240
La Londra a avut loc reuniunea G7 la care au participat miniștrii de Economie ai celor mai dezvoltate țări, prilej cu care s-a căzut de acord ca multinaționalele să plătească un impozit de 15 % din profit, în țările în care activează, dacă au un profit minim de 10 %.
Ce relevanță va avea acest lucru pentru sectorul alimentar din România? Minim. Deși majoritatea comentatorilor salută pe bună dreptate decizia G7, ea are ca țintă clară multinaționalele de IT, e-comerce și cam tot ce ține de sistemul informatic sau e-business. Dar, măcar în teorie, prevederea se aplică oricui activează pe alt teritoriu, în afara țării-mamă a companiei.
Dacă gândim sectorial, pe zona cărnii decizia nu are nicio relevanță. Din fericire, măcar pentru partea de procesare, companiile românești reușesc încă să acopere o mare parte a cererii, chiar dacă importurile au crescut în ultimii doi ani.
Poate, companiile străine cu interese în avicultură s-ar putea să intre sub incidența acestei noi măsuri, iar dacă va fi așa, asta va însemna o foarte bună ocazie pentru firmele românești care dețin ferme avicole, măcar că ar ciupi un procent, două, din cota de piață a celor dintâi. Însă, gândind că firmele străine din zona fermelor avicole sunt interesate mai mult de exportul de carne de pasăre în țările arabe, și mai puțin de piața internă, povestea impozitării lor cu 15 % nu ar fi decât un motiv de reorganizare a propriilor afaceri.
Sectorul laptelui este susceptibil de a fi afectat, gândind că piața lactatelor din România este dominată masiv de multinaționalele Lactalis, Danone, FrieslandCampina și Hochland. Dar, nu credem că acestea au realizat profituri de 10 %, deși o privire asupra datelor raportate la Ministerul Finanțelor n-ar strica, mai ales că știm bine că anul trecut, consumul de lactate a crescut serios în țara noastră.
Rămâne marele retail, dar nici el nu credem că va fi afectat. Deși, sub impulsul unor greșite socoteli și al unui patriotism de paradă, dar, mai ales, în ciuda evidențelor, mulți acuză în continuare marile lanțuri de magazine că oropsesc bietul popor român, nu știm ca ele să fi realizat vreodată un profit minim de 10 %, marja, de regulă, fiind undeva între 3 și 7 %. Iar dacă au făcut un asemenea profit, asta să se fi întâmplat pe la începuturile activității lor pe-aici, pe la finalul anilor 90 și prin anii 2000, dar nu mai târziu.
Dar, dacă toate aceste companii ar trebui să fie impozitate în țară cu 15 %, n-aveți nicio grijă, nimeni nu pleacă de aici, pentru că nu pleacă murga de la sacul cu fân. Totul va fi transferat în sarcina consumatorului final, iar piața, la fel ca întotdeauna, va găsi iute metode de echilibrare.
Până una-alta, decât să moară de grija multinaționalelor, fermierii și managerii români care au afaceri în agroindustrie, mai bine s-ar ocupa să fie mai competitivi, să lase boieria aparentă și, mai ales, trecătoare, și să investească în cele mai performante tehnologii, cu osebire în cele care privesc mediul, pentru că, altminteri, vor fi măturați de pe scena economiei ca resturile din recuzita consumabilă din eternul spectacol al comerțului național, intracomunitar și internațional.