241
(Comunicat) COMISIA EUROPEANĂ,având în vedere Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene,având în vedere Regulamentul (UE) nr. 211/2011 al Parlamentului European și al Consiliului din 16 februarie 2011 privind inițiativa cetățenească (1), în special articolul 4,întrucât:
(1) | Obiectul propunerii de inițiativă cetățenească intitulate „STOP FRAUDEI cu FONDURI UE și utilizării abuzive a acestor fonduri – printr-un control mai bun al deciziilor, al punerii în aplicare și al sancțiunilor” este următorul: „Instituțiile europene ar trebui să aibă dreptul să aplice controale (inclusiv controale ex ante) sporite și sancțiuni mai severe în acele state membre ale UE care nu fac parte din Parchetul European.” |
(2) | Obiectivele propunerii de inițiativă cetățenească sunt următoarele: „Pentru a preveni și a sancționa frauda cu fonduri UE și utilizarea abuzivă a acestor fonduri, instituțiile europene ar trebui să fie abilitate să aplice controale sporite în statele membre care nu participă la cooperarea din cadrul Parchetului European. Printre aceste controale ar urma să se numere controlul ex anteal finanțărilor și al deciziilor în materie de achiziții publice în domeniile care prezintă riscuri. Propunem ca astfel de controale aprofundate să cuprindă examinarea completă a tuturor circumstanțelor, precum și publicarea activităților frauduloase și a altor infracțiuni care afectează interesele financiare ale UE.” |
(3) | S-a constituit comitetul cetățenilor și s-au desemnat persoanele de contact în conformitate cu articolul 3 alineatul (2) din regulament, iar propunerea de inițiativă cetățenească nu este nici vădit abuzivă, neserioasă sau vexatorie și nici nu contravine vădit valorilor Uniunii, prevăzute la articolul 2 din Tratatul privind Uniunea Europeană (TUE). |
(4) | Pentru punerea în aplicare a tratatelor se pot adopta acte juridice ale Uniunii: (a)în scopul definirii misiunilor, a obiectivelor prioritare și a organizării fondurilor structurale, ceea ce poate implica regruparea fondurilor, în conformitate cu articolul 177 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene (TFUE); (b)pentru adoptarea unui program-cadru multianual, în care să fie prevăzute toate activitățile Uniunii în domeniul cercetării și al dezvoltării tehnologice, programele specifice dezvoltate în cadrul fiecărei activități prevăzute în programul-cadru multianual și punerea în aplicare a programului-cadru multianual, în conformitate cu articolele 182 și 183 din TFUE; (c)cu privire la normele financiare care definesc, în special, printre altele, procedurile de execuție a bugetului Uniunii, în conformitate cu articolul 322 din TFUE; (d)în domeniul prevenirii fraudei care aduce atingere intereselor financiare ale Uniunii și al combaterii acestei fraude, pentru a oferi o protecție efectivă și echivalentă în statele membre, precum și în instituțiile, organele, oficiile și agențiile Uniunii, în conformitate cu articolul 325 din TFUE. | (a) | în scopul definirii misiunilor, a obiectivelor prioritare și a organizării fondurilor structurale, ceea ce poate implica regruparea fondurilor, în conformitate cu articolul 177 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene (TFUE); | (b) | pentru adoptarea unui program-cadru multianual, în care să fie prevăzute toate activitățile Uniunii în domeniul cercetării și al dezvoltării tehnologice, programele specifice dezvoltate în cadrul fiecărei activități prevăzute în programul-cadru multianual și punerea în aplicare a programului-cadru multianual, în conformitate cu articolele 182 și 183 din TFUE; | (c) | cu privire la normele financiare care definesc, în special, printre altele, procedurile de execuție a bugetului Uniunii, în conformitate cu articolul 322 din TFUE; | (d) | în domeniul prevenirii fraudei care aduce atingere intereselor financiare ale Uniunii și al combaterii acestei fraude, pentru a oferi o protecție efectivă și echivalentă în statele membre, precum și în instituțiile, organele, oficiile și agențiile Uniunii, în conformitate cu articolul 325 din TFUE. |
(a) | în scopul definirii misiunilor, a obiectivelor prioritare și a organizării fondurilor structurale, ceea ce poate implica regruparea fondurilor, în conformitate cu articolul 177 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene (TFUE); | ||||||||
