Repere

550

Caroli inghite Campofrio Romania pentru o piata de 120 de milioane de euro

autor

MeetMilk.ro

distribuie

Asocierea dintre Caroli si Campofrio a dus la crearea unei companii cu o valoare de piata de aproximativ 60 de milioane de euro. Aceasta este cea mai mare tranzactie care a avut loc pe piata mezelurilor din Romania, estimata la o valoare de aproximativ un miliard de euro.

Pe o piata dominata de afaceri de familie, Talal El Solh, patronul companiei Caroli, a facut o miscare atipica pentru industria mezelurilor din Romania cand a semnat acordul privind joint-venture-ul cu filiala locala a celui mai mare producator de mezeluri la nivel european, Campofrio Food Group, cu afaceri anuale de peste doua miliarde de euro. In compania nou creata, care va dezvolta anual o cifra de afaceri de circa 120 de milioane de euro, Caroli detine 51% din actiunile noii companii, iar Campofrio detine restul de 49% din titluri. Pentru a ajunge, insa, la acest prag, de 49%, Campofrio Food Group a mai cumparat un pachet de actiuni in numerar, deoarece valoarea subsidiarei locale a Campofrio era la jumatate fata de valoarea companiei Caroli, ceea ce ar fi corespuns unei participatii de doar 31% din Caroli Foods Group. Surse apropiate tranzactiei sustin ca actionarii Campofrio Food Group au platit cash peste 10 milioane de euro, pentru a ajunge la o participatie de 49%, ceea ce a corespuns unei conversii de circa 18% din titluri. Daca avem in vedere aceasta valoare, atunci putem estima ca valoarea de piata a noii companii este situata in palierul 55-60 de milioane de euro. Reprezentantii Caroli Foods Group, compania nou formata, au precizat ca noua societate va avea o cota de piata de 16% si afaceri de circa 120 de milioane de euro. Noua companie va fi prezidata de Talal El Solh, presedintele grupului Caroli, si il va avea ca director executiv pe Haluk Akdemir, CEO-ul Caroli. Fiecare din cele doua companii implicate in tranzac­tie are, insa, posibilitatea de a achizitiona in timp pachetul integral de actiuni al acestei companii, potrivit surselor din industrie. Caroli Foods va prelua atat activitatea noii firme, cat si controlul asupra unitatii de productie detinuta de Tabco-Campofrio la Tulcea, brandul Campofrio urmand a fi produs in continuare. Joint-venture-ul, semnat de Caroli Foods Group cu Campofrio Foods Group, actionarul companiei locale Tabco-Campofrio, este prima tranzactie incheiata anul acesta in industria alimentara si este, totodata, cel mai mare deal care a avut loc pe piata mezelurilor pana in prezent. Noua companie, care va opera pe piata locala sub denumirea de Caroli Foods Group, intentioneaza sa isi dezvolte prezenta si in zona Europei de Sud-Est. Talal El Solh, patronul companiei Caroli si actualul actionar majoritar al joint-venture-ul Campofrio Food Group, nu a dorit sa comenteze pe marginea acestei achizitii, insa mai multi executivi din industria de procesare a carnii sustin ca Romania ramane principala piata pentru noua companie de mezeluri, astfel ca businessul local va avea o pondere mai mare in afacerea formata alaturi de gigantul spaniol.

