259
Ultimele măsuri din domeniul economic luate de Guvern, coroborate cu anumite jocuri externe și interne de piață, precum și cu devalorizarea monedei naționale, își fac deja simțit impactul negativ, inclusiv asupra Industriei românești de lactate și, cu precădere, asupra firmelor românești. Rugat să exprime o opinie legată despre starea companiilor românești din Industria lactatelor, domnul George Grecu, probabil, cel mai bun specialist din România în acest domeniu, a declarat exclusiv pentru revista Meat.Milk.: ”Potrivit datelor exacte și la zi de care dispun și în urma propriilor analize, în momentul de față, profitabilitatea firmelor românești de lactate este de doar 2,3 %. Este un dezastru. Această profitabilitate scăzută este generată, în primul rând, de ultimele măsuri economice luate în această toamnă, prima dintre ele fiind majorarea accizei la carburant. Cheltuielile de aprovizionare cu lapte-materie primă, cele cu distribuția, au crescut extraordinar de mult, iar acoperirea costurilor de producție, în totalitate, într-un mod viabil economic, a devenit extrem de dificilă. Apoi, obligativitatea majorării salariilor muncitorilor este o aberație. Poate că nu am de unde. Și atunci, ce fac!? Sau, poate că nu vreau să măresc leafa unui puturos care nu știe să facă nimic dar care cere 100 de lei pe zi, că altfel nu vrea să vină la muncă. Și, tu, guvern, mă obligi să-i măresc salariul!? De ce? Un alt factor care a diminuat profitabilitatea este creșterea prețului la laptele-materie primă, la poarta fermei, preț care a ajuns la cca. 1,6 lei pe litru. Din partea cealaltă, retail-ul refuză să renegocieze prețurile de achiziție a produselor finite, așa că procesatorii sunt prinși între cele două fălci ale menghinei. Pentru companiile străine din România, lucrurile stau ceva mai bine, ele pot veni cu alte prețuri și au altă putere de negociere cu hipermarket-urile și, la nevoie, pot fi susținute de la centru. Dar pentru firmele românești este extrem de greu, acum, iar viitorul e sinonim cu dezastrul, dacă nu se va face nimic pentru revenirea la o normalitate benefică mediului de afaceri”. Întrebat dacă perioada de vânzări de dinaintea Sărbătorilor de Iarnă va mai atenua ceva din probleme, domnul Grecu a opinat: ”Nu cred. Iată, în momentul de față, toți cei care produc brânzeturi merg pe pierdere. În replică, de exemplu, Lidl, care refuză renegocierea, cumpără masiv brânză sau cașcavaluri la prețurile de acum, fac stocuri, iar peste puțin timp, le vor vinde cu prețurile majorate la raft. Însă procesatorii nu se aleg cu nimic din acest joc care este similar, într-o oarecare măsură, cu cel al hipermarket-urilor din Franța, deși spre ei vin majoritatea acuzelor”. (În imaginea de deschidere, domnul George Grecu înaintea deschiderii oficiale a uneia dintre edițiile conferinței Meat & Milk.)