(b) | pentru adoptarea unui program-cadru multianual, în care să fie prevăzute toate activitățile Uniunii în domeniul cercetării și al dezvoltării tehnologice, programele specifice dezvoltate în cadrul fiecărei activități prevăzute în programul-cadru multianual și punerea în aplicare a programului-cadru multianual, în conformitate cu articolele 182 și 183 din TFUE; | ||||||||
(c) | cu privire la normele financiare care definesc, în special, printre altele, procedurile de execuție a bugetului Uniunii, în conformitate cu articolul 322 din TFUE; | ||||||||
(d) | în domeniul prevenirii fraudei care aduce atingere intereselor financiare ale Uniunii și al combaterii acestei fraude, pentru a oferi o protecție efectivă și echivalentă în statele membre, precum și în instituțiile, organele, oficiile și agențiile Uniunii, în conformitate cu articolul 325 din TFUE. |
(5) | Decizia de a participa sau nu la o cooperare consolidată, precum cooperarea consolidată care stă la baza instituirii Parchetului European, este o opțiune voluntară a fiecărui stat membru. Prin urmare, actele juridice ale Uniunii adoptate în scopul punerii în aplicare a tratatelor nu ar trebui, în principiu, să facă distincții între statele membre doar în funcție de participarea sau neparticiparea acestora la o cooperare consolidată. Cu toate acestea, este posibil să se stabilească distincții între statele membre la punerea în aplicare a actelor juridice ale Uniunii, atunci când acest lucru este justificat în mod obiectiv, de exemplu atunci când, luându-se în considerare toate elementele relevante, s-ar constata că, în practică, nivelul de protecție a intereselor financiare ale Uniunii este diferit de la un stat membru la altul. |
(6) | TUE consolidează cetățenia Uniunii și îmbunătățește în continuare funcționarea democratică a Uniunii prevăzând, printre altele, că fiecare cetățean trebuie să aibă dreptul de a participa la viața democratică a Uniunii prin intermediul unei inițiative cetățenești europene. |
(7) | În acest scop, procedurile și condițiile necesare pentru o inițiativă cetățenească ar trebui să fie clare, simple, accesibile și proporționale cu natura inițiativei cetățenești, astfel încât să încurajeze participarea cetățenilor și să sporească accesibilitatea Uniunii. |
(8) | Din aceste motive, propunerea de inițiativă cetățenească intitulată „STOP FRAUDEI cu FONDURI UE și utilizării abuzive a acestor fonduri – printr-un control mai bun al deciziilor, al punerii în aplicare și al sancțiunilor” nu se află în mod vădit în afara sferei de competență a Comisiei de a prezenta un act juridic al Uniunii în scopul punerii în aplicare a tratatelor, în conformitate cu articolul 4 alineatul (2) litera (b) și, prin urmare, ar trebui să fie înregistrată. Ar trebui să se colecteze declarații de susținere pentru această propunere de inițiativă cetățenească, în măsura în care aceasta vizează prezentarea de către Comisie a unor propuneri de acte juridice ale Uniunii în scopul punerii în aplicare a tratatelor, care să consolideze protecția intereselor financiare ale Uniunii și, în același timp, să nu facă diferențieri între statele membre doar în funcție de participarea sau neparticiparea acestora la cooperarea consolidată privind instituirea Parchetului European, |
ADOPTĂ PREZENTA DECIZIE: Articolul 1 (1) Se înregistrează propunerea de inițiativă cetățenească intitulată „STOP FRAUDEI cu FONDURI UE și utilizării abuzive a acestor fonduri – printr-un control mai bun al deciziilor, al punerii în aplicare și al sancțiunilor”. (2) Pot fi colectate declarații de susținere pentru această propunere de inițiativă cetățenească, pe baza înțelegerii conform căreia aceasta vizează prezentarea de către Comisie a unor propuneri de acte juridice ale Uniunii în scopul punerii în aplicare a tratatelor, care să consolideze protecția intereselor financiare ale Uniunii și, în același timp, să nu facă diferențieri între statele membre doar în funcție de participarea sau neparticiparea acestora la cooperarea consolidată privind instituirea Parchetului European. Articolul 2 Prezenta decizie intră în vigoare la 27 septembrie 2018. Articolul 3 Prezenta decizie se adresează organizatorilor (membrii comitetului cetățenilor) propunerii de inițiativă cetățenească intitulate „STOP FRAUDEI cu FONDURI UE și utilizării abuzive a acestor fonduri – printr-un control mai bun al deciziilor, al punerii în aplicare și al sancțiunilor”, reprezentați de domnul Zoltán KERESZTÉNY și de domnul Balázs FEHÉR, care acționează în calitate de persoane de contact. Adoptată la Bruxelles, 19 septembrie 2018. Pentru ComisieFrans TIMMERMANSPrim-vicepreședinte