Marketerii vor trebui să fie mai creativi, cumpărătorii vor face cumpărături și mai mult la nivel local, rafturile goale sunt aici pentru a rămâne, iar impactul AI este în creștere și în FMCG. Acestea sunt tendințele anului 2024, potrivit Davy Van Raemdonck de la Consumer Panel Services GfK.
Făcând alegeri
„Anul trecut am prezis că 2023 va fi anul în care facem alegeri. Într-o serie de domenii, acesta s-a dovedit într-adevăr a fi cazul. Printre altele, am văzut că cumpărătorii au făcut alegeri clare, fie forțați de un context inflaționist sau nu.
Aceste alegeri au condus la o presiune continuă asupra volumelor de pe piața belgiană de FMCG. Pe lângă presiunea asupra volumelor, a existat și o reducere a tranzacțiilor: cumpărătorii au căutat alternative mai ieftine, ceea ce a determinat cota de piață a mărcilor private să continue să crească.
Având un accent puternic pe preț și promovare din sector, această tendință va continua, fără îndoială, în 2024. Din acest motiv, marketerii vor trebui să urmeze un curs diferit și mai creativ în 2024, în opinia mea. Dacă vor să recâștige avantajul pentru mărcile A, vor trebui să evolueze departe de preț și acțiuni promoționale și să mizeze pe inovație și comunicare creativă.”
Răspunsul la tendințele existente
„O serie de tendințe vor rămâne importante și vor continua să evolueze: gândiți-vă la importanța produselor locale. Criza energetică și războiul din Ucraina au expus în mod clar dependența Europei. De asemenea, recentul război din Gaza poate cauza din nou deficitul unor materii prime sau costuri logistice mai mari.
Cumpărătorii devin din ce în ce mai conștienți de acest lucru și acest lucru îi va determina să ia și mai mult în considerare aspectul local în comportamentul lor de cumpărare. Tema mai amplă a durabilității va juca, de asemenea, un rol și mai important în 2024.
An de an, grupul care se ocupă în mod conștient de asta și își pune banii acolo unde se află va crește. Marketerii vor trebui să folosească aceste evoluții chiar mai mult decât înainte pentru a-și transmite mesajul consumatorilor.
Rafturi goale și franciză
„În ciuda presiunii asupra volumelor, chiar și astăzi vedem o alegere deliberată pentru rafturile goale, din cauza situațiilor conflictuale recurente dintre retaileri și producători în jurul negocierilor de preț.
Pe lângă impactul pe termen scurt al acestei alegeri, alegerea strategică pe termen lung în ceea ce privește modelul de afaceri în retail a fost una dintre temele din ultimul an. Într-adevăr, alegerea clară de a dezvolta în continuare modelul de franciză nu a trecut neobservată.”
Impactul AI
„Când vorbim despre viitorul apropiat, inteligența artificială a rămas până acum (prea mult) sub radar – în special implementarea și integrarea ei. Din câte pot estima, adoptarea capacităților AI în cadrul FMCG a rămas foarte limitată.
Cu toate acestea, mă aștept ca mult mai multe companii să înceapă să experimenteze cu el anul acesta și vor descoperi oportunitățile pe care le oferă.
Acest lucru va avea un efect pe mai multe fronturi, cum ar fi marketing, vânzări, logistică, dezvoltare de produse sau HR.
Cu toate acestea, ceea ce, fără îndoială, va rămâne cel puțin la fel de important pe ordinea de zi este discuția etică despre cât de profundă poate și ar trebui să înceapă AI-ul să-și găsească drumul în lumea afacerilor.
Evenimentele recente din jurul OpenAI au subliniat încă o dată acest lucru. Așa că sunt foarte curios să văd ce va însemna asta pentru acest an nou.”