254
(Comunicat) Consiliul Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România (CNIPMMR) a realizat în perioada 07-16 februarie 2018 un sondaj sub forma unui chestionar aplicat pe site-ul www.cnipmmr.ro, pe portalul www.immromania.ro şi la nivelul membrilor CNIPMMR privind efecte creșterii salariului minim la 1900 lei, trecerii contribuțiilor la salariat și creșterii contribuțiilor pentru salariații cu timp parțial. Respondenţii în număr de 1752, au fost în proporţie de 71,4 % microîntreprinderi, 13,4 % întreprinderi mici, 11,9% întreprinderi mijlocii şi 3,3% ONG-uri și alte forme juridice. Din cei 1752 respondenți, 57,9% au între 1-5 salariați încadrați la salariul minim pe economie, 27,5% dețin peste 10 salariați cu salariu minim pe economie iar restul de 14,6%din respondenți au între 6 și 10 salariați încadrați la salariul minim pe economie. Întrebați dacă punerea în aplicare a creșterii începând cu 1 ianuarie 2018 a salariului minim pe economie de la 1.450 de lei la 1.900 de lei (creștere de 31,03%) a creat dificultăţi întreprinderii lor, 79,4% au răspuns pozitiv. De asemenea, 81,4% din respondenți au afirmat că, creșterea salariului minim pe economie a avut efecte de creștere a cheltuielilor de personal și pentru alte categorii de salariați din întreprinderea lor decât cei angajați la salariul minim. Întrebați dacă creșterea salariului minim pe economie începând cu 1 ianuarie 2018 va avea ca efect disponibilizarea unor salariaţi, 49,9% au răspuns pozitiv. Dintre cei care au răspuns pozitiv, 91,3% au menționat că vor disponibiliza între 1 și 5 salariați, 6,1% între 5 și 10, doar 2,4% urmând a disponibiliza peste 10 salariați. În ceea ce privește dificultățile întâmpinate de către respondenți în stabilirea/ negocierea/ aplicarea trecerii contribuțiilor la salariat, 58,6% au răspuns că au întâmpinat dificultăți în trecerea contribuțiilor. Astfel, pentru trecerea contribuțiilor la salariat, respondenții au aplicat următoarele măsuri: 72,2% – Creșterea salariilor pentru compensarea în totalitate a trecerii contribuțiilor de la angajator la salariat 13,3% – Acordare de prime lunare 12,9% – Creșterea salariilor pentru compensarea parțială a trecerii contribuțiilor de la angajator la salariat 1,6% – Alte măsuri Întrebați câți salariați din societate sunt încadrați cu timp parțial, 93% au răspuns că între 1-5 salariați, 4,3% au între 5-10 salariați și 2,6% au peste 10 salariați. De asemenea, 81,2% din respondenți au menționat că punerea în aplicare a creșterii contribuțiilor sociale pentru salariații cu timp parțial la nivelul salariul de baza minim brut pe țară a creat dificultăţi întreprinderii lor. În plus, 68,7% dintre respondenți au menționat că, de la 1.01.2018, s-au confruntat cu situația de a avea salariați cu timp parțial (cu 1-2 ore/zi) cu salarii mai mici decât cuantumul contributiilor sociale aferente întregului salariu de baza minim brut pe tara (665 lei). În ceea ce privește măsurile aplicate în cazul creșterii contribuțiilor sociale pentru salariații cu timp parțial, au fost menționate: 49,1% – Creșterea salariilor pentru compensarea în totalitate a trecerii contribuţiilor de la angajator la salariat 39,8% – Restructurări/concedieri 6,7% – Creșterea salariilor pentru compensarea parțială a trecerii contribuţiilor de la angajator la salariat 4,4% – Alte măsuri În ceea ce privește măsurile aplicate în cazul creșterii contribuțiilor sociale pentru salariații cu timp parțial, au fost menționate: 49,1% – Creșterea salariilor pentru compensarea în totalitate a trecerii contribuţiilor de la angajator la salariat 39,8% – Restructurări/concedieri 6,7% – Creșterea salariilor pentru compensarea parțială a trecerii contribuţiilor de la angajator la salariat 4,4% – Alte măsuri Întrebați “Ce dificultăți/probleme ați întâmpinat în aplicarea reformelor privind salariul minim, creșterea contribuțiilor sociale pentru salariații cu timp parțial și trecerea contribuțiilor la salariat?”, respondenții au menționat: 64,8% – Creșterea birocrației pentru angajator; 63,8% – Efort semnificativ de implementare a reformelor (modificarea tuturor contractelor individuale de muncă, înregistrare în REVISAL, negocieri, etc.); 61,1% – Creșterea cheltuielilor de personal pentru salariații angajați cu salariul minim brut pe țară, raportat la creșterea lui la 1900 lei; 50,3% – Timpul foarte scurt stabilit pentru implementare; 49,7% – Creșterea cheltuielilor administrative, privind actualizarea programelor informatice; 47,7% – Birocrația foarte mare a negocierilor colective; 38,9% – Creșterea cheltuielilor de personal datorită trecerii contribuțiilor la salariat și instituirea noii contribuții sociale asiguratorie pentru muncă; 38,7% – Necesitatea unor restructurări (concedieri individuale sau colective); 30,4% – Creșterea cheltuielilor de personal pentru toți salariații din unitate; 9,3% – Probleme de asigurare a competitivității și derulării contractelor la export, generate de creșterea cheltuielilor salariale, contracte deja negociate la export pentru 2018; În plus, 68,7% dintre respondenți au menționat că, de la 1.01.2018, s-au confruntat cu situația de a avea salariați cu timp parțial (cu 1-2 ore/zi) cu salarii mai mici decât cuantumul contributiilor sociale aferente întregului salariu de baza minim brut pe tara (665 lei). De asemenea, în proporție de 93,3%, respondenții au menționat că, per ansamblu, reformele privind creșterea salariului minim, trecerea contribuțiilor la salariat și creșterea contribuțiilor pentru salariații cu timp parțial au generat efecte negative.
Întrebați “Ce notă ați da pentru reformele adoptate privind creștereasalariului minim, trecereacontribuțiilor la salariat și creșterea contribuțiilor pentru salariații cu timp parțial? (1 – minim, 10 – maxim)”, respondenții au evaluat cu note foarte mici măsurile respective.III. IMPACTUL REVOLUȚIEI FISCALE ASUPRA MEDIULUI DE AFACERI În 2017, cadrul legislativ a fost major modificat, fiind adoptate1.388 acte normative(cu excepția ordinelor ministerelor), din care prin 11 acte normative, au fost modificate/completate 290 de articole din Codul fiscal, ceea ce a generat efecte multiple negative asupra IMM-urilor:
Modificarea cadrului legal are implicaţii multiple sociale și economice, CNIPMMR solicitând ca în 2018, pentru adoptarea unui act normativsă fie respectate principiile reglementării inteligente: