106

Dorin Cojocaru: Industria laptelui din România se află într-un punct critic

autor

MeetMilk.ro

distribuie

Ca de fiecare dată, înainte de Expo-Conferința Internațională Meat & Milk, împreună cu domnul Dorin Cojocaru, facem o radiografie a stării de moment a Industriei laptelui din România. Privind retrospectiv, începutul de an 2016 a fost tumultos pentru sector. De aceea, și radiografia domnului Cojocaru este rece, necruțătoare, categorică.Parlamentul pune bomboana pe coliva Industriei de lactateFabrica de Lapte: Domnule Dorin Cojocaru, se poate spune că Industria de lactate din România traversează una dintre cele mai negre perioade din ultimii ani?Dorin Cojocaru: Dacă ne referim la relația cu hipermarketurile și dacă ne gândim la consum, e grea, dar nu chiar ca în anul 2012. Atunci eram loviți din două părți, de hipermarket-uri și de inputuri. Acum, cât de cât, laptele e accesibil. Însă, tot avem două fronturi: Pe de o parte, concurența produselor venite din Polonia, Ungaria, Cehia și Slovenia, plus marca proprie; pe de altă parte, ne lovim de falsificările masive de produse și de lactatele aduse clandestin pe tot felul de căi dubioase. Am văzut pe la Antefrig, prin alte depozite cu mărfuri ieftine tot felul de produse falsificate, mozzarella ieftină sau cașcaval la care, dacă aș calcula cantitatea de lapte folosit nu îmi iese nici de gust. Iar falsificările fac concurență neloială produselor autentice. Problema este că tot cerem autorităților să folosească aceeași unitate de măsură pentru toată lumea, și tot numai pe cei cinstiți îi controlează, mai mult ca formă de presiune, decât ca formă de prevenție și reglementare a conformităților. Parcă am intrat într-o perioadă de degringoladă totală. Este un an delicat, imprevizibil, fluctuant, volatil, cu treceri de la un forecast pozitiv la vânzări blocate și mă aștept din toate părțile să vină numai E-Coli, dioxină, adică, să vină numai probleme. Bomboana pe colivă o pune Parlamentul, cu legi care mai de care mai ciudate, cum ar fi marea Lege a etichetării. De fapt, această lege e Regulamentul 1169, din care s-a luat o frântură care s-a amestecat cu populisme inaplicabile. În varianta optimistă, se pot aplica, dar cu niște costuri foarte mari, însă nu se pot verifica! Cine își pune în gând să respecte legea va avea mari probleme tehnice și financiare. dar, oricum, nu va putea fi verificat de nimeni. Să îmi spună și mie, cineva, cum poate fi verificat laptele praf dintr-un produs, în ce laborator și prin ce metode? Prin fosfatare? Perfect. Dar e și pasteurizat. Și atunci, despre ce vorbim!? La Parlament nu am văzut ceva constructiv, pentru că ar trebui niște legi care să stimuleze mediul de afaceri, să stimuleze cererea de lactate, să stimuleze producția de lapte, producătorii autohtoni, o competitivitate corectă. De aceea, sunt total dezamăgit de tot ceea ce se întâmplă. Creăm constrângeri pentru cei cinstiți, iar aceia care au falsificat până acum produse, o fac liniștiți pe mai departe, pentru că, oricum, nu este cineva care să-i controleze. Vedeți ce se întâmplă cu miile de firmulițe înregistrate pe Ordinul 111, pentru că de acolo vine pericolul!   FDL: Înseamnă că reducerea TVA-ului, de anul trecut, nu a diminuat piața neagră?DC: Reducerea TVA-ului și-a atins obiectivul. Dar piața neagră va scădea dacă și costurile se reduc. Cred că, aici, APRIL poate să intervină, împreună cu ANSVSA, să inițieze o campanie de educare a consumatorilor pentru a cumpăra produse sigure, verificate, etichetate corect. Pentru că vedem pe rafturi mărci ale unor fabrici din România aflate în permanentă luptă cu cererea dar și cu aceia care, în dorința lor de a supraviețui caută alte căi: cum să aducă marfă din spațiul extracomunitar, dar depozitate în spații improprii, fără norme de igienă. Suntem într-un punct critic, iar scandalul Lactate Brădet nu știu cât de mult ne-a atras atenția că suntem pe marginea prăpastiei, atât pentru firmele care respectă legea, cât și pentru consumatorii care ar trebui să spună ”stop”, să nu mai cumpere produse dubioase, foarte ieftine.   