Cum e și firesc, acum, la începutul unui nou an, făcând o trecere în revistă a activității companiilor din industriile de carne și lapte ale României, am căutat să vedem cine ar putea fi premianții din 2016. Fără a avea pretenția întocmirii unui clasament, iată selecția noastră.Unicarm, cel mai pare producător de carne din România Unicarm a ajuns cel mai important producător de carne din România, potrivit datelor de la Registrul Comerțului. În acest context, patronul Unicarm, domnul Vasile Lucuț, deţine o avere de 80-82 de milioane de euro, calculată la nivelul anului trecut. Afacerea este în creștere, dacă avem în vedere cele 100 de magazine proprii, având anul trecut un rulaj de 645 de milioane de lei. Unicarm are pe ștatele de plată aproximativ 2.800 de angajaţi. Unicarm mai deține fabrici de pâine, de lapte şi mai multe unităţi de procesare a cărnii. Antreprenorul din Satu-Mare a ajuns, la 22 ani de la înfiinţarea companiei, să controleze un business de sute de milioane de euro pe an, cu aproape mii de angajaţi. Vasile Lucuţ este şi la ora actual cel mai bogat sătmărean din Topul Miliardarilor. Albalact, liderul incontestabil din Industria lactatelor Grupul Albalact a afişat un profit net de 23,8 milioane de lei după primele nouă luni din acest an şi un venit net consolidat de aproape 400 de milioane de lei, cu 17,29% mai mare decât în aceeaşi perioadă a anului trecut, potrivit unui comunicat. Situaţiile financiare întocmite conform standardelor internaţionale de raportare financiară adoptate de Uniunea Europeană (IFRS), cuprind rezultatele consolidate ale Albalact SA şi ale societăţilor Rarăul SA Câmpulung Moldovenesc şi Albalact Logistic SRL, pe care Albalact SA le deţine. Individual, Albalact şi-a majorat afacerile nete cu 18,56% după 9 luni ale anului 2016, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut, până la 429,3 milioane de lei, în trimestrul III al anului 2016, conform sursei citate. Aaylex este cel mai mare exportator de carne Aaylex Prod, cu activităţi în producţia de carne de pasăre, este cea mai mare companie exportatoare de carne din România, urmată de chinezii de Smithfield Prod, care sunt printre cei mai mari producători de carne de porc de pe piaţa locală, potrivit datelor INSSE. Pe locul 3 în clasament este compania libaneză Maria Trading, care se ocupă cu creşterea şi comercializarea animalelor vii, în special bovine şi ovine. Cantitatea exportată în cursul anului trecut este de aproximativ 15.000 de tone. Exportul valoric reprezintă aproximativ 30%-35% din producţia grupului, constând în special în produse proaspete, refrigerate. Investițiile Grupului Aaylex în fermele de reproducție, fermele de creștere, în fabrica de hrană pentru pui, precum și în abator, au făcut ca acestea să fie printre cele mai mari și moderne din Europa. Danone, liderul pe piața iaurturilor Danone România rămâne lider de piață pe segmentul iaurturi. Compania are în portofoliu zeci de sortimente de produse, realizate în majoritate în fabrica din București, cu lapte proaspăt colectat de la fermierii români. Fabrica Danone din București a produs local primele iaurturi în 1999. Danone România face parte din compania Danone, activă în domeniile: produse lactate proaspete, ape minerale îmbuteliate, alimentaţie pentru bebeluşi și alimentație medicală avansată. Compania Danone urmează de peste 40 de ani un model dual care combină dimensiunea de succes în business cu cea de progres social. Caroli, cea mai puternică marcă de mezeluri La cea de-a XI-a ediție a Galei Premiilor Piața, Caroli a fost desemnat “Cel mai puternic brand” din grupa produselor de carne, obținând 47,3 % din voturi. Caroli Foods Group asigură calitatea și siguranța produselor prin investiții în tehnologii de ultimă generație. Din dorința continuă de dezvoltare, Caroli s-a concentrat pe inovații, în ceea ce privește portofoliul de produse, diversificând gama Extra cu produse cu multă carne, respectiv cremwursti și salam cu peste 80% carne. De asemenea, în acest an, în urma unor cercetări ample realizate împreună cu consumatorii, Caroli și-a îmbunătățit portofoliul brand-ului Sissi, prin lansarea unor noi variante de produse rafinate, de înaltă calitate, și a unor