536
Criza costului vieții a făcut presiuni asupra rezidenților europeni în ultimii trei ani. Iar consecințele acestei perioade dificile se prezintă în multe moduri diferite.
Oamenii își strâng cureaua în toate domeniile vieții, de la stingerea luminilor până la utilizarea platformelor de revânzare și aceleași constrângeri pot fi observate în comportamentul nostru de cumpărături.
Mai există metode de publicitate care ajung la cumpărători atunci când există preocupări mai mari la îndemână? Iată un foarte interesant studiu publicat de ClearChannel Europe.
Principalele moduri în care criza costului vieții a schimbat comportamentul consumatorilor
În acest raport, s-au analizat datele noastre și am analizat modurile în care criza costului vieții a afectat comportamentul de cumpărare al consumatorilor europeni. Aici, putem arunca puțină lumină asupra obiceiurilor de cumpărături din Europa și asupra modului în care acestea se schimbă în perioadele dificile.
Majoritatea cumpărătorilor (75%) spun că au fost nevoiți să-și schimbe comportamentul la cumpărături din cauza crizei costului vieții. Poate, deloc surprinzător, cel mai popular mod în care se întâmplă acest lucru este acela de a renunța la lucrurile fără de care simt că pot trăi.
De la începutul crizei costului vieții (2021), aproape jumătate dintre cumpărători (45%) sunt nevoiți să reducă consumul de bunătăți ocazionale, oamenii fiind nevoiți să reevalueze articolele pe care le consideră a fi luxuri pe care nu le mai permit. 38% dintre oameni fac tot posibilul pentru a evita achizițiile impulsive și într-un moment în care chiar și costul produselor esențiale pare să crească în fiecare zi, este de înțeles ca oamenii să se gândească de două ori înainte de a se despărți de banii lor.
Doar 13% dintre oameni susțin că comportamentele lor de cumpărare nu s-au schimbat deloc de la începutul crizei costului vieții. Având în vedere că costul bunurilor și serviciilor de consum a crescut cu cel mai rapid ritm din ultimele patru decenii, este încă sigur să presupunem că acești oameni nemișcați cheltuiesc acum mai mulți bani decât ar fi fost acum câțiva ani.
Cu toate acestea, oamenii care pretind că fac tot posibilul să salveze încă se trezesc influențați de atracția publicității Out of Home? Unele sunt cu siguranță, deoarece majoritatea cheltuielilor din supermarketurile Marii Britanii (88%) sunt încă efectuate în magazine fizice.
Preferințe de cumpărături în Europa
Doar 8% dintre cumpărători aleg să facă cumpărături exclusiv online și să facă toate achizițiile din confortul propriei case. Aceasta înseamnă că 96% dintre cumpărători petrec în mod regulat cel puțin o parte din timpul lor de cumpărături în magazine și sunt expuși publicității din supermarketuri.
Acest lucru ne spune că metodele de publicitate în magazine au încă șansa de a avea un impact serios asupra comportamentului cumpărătorilor, în ciuda situației financiare a națiunii.
Unele grupe de vârstă sunt mai predispuse să facă cumpărături în magazine decât altele, dar doar cu o marjă mică. În general, dintre participanții de toate vârstele, mai mult de jumătate spun că fac cumpărături în magazin, iar cei mai probabil să se îndrepte către magazine sunt cei mai tineri și cei mai în vârstă din sondaj.
Tinerii cu vârsta între 16 și 24 de ani și cei cu vârsta de 45 și peste nu numai că sunt mult mai probabil să facă cumpărături în persoană decât online, dar sunt și mai interesați de cumpărăturile din magazine decât omologii lor de 25-44 de ani.
Când se confruntă cu o cantitate copleșitoare de opțiuni, așa cum poate fi uneori cazul în supermarketurile mai mari, creierul cumpărătorilor caută modalități de a lua scurtături mentale către ceea ce este sigur și familiar.
Aceasta este o veste grozavă pentru mărcile populare care au deja un număr mare de urmăritori, dar mărcile care doresc să câștige clienți noi prin publicitate în magazin pot atrage, de asemenea, atenția. 30% dintre consumatori spun că aleg să facă cumpărături în magazin în mod special pentru că au șanse mai mari să găsească produse noi în acest fel.
Un procent și mai mare de 43% dintre cumpărători spun că fac cumpărături în magazin, deoarece cred că au șanse mai mari să găsească oferte în acest fel - demonstrând că există lucruri care pot atrage chiar și pe cei mai fideli fani ai mărcii din zonele lor de confort.
În ceea ce privește selecția specifică a produselor, 65% dintre cumpărători spun că vor alege un produs pur și simplu pentru că este oferit, cu atractivitatea unei oferte depășind atât atracția familiarului, cât și nevoia de a fi cumpătat.
Publicitatea care contribuie la deciziile de cumpărare
Când vine vorba de publicitate la supermarket, publicitatea la punctul de vânzare (POS) poate influența deciziile de cumpărare în mai multe locuri decât doar la finalizarea casei poate atrage atenția asupra produselor de pe rafturi.
Când a fost testată, o marcă care avea publicitate POS a primit cu 53% mai multă atenție decât produsul de control, a fost localizată mai rapid de cumpărători și, în cele din urmă, a văzut mai multe achiziții.
Tendințele de cumpărare din impuls
O achiziție de impuls este o decizie luată în impulsul momentului, adesea cu scopul de a satisface instantanee. Deși publicitatea ar putea duce la achiziții care ar putea fi considerate impulsive, este posibil ca cumpărătorii înșiși să nu vadă acest lucru, mai ales dacă cred că primesc o ofertă bună. Deci, ce au de spus cumpărătorii impulsivi mărturisi despre obiceiurile lor de cumpărături?
