(Autor: Alexandru Peligrad) Clasamentul celor mai mari 20 de firme de lactate ale lumii cuprinde 4 firme franceze și 4 din SUA, 2 din China, Germania, Japonia și Olanda și câte una din Elveția, Canada, Noua Zeelandă și Țările Nordice (Danemarca / Suedia), firme ce realizează o cifră de afaceri totală de 201,5 miliarde USD. Ultimul clasament, întocmit de banca olandeză Rabobank cu privire la cele mai mari 20 de companii ale lumii din industria lactatelor (unul dintre cele mai dinamice sectoare ale lumii din cadrul industriei alimentare), arată că firmele chineze se află din ce în ce mai sus în respectiva ierarhie, în vreme ce companiile americane, pierd teren. Yili și Mengniu își continuă ascensiunea În studiul publicat de Rabobank’s Food & Agribusiness Research and Advisory team (Departamentul de cercetare și consultanță pentru alimentație și agricultură al Rabobank ce cuprinde un număr de peste 80 de specialiști din întreaga lume ce oferă analize specializate, studii și consiliere pentru clienții băncii, despre trenduri și evoluții în toate sectoarele industriei alimentare) se arată că, în vreme ce primele cinci companii de lactate ale lumii își apără cu fermitate poziția deținută, neexistând nicio modificare a ierarhiei, în restul clasamentului celor mai mari 20 de firme de lactate ale lumii există schimbări importante. Cele mai mari firme de lactate de pe piața Chinei - Yili și Mengniu - și-au continuat ascensiunea spre vârful ierarhiei, urcând 3, respectiv un loc, în vreme ce giganții americani precum Kraft Foods alunecă spre partea de jos a clasamentului, se arată în studiul citat. “Topul primelor cinci companii mondiale din industria laptelui a rămas nemodificat, însă, în prezent în top 15 există două companii chineze, în condițiile în care până în 2008, nu exista nicio companie din China în clasamentul celor mai mari 20 de companii ale lumii,” comenta analistul economic al Rabobank, Tim Hunt. “În schimb, companiile americane alunecă spre coada clasamentului, în condițiile în care în SUA nu-și are sediul nicio companie din domeniu care să înregistreze o prezență mondială, companiile americane, datorându-și poziția în clasament în special activității lor de pe piața SUA,” arăta în continuare analistul Rabobank. Clasamentul Rabobank cuprinde 4 firme franceze și 4 din SUA, 2 din China, Germania, Japonia și Olanda și câte una din Elveția, Canada, Noua Zeelandă și Țările Nordice (Danemarca / Suedia), firme ce realizează o cifră de afaceri totală de 201,5 miliarde USD. Prin urmare, într-o ierarhizare pe țări, topul celor mai mari douăzeci de firme din industria produselor lactate este dominat de Franța (cu o cifră de afaceri cumulată de 48,5 miliarde USD în 2012), SUA (31,1 miliarde USD) și Elveția (30,1 miliarde USD). Nestle rămâne lider În clasamentul realizat de Rabobank, Nestlé, liderul mondial al domeniului, și-a consolidat supremația, urmare atât a unei creșteri organice a activiății sale la nivel mondial, cât și a achiziționării diviziei Pfizer de producție a hranei pentru sugari, achiziție care a condus la sporirea cifrei sale de afaceri din domeniul produselor lactate cu 23%, față de anul precedent. Totuși, în ciuda performanțelor Nestlé, aproape toate cele 20 dintre cele mai mari firme din industria lactatelor au resimțit în 2012 efectele încetinirii ritmului creșterii economice la nivel mondial, recesiunea pieței UE, și maturizarea piețelor occidentale de produse lactate. Cel puțin șase companii dintre cele 20 s-au confruntat cu un declin al veniturilor lor din vânzările de lactate, în 2013 (calculate în moneda locală). În aceste condiții, analiștii Rabobank consideră că încetinirea potențialului de creștere organică a marilor companii din domeniu pune mai multă presiune asupra acestora în sensul consolidării industriilor locale, perspectivele de expansiune legându-se în special de realizarea de noi achiziții ale unor firme deja existente ori de intrarea pe piețe cu ritmuri înalte de creștere. Raportul Rabobank arată că guvernul chinez dorește promovarea unei politici de consolidare a companiilor locale și o integrare pe verticală a lor, însoțită de dezvoltarea în continuare a cererii pieței locale, situație care pe viitor va stimula creșterea celor doi giganți din domeniu, Yili și Mengniu. Americanii, în declin Privind la industria lactatelor din SUA, se poate afla foarte ușor motivul declinului din ultimii ani al companiilor americane în ierarhia mondială: o combinație între izolarea pieței interne și lipsa de preocupare a giganților locali de a face achiziţii importante peste