144
Într-o foarte interesantă analiză publicată de DairyReporter, intitulată ”Etichetarea de origine: transparență sau gastronaționalism”, se afirmă că, în ciuda intențiilor sale de promovare a unei legi a etichetării de origine a materiei pline, România este blocată prin intervenția Comisiei Europene, care solicită respectarea legislației comunitare, cu alte cuvinte, modificarea care să o compatibilizeze cu normele Uniunii. În același articol se vorbește despre inițiative similare în Franța, Grecia, Finlanda, Lituania, Portugalia și Italia, inițiative care se aplică deja, ori sunt în așteptare. Făcând apel la date, Camille Perin-raportor pentru Comisia Europeană, a precizat că, potrivit Eurostat, deși, pentru 90 % din respondenții unui sondaj efectuat la nivelul UE, etichetarea de origine a cărnii-materie primă, și de 84 %, a laptelui-materie primă, este foarte importantă, ea nu este argument de achiziție la raf decât pentru 11 (carne), respectiv 8 % (lactate), dintre respndenți. Tot Camille Perin afirmă că, da, este foarte importantă transparența, care poate da consumatorului un sentiment de încredere. Dar, concomitent, există tendația impunerii unui anume gastronaționalism care, pe termen scurt, se poate dovedi a fi benefic, dar care, pe termen mediu și lung se poate dovedi a fi nefast, din cauza diminuării comerțului intra-comunitar cu astfel de produse.