Puțin sub o treime dintre noi (32%) fac cumpărături impulsive de cel puțin câteva ori pe lună și departe de a fi un obicei prost, majoritatea cumpărăturilor impulsive sunt s până când a fost privit cu drag chiar și după ce a trecut ceva timp. Într-o perioadă în care criza costului vieții provoacă suferință la aproape o treime dintre locuitorii Regatului Unit, micile plăceri cu greu pot fi considerate un lucru rău. Chiar și așa, 12% dintre cumpărători pretind că sunt experți în auto-reținere și fie nu simt, fie rezistă cu succes atracției cumpărăturilor impulsive.
Orașe în care oamenii sunt mai predispuși să facă achiziții impulsive
Locuitorii unor orașe sunt mai predispuși la cheltuieli impulsive decât altele. Ce putem deduce din aceste informații?
Este o coincidență faptul că atât de multe dintre orașele cel mai probabil să găzduiască cumpărători impulsivi sunt: pe litoral, scump de locuit și locuri în care fericirea și calitatea vieții sunt raportate a fi mai ridicate?
În mod realist, multe domenii care îmbracă lista celor mai buni cheltuitori impulsivi sunt domenii în care oamenii au mai multe șanse să aibă bani de cheltuit.
Cele mai bune categorii de achiziții impulsive
Și pe ce anume își cheltuiesc banii cumpărătorii impulsivi? Mâncarea este cea mai populară achiziție de impuls, 55% dintre cumpărători fiind dispuși să ofere un răsfăț delicios. Acest lucru s-ar putea datora atracției senzoriale adăugate a alimentelor, unde a vedea ceva apetisant va provoca un răspuns corporal, mai ales dacă ați plecat la cumpărături pe stomacul gol.
S-a dovedit că cumpărăturile în timp ce sunt foame sunt suficiente pentru a-i determina pe cumpărători să se abată de la listele de produse alimentare pre-scrise în căutarea a ceva care să-și potolească instantaneu poftele. În același sens, alte produse comestibile, cum ar fi băuturile și mâncarea la pachet, se clasează, de asemenea, foarte bine, în timp ce produsele tehnologice și diverse au cel mai puțin atractiv.
Bărbații și femeile sunt aproape în egală măsură înclinați să cumpere alimente din impuls, iar hainele sunt, de asemenea, foarte importante în ambele clasamente - deși femeile au șanse cu 12% mai mari să-și dezvolte garderoba cu cumpărături impulsive.
Ar putea exista mulți factori externi care influențează aceste diferențe - de exemplu, așteptările sociale și presiunea colegilor ar putea determina motivul pentru care unul din trei bărbați este susceptibil să cumpere băuturi impulsive, în comparație cu doar una din cinci femei.
Bărbații sunt, de asemenea, mai predispuși să cheltuiască pe cumpărături impulsive, poate fiind mai dispuși să se despartă de banii lor pentru a-și satisface poftele de foame sau sete. În schimb, femeile sunt mai predispuse să cheltuiască pe produse de înfrumusețare și articole de uz casnic, potențial căutând o satisfacție mai lungă de la cumpărăturile lor impulsive.
Când sunt întrebați despre motivele din spatele achizițiilor lor impulsive, cumpărătorii spun din nou că sunt influențați de promoții și reduceri mai mult decât orice altceva (50%) - chiar și satisfacția instantanee sau foamea. Acest sentiment de dorință de a sări la o ofertă pe perioadă limitată este o temă recurentă pe parcursul sondajului - și ceva pe care agenții de publicitate sunt familiarizați să-l folosească.
Ce poți face pentru a influența cumpărătorii din Uniunea Europeană?
În timp ce doar 19% dintre cumpărători susțin că publicitatea în magazine le influențează achizițiile impulsive, sunt șanse ca mulți cumpărători să nu fie conștienți că consumă subconștient reclame oriunde merg.
La urma urmei, 96% dintre cumpărători petrec în mod regulat cel puțin puțin timp în magazine - ceea ce înseamnă că aproape toată lumea are potențialul de a intra în contact cu reclamele din magazine sau cu ecranele POS din mall-urile și direct în afara supermarketurilor.
Ecranele POS (Point-of-Sale) și publicitatea în magazin au potențialul de a îmbunătăți considerabil experiențele de cumpărături. Prin intermediul reclamelor la supermarketuri și la centrele comerciale, clienții pot nu numai să descopere produse noi, ci și să li se reafirme achizițiile obișnuite într-un mod care crește încrederea în mărci.
Acest lucru se datorează parțial faptului că publicitatea în magazine implementează mai multe puncte de contact pentru a ajuta la îmbunătățirea reamintirii mărcii. Ca urmare, comercianții cu amănuntul sunt răsplătiți cu vânzări sporite și loialitatea clienților.
Publicitatea Out of Home (cunoscută și ca marketing OOH) își poate pune amprenta înainte, în timpul și după o experiență de cumpărături în magazin. Fie sub formă de ecrane de publicitate digitale sau de afișaje POS, acest stil de publicitate ar putea convinge cumpărătorii să se despartă de banii lor într-un mod care nici măcar nu pare o achiziție impulsionată - mai ales dacă implică o reducere sau o afacere.
Chiar și în ciuda crizei costului vieții, cumpărătorii din Uniunea Europeană nu sunt încă dispuși să se despartă de promisiunea unui tratament care induce dopamină sau să profite de multe înainte de a trece pe lângă ei. Având în vedere aceste obiceiuri, este ușor de observat cum marketingul corect OOH poate atrage atenția atât pe stradă, cât și în magazin și poate duce la mai multe vânzări. (Foto: Freepik)
(Surse: Consumer shopping behaviour in the Europe study, 2024; Mintel Supermarkets, 2022; GlobalData: ShopperCentric Supermarket, 2023)