rețete îmbunătățite. Hochland, lider pe piața brânzeturilor Produsele Hochland au intrat pe piața românească în 1993, prin intermediul companiei Whiteland, iar Hochland România a luat naștere oficial în 1998, prin preluarea fabricii de la Sighișoara, unde a început producția de brânză topită. În 1999, Hochland a achiziționat fabrica de la Sovata, unde produce brânzeturi specific românești și materie primă pentru fabrica de la Sighișoara. Hochland România este lider pe piața brânzeturilor, fiind marca numărul unu în majoritatea categoriilor unde este prezentă. Fapt la fel de important, este activitatea de inovare de produs, Hochland venind în permanență cu noi propuneri pentru consumatori. Ultima noutate este Brânza Praid, care se bucură deja de apreciere. Radu Timiș, declarat Antreprenorul anului 2016 Cu ocazia celei de-a VI-a Gale ”Campioni în business”, organizată de Enterprises Investors, domnul Radu Timiș, Președinte al grupului de firme Cris-Tim și Președinte al Asociației Române a Cărnii, a fost declarat Antreprenorul anului 2016. Concomitent, Cris-Tim Prod Com a fost recompensată cu Locul II, în categoria companiilor cu o cifră de afaceri mai mare de 15 milioane de euro. Vorbind despre afacerea pe care o conduce, domnul Radu Timiș a anunțat că, mai ales în ultimul an, a reușit să diminueze drastic numărul și dozele de aditivi din produsele realizate în fabricile sale, fie că e vorba despre produse din carne, ready-meal sau lactate. Ca noutate, Președintele Cris-Tim a anunțat că, începând cu primăvara anului 2017, Cris-Tim va face trecerea spre conceptul de celan-label, întărindu-și astfel responsabilitea socială pe care și-a asumat-o. Covalact, lider al expansiunii producției Producătorul de lactate Covalact, recent intrat în familia Lactalis, a inaugurat o nouă linie de producţie la fabrica din Sfântu Gheorghe, în urma unei investiţii de peste 3 milioane de euro. Covalact, cunoscut pentru sloganul „Prea bun, prea ca la ţară“, este unul dintre cei mai mari zece jucători din piaţă, după cifra de afaceri. Investiţia vizează dublarea capacităţii de producţie şi ambalare pentru unul dintre produsele companiei, Brânzica de Casă de la Covalact de Ţară. Brandul are o cotă de piaţă în volum de 46% în comerţul modern pe prima jumătate a anului 2016, conform datelor Nielsen, citate de companie. Noua linie permite producţia unui volum de 200 de tone de brânză pe lună şi ambalarea unui volum de 11.000 dde pahare de brânză pe oră. Agricola Internațional Bacău, lider al recunoașterii internaționale Agricola continuă tendința de creștere și diferențiere pe piața cărnii. Astfel, la jumătatea anului 2016, compania avea un avans de 14,7% la carnea de pasăre, 17% la semipreparate și produse ready-meal, 29,3% la salamurile crud-uscate, respectiv 22,2% la preparatele din carne fiert-afumate. Agricola este lider pe piața salamurilor crud-uscate din România, lider detașat în segmentul Salam de Sibiu, lider în piața de produse semipreparate și ready-meal. În anul 2016, Salamul de Sibiu Agricola a primit o serie de recunoașteri care atestă calitatea sa de excepție: -Înscrierea în Registrul Denumirilor cu Indicație Geografică Protejată; -Dobândirea a două Stele de Aur și a premiului „Superior Taste Award”-International Taste & Quality Institute – iTQi la Bruxelles; -Primirea distincției Silver Award- Institutul Internațional pentru Selecții de Calitate – „Monde Selection”. -Conferirea calității de Furnizor Oficial al Casei Regale a României. Mirdatod-Primul produs românesc din lapte atestat în UE Înregistrarea brandului „Telemea de Ibăneşti“ ca produs tradiţional românesc recunoscut la nivelul UE, face din Mirdatod una dintre evidențiatele anului trecut, fapt la care au contribuit acțiunile MADR, dar și, în măsură determinantă, domnii George Grecu și Dorin Cojocaru. Compania Mirdatod poate contabiliza depășirea cifrei de afaceri, de circa 6,6 mil. euro, potrivit datelor publicate pe site-ul Ministerului Finanţelor pentru anul 2015, ceea ce înseamnă că fraţii Todoran se bazează pe vânzări totale de peste 8 milioane de euro, în 2016. Totodată, Mirdatod a anunțat o investiție de peste cinci milioane de euro, într-o nouă fabrică de procesare a