului, Nestle, Kraft, Arnotts, Visy, Amcor and Coles şi Australian Food and Grocery Council. Toate acestea, la care se adaugă toţi procesatorii şi toţi cei care activează în industria ambalajelor, vor trebui să încheie parteneriate pentru a crea noi ambalaje din hârtie cartonată, în deplină conformitate cu legislaţia, precum şi în conformitate cu principiile sustenabilităţii. Design-ul noilor ambalaje trebuie să fie conform noilor parametri aprobaţi ai ciclului de reciclare integraţi în sistem, criteriile sociale, precum şi principii de coordonare a aplicării noilor decizii. Primele evaluări, la nivel naţional, vor fi făcute la începutul anului viitor.