La vitrina asistată era muzeu!FDL: Cu cât au scăzut vânzările de lactate, în timpul și ulterior scandalului E-Coli?DC: E clar că scandalul s-a resimțit la vitrina asistată. Acolo, la un momendat era muzeu! După câteva zile, comercianții au început să-și facă puțină curățenie în rafturi, să pună produsele separat, să șteargă rafturile de mucegai, să vadă dacă au rugină etc. Deci, teama de controale i-a făcut să fie puțin mai responsabil. Acum, văd că, ușor-ușor, lucrurile își revin la normal. Dar, nu pot calcula decât impactul Postului, care, de regulă, e de 20 %. Oricum, odată la trei ani, avem scandal.   FDL: Care este motivul acestei frecvențe?DC: Nu știu, nu fac teoria conspirației, pentru că au mai fost scandaluri, dar nu au fost făcute publice. Cu italienii, de exemplu, am mai fost în conflict, iar, atunci când au avut ocazia, italienii nu ezită să ne faulteze. În schimb, noi nu știm să alegem un produs românesc, sau făcut în România, când mergem în magazin, pentru că lumea nici nu știe să citească o etichetă cu o ștampilă pe ea. De aceea, am cerut la ANSVSA, în Consiliul Consultativ, dar și în Comisia pentru Agricultură a Parlamentului, să delimităm clar inscripționarea pe ambalaj a producătorului. Pe un produs marcă proprie, trebuie să apară atât ștampila de autorizație sanitar-veterninară, dar și numele producătorului și numele ambalatorului. Pentru că, acum, se folosesc inscripționări identice, pentru ambalatori și procesatori.   FDL: Ce reacție au avut partenerii de dialog?DC: S-a făcut liniște, câteva minute, după care s-a spus: ”Daaaa!?” Iar eu le-am spus: ”Da, puteți face niște norme: Aveți portofoliu de fermieri? Da! Atunci, urmăriți dacă aveți flux de la lapte crud, până la produs și vă dăm clasificarea ”L”. Nu aveți, și doar cumpărați calupuri de cașcaval și îl porționați, nu veți primi decât o autorizare cu un marcaj patrat. Iar, dacă lângă patrat văd că produsul de cumpărat din Polonia, Ungaria sau Germania, mă mai gândesc dacă îl cumpăr. În schimb, dacă văd ștampila ovală, care îmi certifică faptul că produsul e fabricat în România, poate că, mai degrabă, îl cumpăr pe acesta, că vreau să fiu patriot! Iar, dacă e marcă proprie, să îmi scrie numele producătorului în clar, nu doar ce e acum. FDL: Ce opinie au avut producătorii români de lactate marcă proprie?DC: Au reacționat pozitiv, pentru că numele lor vor fi tipărite clar. Acum, hipermarket-urile au un marcaj, așa, ”Hipermarche, distribuit de...” și nimeni nu știe de unde e produsul ăla! Pentru că, în loc de cașcaval, s-ar putea să mănânc altceva! Și, poate așa, educăm consumatorul să nu mai încurce brânza cu cașcavalul! FDL: Ce reacții au avut cei din hipermarket-uri, la această propunere?DC: Retailiștii sunt foarte bine educați. În față zâmbesc, iar, în spate... Mă aștept la orice. Ei sunt foarte corporatiști, în dialog. Oricum, nu pot să le pun vorbe în gură, dar nu o să le fie foarte bine, mai ales celor care au foaaaarte multă marfă adusă din Polonia sau Ungaria. De aceea, au aș face o campanie în care să spun: ”Mergeți numai în magazine în care sunteți siguri că veți găsi doar produse românești!” Ne suntem propriii dușmani!FDL: S-au adunat multe probleme, așa că, întreb: Care este dușmanul principal al Industriei lactatelor din România?DC: Noi! Noi ne suntem principalul dușman. Pentru că, ani de zile, n-am știut să facem o strategie comună cu fermierii și cu guvernul. Dar, așa cum spun în fiecare an, mediul de afaceri dorește mai multă transparență, iar autoritățile să își facă datoria. De restul, ne ocupăm noi. Sunt sigur că dacă ar pleca politicienii în vacanță, vreo trei luni, afacerile ar merge bine. Pentru că cele mai multe perturbări a mediului de afaceri s-au petrecut sub influența politicului. Nesiguranța, starea de confuzie, legislația, toate lasă loc de interpretări. Mass-media generalistă, care, din dorința de scandal, dă jumătăți de adevăr, adică, minciuni, e și ea vinovată. Trăim într-o perioadă de superficialitate generalizată, la nivel politic, guvernamental, civic și de afaceri. Iată imaginea de moment: În ltimii doi ani, din ce în ce mai puține fabrici; în ultimii doi ani, din ce în ce mai puțini clienți pentru laptele din România; condiții din ce în ce mai dure pentru producătorii interni, iar, acum, balamuc, scandal și autorități care, în cazul bebelușilor, au aruncat totul în spatele lactatelor, în loc ca responsabilii Ministerului Sănătății să își dea demisia din prima clipă. Toate au dus la o situație de criză.   