Managerii Angst, CrisTim si Aldis sunt surprinsi de fuziunea Caroli-Campofrio In schimb, managerii celor mai mari companii din industria mezelurilor, CrisTim, Aldis si Angst, sustin ca fuziunea dintre Caroli Foods Group si Campofrio Foods Group – proprietarul Tabco-Campofrio – este atipica pentru o piata dominata de afaceri de familie romanesti. “Este o exceptie de la regula. Niciodata nu a mai avut loc o fuziune intre primii cinci-sapte jucatori din industria mezelurilor”, remarca Radu Timis, presedintele si proprietarul producatorului CrisTim, grup cu afaceri de peste 90 de milioane de euro, doar din businessul de mezeluri. Opinia sa este sustinuta si de Daniel Dumitrescu, directorul de marketing al Aldis Calarasi – unul dintre principalii producatori locali de mezeluri, dar si de Sorin Minea, ac­tio­na­rul si presedintele Angst, producator, cu afaceri de 62 de milioane de euro in 2008. “In industria mezelurilor din Romania, se lucreaza individual. Companiile romanesti vor dori mai degraba sa vanda, decat sa fuzioneze”, a observat Minea. Producatorii spun ca fuziunea celor doi procesatori reprezinta insa o evolutie normala a industriei, care se indreapta spre consolidare. Ei sustin acest lucru desi nu previzioneaza realizarea de noi fuziuni intre jucatorii cu actionariat romanesc din topul celor mai mari producatori locali, ci mai degraba dezvoltarea pietei prin achizitia jucatorilor mai mici de catre cei din top zece. “In patru-cinci ani, piata mezelurilor va fi complet diferita de modul in care arata acum, deoarece consolidarea care a avut loc in Europa va avea loc si la noi", a completat Timis. Fuziunea pune presiune pe piata Managerii CrisTim, Aldis si Angst sustin ca schimbarile care vor avea loc in urma fuziunii dintre Caroli si Campofrio sunt greu de prevazut, deoarece vor depinde de strategia de dezvoltare a noii companii, Caroli Foods Group, despre care se cunoaste foarte putin in prezent. “Atata timp cat isi pastreaza gama de produse si pretul, pe termen scurt nu vor fi schimbari”, arata Daniel Dumitrescu, directorul de marketing al Aldis. De altfel, singurul avantaj pe care competitorii il intrezaresc pentru compania nou formata este o crestere a puterii de negociere cu lanturile de ma­gazine din retailul modern. “Ma asteptam la fuziuni de genul acesta. Vor fi probleme pe piata. Se poate. Depinde de noul concept pe care il vor avea. Cred ca vor face presiune in piata si vor avea o prezenta mai mare la raft”, a completat presedintele Angst. Radu Timis a adaugat ca businessul nou creat ar putea fi dificil de condus, cel putin in primul an de functionare, perioada in care costurile companiei vor fi destul de ridicate. “Au centre de productie si de distributie in zone diferite ale tarii. Daca ar muta toate operatiunile intr-un singur loc, cred ca ar fi mai avantajati", considera proprietarul CrisTim. Cine este actionarul majoritar al celui mai mare procesator roman de carne? Campofrio Food Group este o companie formata prin fuziunea producatorului spaniol de preparate din carne Campofrio Alimentation si Groupe Smithfield, divizia europeana a gigantului american Smithfield, unul dintre cei mai mari producatori de carne de porc la nivel mondial. Grupul Caroli este insa o afacere de familie controlata de Talal El Solh, presedintele companiei, prin intermediul companiei Kenes inregistrata in Olanda, la care El Solh detine pachetul integral de actiuni. Compania Kenes controleaza 99,9% din actiunile Caroli Prod 2000 si 100% din IND Maestro Prodcom, doua dintre companiile Caroli Foods Group din care mai face parte si Caroli Brands. In ultimii ani au existat numeroase zvonuri cu privire la o posibila tranzactie intre Caroli si Smithfield, negate de fiecare data de actionarii celor doua companii. De altfel, vanzarea catre Smithfield a companiilor Agroalim si Frigorifer, detinute de socrul lui Talal El Solh, Mounir Halawani, nu a avut nicio legatura cu joint-venture-ul incheiat recent de Caroli cu Campofrio. Grupul de companii Caroli, format initial in principal din companiile Caroli Prod 2000, T.C. Affaires si INDCARF, a fost pornit in anul 1997, la doi ani dupa ce omul de afaceri de origine libaneza Talal El Solh a venit pentru prima data in Romania. “Caroli a fost pornita de la zero din fonduri proprii, deoarece Romania crestea si am crezut in aceasta afacere.” Intr-o piata dominata de afaceri de familie care au crescut organic, odata cu dezvoltarea pietei locale de mezeluri si cu schimbarea preferintelor de consum ale populatiei, Caroli s-a numarat printre putinii jucatori care au avut in plan realizarea de achizitii. Cand au inceput afacerile Caroli, era cea mai mica firma de pe piata locala a mezelurilor. In 2002, compania controlata de familia El Solh atingea deja afaceri de peste 10 milioane de euro si se remarca alocand bugete de promovare mai mari decat ale competitorilor. La opt ani de la intrarea pe piata mezelurilor, Ca­roli realiza prima sa achizitie si una dintre putinele din aceasta industrie, preluand brandul rival Gourmet. Dupa aceasta achizitie, sustinuta de o politica de marketing mai activa, compania a ajuns la o cota de piata de 12% pe segmentul mezelurilor. In 2005, actionarii Caroli au decis sa schimbe denumirea companiei in Caroli Foods si anuntau o investitie de zece milioane de euro in constructia unei a doua fabrici de mezeluri la Pitesti. La scurt timp dupa aceea, producatorul batea palma pentru cea de-a doua achizitie in industria mezelurilor, cumparand Maestro Industries din Cluj. La acea vreme, tranzactia a fost estimata la aproximativ cinci milioane de euro. Doi ani mai tarziu, actionarii Caroli decid sa inchida fabrica de mezeluri din Cluj si sa mute productia la Pitesti, cartierul general al operatiunilor de productie ale grupului. Talal El Solh, principalul actionar al Caroli Foods, decide sa se retraga din toate functiile exe­cutive si sa ramana doar presedinte al companiei pe care a fondat-o, functia de CEO fiind preluata de Haluk Akdemir, fostul director executiv al JTI.

aflat

anterior
urmator

read

newsletter1

newsletter2