hotare. Kraft, spre exemplu, a alunecat șapte locuri în urma divizării activității sale cu produse alimentare din SUA de la Mondelez, în timp ce restul producătorilor de produse lactate din America au înregistrat o scădere de vânzări în 2012 pe o bază naturală: declinul cererii interne. Dean Foods a căzut un loc în urma vânzării brandurilor sale WhiteWave și Morningstar, dar și ca efect al contracției segmentului pieței laptelui de consum din SUA. ”Odată cu creșterea rapidă a giganților chinezi din industria lactatelor este foarte posibil ca firmele mari de produse lactate din SUA să fie împinse și mai jos în următorii ani, în ierarhia celor mai mari producători mondiali de gen, întregul peisaj global putând să se modifice semnificativ, comparativ cu prezentul", a explica analistul Rabobank, Tim Hunt. "Mărimea nu ar trebui să fie un scop în sine, iar companiile americane ar putea participa la trendul crescător al industriei prin dezvoltarea exporturilor. Cu toate acestea, având în vedere că oportunitățile de expansiune a activității în următorii ani, vor veni din afara granițelor SUA, companiile americane de produse lactate vor trebui să se gândească dacă a fi doar exportatori și nu competitori cu facilități de producție pe piețele locale va fi suficient pentru a-și asigura o parte echitabilă a creșterii disponibile în viitor," arăta oficialul băncii olandeze. Consumul crește pe piețele în curs de dezvoltare Laptele de vacă a reprezentat în 2012 aproximativ 83% (637 MMT) din producția totală mondială de lapte a fermelor de 770 de MMT, restul provenind de la bivolițe (101 MMT, sau 13% din total), capre (2,4%), ovine (1,3%) și cămile (0,4%). Raportul FIL constată că multe dintre regiunile lumii s-au confruntat cu condiții climatice dificile în anumite perioade ale anului 2012 și în prima jumătate a anului 2013. Capacitatea limitată a fermelor de producție a laptelui a fost un factor-cheie pentru creșterea prețurilor la lapte la nivel global în ultimul timp. În timp ce aproape tot laptele produs în fermele din Statele Unite este procesat, la nivel global, doar aproximativ 53% din laptele produs în ferme ajunge într-o unitate de prelucrare; restul producției de lapte produs în fermă, în lume este consumat de către gospodăriile agricole (autoconsum) sau intră într-o piață informală atât ca lapte proaspăt (lichid), cât și ca produse lactate prelucrate. Fabricile de produse lactate avute în vedere în raportul IDF au realizat 132 de mmt de lapte lichid, 9.7 MMT de unt, 19,0 mmt de brânză din lapte de vacă, 4,5 mmt de lapte praf integral și 4,0 mmt de lapte praf degresat. În același timp, consumul de lapte și produse lactate este în creștere, în special în America de Sud, Asia și Africa. Între 2005 și 2012, FIL raportează o creștere a consumului pe cap de locuitor de lapte și produse lactate de 27% în America de Sud, în special ca urmare a creșterilor mari din Brazilia, Columbia și Venezuela. În Asia, în aceeași perioadă de timp, o creștere a cererii de produse lactate în special în India, China și Indonezia a condus la o mărire de 22% a consumului de lapte și produse lactate pe cap de locuitor în această regiune. Și în Africa, unde consumul de lapte și produse lactate pe cap de locuitor a crescut în general cu 16% între 2005 și 2012, s-au observat creșteri mari în Algeria, Kenya și Egipt. Cele mai mari companii din industria laptelui - Top 20, 2013
Poziție 2013 | Poziție 2012 | Compania | Țara | Cifra de afaceri în industria laptelui 2012(miliarde USD) |
1 | 1 | Nestle | Elveția | 30,1 |
2 | 2 | Danone | Franța | 19,4 |
3 | 3 | Lactalis | Franța | 18,0 |
4 | 4 | Fonterra | Noua Zeelandă | 16,0 |
5 | 5 | FrieslandCampina | Olanda | 13,5 |
6 | 6 | Dairy Farmers of America | SUA | 12,1 |
7 | 8 | Arla Foods | Danemarca / Suedia | 10,8 |
8 | 7 | Dean Foods | SUA | 8,8 |
9 | 12 | Saputo | Canada | 8,4 |
10 | 10 | Meiji | Japonia | 7,7 |
11 | 11 | Unilever* | Olanda / Marea Britanie | 7,5 |
12 | 15 | Yili | China | 6,5 |
13 | -- | Morinaga | Japonia | 5,8 |
14 | 14 | Sodiaal* | Franța | 5,8 |
15 | 16 | Mengniu | China | 5,7 |
16 | 9 | Kraft Foods | SUA | 5,7 |
17 | 13 | DMK | Germania | 5,7 |
18 | 17 | Bongrain | Franța | 5,3 |
19 | 19 | Schreiber Foods* | SUA | 4,5 |
20 | 18 | Muller | Germania | 4,2 |
* Estimări Datele cu privire la cifra de afaceri includ doar vânzările de lapte și produse lactate, bazate pe rezultatele financiare ale anului 2012 și pe fuziunile și achizițiile încheiate între ianuarie 1 și 15 iunie 2013. Nu sunt incluse fuziunile 3A și Sodiaal, și achiziționarea Yashii de către Mengniu, Sursa: Rabobank