Apăsați pe creștet, în noroi!FDL: Bun, dar tot anul 2016 va fi electoral. Și, atunci, despre ce fel de ajutor se mai poate vorbi, din partea politicienilor, când vezi că de dragul voturilor se acceptă fel de fel de trăznăi!?DC: Păi, atunci, să le dăm mandat de zece ani, ca să ne lase în pace alți nouă! Am fost în sală, când s-au discutat modificările Legii etichetării și am băgat de seamă că ei nici măcar nu au citit Regulamentul 1169, care se aplică în tot spațiul intracomunitar! Singura chestie în plus, era originea materiei prime. Le-am recomandat să lase o marjă pentru laptele spot și să decidă: dacă produsul are minim 80 % lapte românesc, să treacă ”produs românesc”. Pentru că, dacă se întâmplă un incident pe lapte-materie primă, eu nu am de unde să îmi completez necesarul, pentru că nu există în România ferme cu lapte spot. Dar ei nici măcar nu știu ce e acela ”lapte spot”!   Apoi, să facă această etichetare benevolă. Poate că nu vreau să trec pe etichetă ”produs cu lapte românesc”, pentru că vreau să fac export în Italia sau Franța, și nu vreau să pățesc ce s-a întâmplat lângă Lille, acolo unde, doi polițiști, la îndemnul viceprimarului de acolo, au incendiat un magazin al unui român, pentru că vindea alimente românești! După ce că suntem până la gât în noroi, tu vii și mă apeși pe creștet, aplicând această măsură doar pentru produsele fabricate în România? Iar pe ăla care îmi aduce marcă proprie din afară, îl doare în bască! Le-am spus: Haideți să facem legea bună de prima oară”. Mi s-a răspuns: ”Lăsați, domnule Cojocaru, că o să dăm pe urmă o ordonanță și rezolvăm!”   FDL: A existat, cu adevărat, acest dialog?DC: Sigur că da, au fost în sală peste 40 de persoane, doar că presa nu m-a citat, pentru că eu spun adevărul, nu sunt populist, ”nu dau bine pe ecran”! Nu voi mai apăra decât membri APRIL!FDL: Că ați adus vorba de fermieri, o duc într-atât de rău, pe cât se plâng?DC: Nu sunt eu în măsură să apreciez. Există ANAF, există Ministerul Muncii și Protecției Sociale, ei pot spune mai bine decât mine! Știu, însă, că, potrivit datelor statistice, fabricile din APRIL au cumpărat de la fermierii români mai mult lapte decât anul trecut.   FDL: Care este opinia dumneavoastră despre inițiativa legislativă privind eliminarea taxelor la raft?DC: Afacerile sunt afaceri, cel care dă banii este șeful celui care îi primește. Ce o să facă hipermarketurile? Or să inventeze alte taxe! Toate sunt povești electorale populiste, pentru că magazinele ar pune niște prețuri la raft într-atât de mari, încât o să spună consumatorul: ”Aoleeeu, ați scumpit mâncarea cu 45 %!” Păi, normal, pentru că s-a mutat marja de colo, acolo!   FDL: Care credeți că va fi cea mai mare problemă pentru procesatorii de lapte din România, pentru următoarea perioadă?DC: Lipsa banilor, lipsa de cash. În plus, pe mine, mă pune pe gânduri creșterea numărului de credite pentru consum și, deși guvernul a pompat niște bani, va veni criza. Creșterea consumului e o iluzie de moment, iar criza, cred că va veni în ianuarie 2017, pentru că 2016 este an electoral. De aceea, companiile trebuie să fie foarte atente! FDL: Se vor mai închide fabrici?DC: Cu siguranță. Din păcate, nu mai apar investitori mari și nici nu mai sunt capacități de procesare. Alăturat necazurilor, autoritățile și opinia publică, în loc să sprijine firmele corecte, îi sprijină pe infractori, așa cum s-a dovedit recent, în scandalul din această primăvară.   FDL: Ce mesaj doriți să transmiteți industriei?DC: La război! La luptă fără menajamente, la război, la baionetă!   FDL: Cu cine?DC: Cu toți! Cu concurența de afarătrebuie să fim agresivi, cu mass-media generalistă, cu autoritățile. Dar, în primul rând, le transmit că trebuie să fim mai uniți și avertizez: Dacă dispare APRIL, se alege praful de Industria românească a lactatelor! Tocmai de aceea, toți trebuie să vină alături de APRIL, pentru a salva industria și pentru a ne bate cu politicienii populiști și cu autoritățile care fac gafe peste gafe. Mai am de transmis un mesaj: În viitor, nu voi mai apăra decât pe mebri APRIL! FDL: Vă mulțumim!   (Acest interviu va fi publicat în ediția print cu nr. 18 a revistei Fabrica de Lapte)

aflat

anterior
urmator

read

newsletter1

newsletter2