Răspunzând la definițiile de "valoare", care se schimbă, gamele de etichete private se concentrează din ce în ce mai mult pe furnizarea de produse premium accesibile. Acest lucru face mai dificil pentru producătorii de alimente de marcă să-și justifice prima de preț, susțin specialiștii Euromonitor. Privind la cifrele de comerț de Crăciun, o tendință interesantă a fost evidentă. Discounterii, Aldi și Lidl, au reușit să își dezvolte cota de piață, datorită calității premium a multor dintre produsele lor private label, furnizate la prețuri accesibile oricui. De exemplu, la nivel european, Aldi a raportat o creștere de 10% a vânzărilor de Crăciun, în timp ce vânzările Lidl au crescut cu 8%. Acest lucru a culminat cu o cotă de piață de Crăciun, combinată, de 12,8%. Comentând cifrele, Aldi a declarat că veniturile au fost determinate de cererea "excepțională" pentru gamele sale premium. Giles Hurley, CEO Aldi, a declarat că brandul special selectat al grupului a dat o "performanță excepțională. Cumpărătorii s-au tratat cu produse premium pentru o fracțiune din prețul pe care l-ar fi plătit în altă parte pentru produse de calitate similare", a menționat Hurley. Între timp, Lidl și-a dezvăluit vânzările la prețul premium de lux, de 33%, față de prețul mediu al mărcilor de companie. Christian Härtnagel, CEO Lidl UK, a declarat că oferta Deluxe sa dovedit a fi o "remiză majoră" pentru clienții noi și existenți. Analistul Euromonitor International Valentina Vitali consideră că Aldi și Lidl au reușit să obțină un echilibru între calitate și preț, pentru a asigura o creștere economică: "Cu o combinație perfectă între preț și calitate, Aldi și Lidl oferă consumatorilor opțiunea de a cumpăra produse premium care nu cântăresc prea mult din bugetul lor. În timp ce, inițial, au atras atenția consumatorilor asupra ofertei de prețuri mai mici, față de alți vânzători cu amănuntul, discounterii depun acum eforturi reale pentru a oferi produse de primă calitate", a spus ea. Premium Private Label, în creștere de cotă Dezvoltarea ofertelor premium a devenit o strategie importantă pentru discounterii mari, în cadrul operațiunilor europene. O ofertă puternică premium a devenit un suport al comercianților cu amănuntul cu discount, a observat și Nick Carroll, analist senior la Mintel. "Premium este cheia cresterii pe care o vedem la Aldi si Lidl, insa nu doar in acest Craciun, produsele premium au condus vanzarile. Într-adevar, pentru ambii retaileri, categoria premium a fost esentiala pentru perioada ultimilor doi ani", a declarat el pentru FoodNavigator . "Aceasta nu este o tendință unică doar pentru Occident. O mare parte din succesul Aldi și Lidl este faptul că ei își valorifică prezența paneuropeană, în ceea ce privește aprovizionarea, și acest lucru se extinde și la gamele premium. Așadar, în timp ce gamele lor de luxși selecționate special, pot avea variații regionale, ele s-au transformat într-o mare parte din operațiunile europene ale Aldi și Lidl ". Consumatorii răspund favorabil Consumatorii au ajuns din ce în ce mai mult să redefinească semnificația valorii. Cumpărătorii europeni demonstrează un apetit pentru produsele alimentare care își pot demonstra acreditările de aprovizionare etică, fie că sunt legate de durabilitate, bunăstare a animalelor, calitatea sau sănătatea. "Preocuparea crescândă a consumatorilor cu privire la proveniență, bunăstare, autenticitate și durabilitate au un impact asupra tendințelor inovatoare și ne așteptăm ca aceasta să continue în următoarele 12 luni", a declarat Olly Abotorabi, manager senior al departamentului de cercetare din cadrul IRI, pentru FoodNavigator. Comercianții de pe întregul spectru au adaptat ofertele lor de etichete private ca răspuns. În ultimii ani, mai multe supermarketuri europene, cum ar fi Carrefour și Tesco, au pus un accent mai mare pe eticheta privată și mai ales pe produsele premium și etice. Carroll, de la Mintel, a sugerat că această tendință este determinată, în parte, de presiunea care a fost pusă pe marje și prețuri. Este și consecința unei concurențe sporite, a sugerat el. "Eticheta privată este, în general, modul în care un distribuitor se diferențiază de celălalt; jumătate dintre cumpărătorii din Uniunea Europeană sunt de acord că principala diferență dintre comercianții cu amănuntul din supermarketuri sunt mărcile proprii. Prin urmare, eticheta privată ar trebui să reflecte tendințele de pe piață, fie că este vorba de alternative premium, de produse durabile, de opțiuni fără carne sau de o serie întreagă de tendințe care se află în prezent pe piață ". Trasabilitatea, în atenția consumatorilor Euromonitor a menționat că majoritatea consumatorilor europeni sunt, de asemenea, din ce în ce mai interesați de povestea „de la fermă la furculiță” a alimentelor pe care le cumpără și pentru a cumpăra alimente produse pe plan local și puțin prelucrate. Alimentele locale sunt privite ca fiind mai bune pentru mediul înconjurător, deoarece taie kilometri de aprovizionare. Produsele provenite din surse locale sunt, de asemenea, considerate acă sprijiniă locurile de muncă locale și economia locală. Produsele sunt, de asemenea, văzute ca oferind o calitate superioară, deoarece lanțurile de aprovizionare mai scurte înseamnă că ajung la rafturi într-o stare mai proaspătă. Presiune asupra mărcilor Întrucât comercianții cu amănuntul investesc în evoluția liniilor lor de private label, cu un accent deosebit pe gamele premium, într-adevăr, companiile de sine stătătoare simt presiunea. Carroll a explicat: "În termeni simpli, dacă marca proprie crește în magazin, atunci spațiul pentru mărcile de fabrică scade." În acest context, și în fața unui salt al alternativelor de înaltă calitate la prețuri competitive, devine din ce în ce mai dificil pentru producătorii de mărci să justifice plata unei prime pentru brandurile lor. Așa cum s-a demonstrat printr-un recent scandal între Unilever și retailerul german Kaufland, operatorii de supermarket-uri încearcă din greu să-și schimbe strategiile. Marcile nu mai sunt gandite ca fiind din categoria ”obligatoriu de cumpărat" în care au fost odata. Kaufland a demarat contracararea marcilor Unilever, mai degraba decat sa accepte cresteri de pret, declarand ca Knorr si Ben & Jerry sunt "extrem de interschimbabili". Cu toate acestea, se crede că încă mai există o bază pentru marile branduri. "Pozitiv, pentru producătorii de marcă de pe această piață, este că există încă o percepție a mărfurilor de marcă ca fiind de calitate superioară și mai inovatoare, în rândul cumpărătorilor. Într-adevăr, 44% dintre cumpărătorii europeni cred că mărcile au tendința de a fi mai inovatoare, decât private label. "În timp ce am putea să vedem o evoluție în privința etichetei private, va exista întotdeauna necesitatea unui echilibru, în ceea ce privește prezența produselor de marcă, pe care cumpărătorii se așteaptă să le vadă atunci când vizitează magazine, și private label", a conculzionat Euromonitor.