laptelui. Angst, afacere premium pe segment premium Special pentru revista Fabrica de Carne, domnul Sorin Minea ne-a declarat că anul 2016 va fi înceiat de firmele pe care le conduce cu o creștere de cca 20 %, carnea și mezelurile Angst fiind motorul ascendent. Cât privește noutățile de moment, ele se vor materializa la finalul anului, prin lansarea pe piață a gamei de produse ready-meal, anul 2017 însemnând și un moment în care Sorin Minea va anunța o nouă premieră despre care va vorbi la momentul oportun. Produsele Angst se mențin în continuare în Top-ul calității indiscutabile, reprezentând pentru marea majoritate a cosumatorilor, alături de produsele Meda, prima alegere din segmentul premium. LaDorna, liderul adaptării la noile cerințe LaDorna a fost printre primele companii care s-au adaptat cerințelor acestui așa-numit „nou consumator”, fiind primul care a lansat pe piața din România laptele UHT și, respectiv, prima gamă completă de produse românești, bio. La fel de relevant, LaDorna este singurul brand românesc de lactate care are în portofoliu laptele fără lactoză. În prezent, LaDorna își întărește statutul cu o viziune modernă, printr-o nouă identitate vizuală care accentuează valorile centrale ale brandului: respectul, bunătatea și puritatea. Schimbarea strategică de imagine are obiectivul de a alinia întreaga gamă de produse lactate, sub acelasi concept. Totodată, s-a vizat diferențierea la raft, îmbrăcând ambalajele produselor din fiecare categorie în culorile, peisajele și personajele Țării Dornelor, precum și adoptarea etichetării code-color. Transavia, record al numărului de salariați Grupul de firme Transavia va depăși cu siguranță valoarea de anul trecut a afacerilor, de 140 de milioane de euro, vânzările companiei fiind majorate, la jumătatea anului 2016 cu 5%. Doamna Theodora Popa-Director General Adj. al companiei, ne-a declarat că, în prezent, exporturile reprezintă, în funcție de produse, 15-20 % din vânzări. Exportul firmei Transavia reprezintă 20 de milioane de euro anual şi este realizat în ţări din Uniunea Europeană precum Marea Britanie, Irlanda, Franţa, Olanda, Ungaria, Grecia, Slovacia, Bulgaria, Spania, Croaţia. Anul trecut, compania a înregistrat un profit net de peste 12 mil. euro, rezultat obţinut cu ajutorul a 1.145 de salariaţi, cel mai mare număr de angajaţi ai companiei de până acum. FrieslandCampina, liderul dezvoltării sustenabile FrieslandCampina România a lansat în 2016 o strategie care vizează dezvoltarea pe termen lung a fermelor partenere din Ardeal. Obiectivele acestei strategii includ creşterea calităţii şi cantităţii laptelui furnizat de ferme, scăderea costurilor pentru fermieri, optimizarea producţiei de lapte în timpul anului, creşterea numărului de vaci per fermă până la o dimensiune optimă pentru a asigura sustenabilitatea acestora pe termen lung şi eliminarea pierderilor, atât pentru FrieslandCampina România, cât şi pentru fermieri. Nu mai puțin important, marca Napolact a fost desemnată ca ocupând Locul 1 într-un clasament al notorietății, fapt care probează atașamentul consumatorilor față de produsele companiei. Top 5 al vânzărilor din categoria Mezeluri Potrivit unei cercetări de piață efectuată de ReatilZoom, colectând datele din primele opt luni ale anului 2016, clasamentul primilor cinci companii, portivit criteriului valorii mezelurilor vândute, arată în felul următor: 1-Caroli2-Fox3-Cris-Tim4-Meda Prod5-Aldis Cu totul altul este Top 5 al mărcilor de Mezeluri, potrivit criteriului valorii: 1-Fox2-Caroli3-Meda4-Cris-Tim5-AngstTop-ul profitului companiilor de lactate Cum, datele pentru anul 2016 vor fi publicate de abia după predarea bilanțurilor anuale, din primăvară, iată clasamentul profiturilor nete realizate de principalele companii de lactate din România (Sursa: Ministerul Finanțelor): 1-Hochland România: 19,6 milioane lei2-Simultan: 16,8 milioane lei3-Albalact: 13,3 milioane lei4-Danone România: 13,3 milioane lei (2014: -16,7 mil. lei)5-Covalact: 5,9 milionae lei6-Carmo Lact Prod: 1,8 milioane lei7-Olympus: 0,3 milioane lei8-Lactag: -1,6 milioane lei (Insolvență)9-FrieslandCampina România: -13 milioane lei (2014: -46,6 mil. lei)10-Dorna Lactate: N/A (2014: -10,7 mil. lei)