Repere

238

Noua strategie pentru semnarea tratatului Mercosur: Ia vaca, dă-mi mașina

autor

MeetMilk.ro

distribuie

Potrivit Euractiv, acordul comercial UE-Mercosur ar trebui să fie împărțit în două părți distincte pentru a ocoli rezistența Franței bazată pe probleme agricole, a propus industria auto germană, în încercarea de a stimula piețele de export, altele decât China.

Ocolirea Franței

Pe măsură ce protestele fermierilor s-au răspândit în toată țara, guvernul francez și-a reafirmat opoziția față de acordul comercial UE-Mercosur, un acord care ar duce la stimularea comerțului dintre UE și blocul latino-american (Brazilia, Argentina, Uruguay și Paraguay).

Președintele francez Emmanuel Macron a subliniat marți că Franța „cere ca acordul, așa cum este, să nu fie semnat”. Acest lucru vine după declarațiile anterioare conform cărora nu ar putea impune fermierilor standarde de mediu, permițând în același timp mai multe importuri agricole de bunuri care nu ar trebui să respecte aceleași reguli.

Cu toate acestea, industria auto germană, care speră ca acordul să-și stimuleze exporturile în America Latină prin tarife mai mici, solicită ca acordul să fie încheiat cât mai curând posibil.

„Negocierile pentru un acord Mercosur se prelungesc de peste 20 de ani”, a declarat Hildegard Müller, șefa Asociației Germane a Industriei Autovehiculelor VDA. În timp ce negocierile oficiale privind acordul UE-Mercosur au fost finalizate în 2019, încheierea acestuia depinde în prezent de un acord secundar în care UE dorește să abordeze unele preocupări de mediu, inclusiv pentru protecția pădurilor.

Niciun progres

„Nu există practic niciun progres în ceea ce privește acordurile de liber schimb”, a deplâns Müller, referindu-se nu numai la UE-Mercosur, ci și la încheierea eșuată a unui acord comercial cu Australia, o actualizare planificată a acordului UE-Mexic, precum și la negocieri dificile cu India. .

„Se vorbește despre „reducerea riscurilor”, dar nu este posibil”, a spus ea, referitor la strategia UE de a-și reduce dependența economică de China, cea mai mare piață auto din lume și una dintre principalele destinații de export ale producătorilor auto germani.

„Orice acord care nu este încheiat îi întărește pe alții și ne slăbește”, a avertizat Müller. Statele membre ale blocului Mercosur au semnalat deja scopul de a promova un acord de liber schimb nu numai cu UE, ci și cu China.

Premierul francez Gabriel Attal și parlamentari din toate părțile spectrului politic au reafirmat opoziția Franței față de acordul UE-Mercosur într-o mișcare politică oportună, deoarece fermierii care se opun cu înverșunare acordului au intensificat protestele și intenționează să mărșăluiască spre Paris.

Împărțirea afacerii în două?

Ca o soluție potențială pentru accelerarea acordului, Müller a propus să împartă acordul UE-Mercosur în două, care ar putea vedea părți ale acordului, inclusiv taxe vamale, aplicate provizoriu, în timp ce părți mai controversate ar putea fi inițial omise.

„Facem acorduri prea complexe și ajungem să ne facem rău pentru că nu putem realiza nimic în niciunul dintre domeniile economice”, a spus Müller.

„Uneori poți vedea că oamenii se blochează într-o singură problemă. În [negocierile cu] Mexic este politica energetică, în Mercosur este politica agricolă și toate celelalte sectoare suferă ca urmare”, a spus ea.

„De aceea, ar trebui să luăm în considerare și dacă aceste acorduri comerciale ar trebui împărțite în părți, astfel încât să poată avea un efect”, a spus ea, adăugând că acest lucru ar putea face criticii să vadă impactul pozitiv al acordului, astfel încât „preocupările din alte domenii pot fi, de asemenea, redus".

O idee similară a fost prezentată anterior de ministrul german al Economiei, Robert Habeck, care a declarat în noiembrie că acordurile ample care se ocupă de mai multe sectoare, cunoscute sub denumirea de „acorduri globale” ar complica adesea negocierile.

„Nu fac nici un secret faptul că aceste acorduri globale, adică a face totul împreună, inginerie mecanică și servicii și agricultură, provoacă numai probleme și, de fapt, întotdeauna sectorul agricol este cel care provoacă probleme”, a spus Habeck ca răspuns la Eșecul UE de a încheia un acord cu Australia privind dezacordurile privind carnea de vită și carnea de oaie.

O abordare similară a fost urmată cu acordul comercial și de investiții cu Canada, cunoscut sub numele de CETA, care a intrat provizoriu în vigoare în 2017 în ceea ce privește taxele vamale, deși părțile mai controversate ale acordului trebuie încă ratificate oficial de către toate statele membre înainte pot intra în vigoare.

Cu toate acestea, nu este clar dacă ideea de a împărți acordul ar putea funcționa și cu acordul UE-Mercosur.

Germania și Brazilia luptă pentru a menține în viață acordul UE-Mercosur

Cancelarul german Olaf Scholz și președintele brazilian Luiz Inácio Lula da Silva s-au angajat să încheie luni (4 decembrie) acordul comercial UE-Mercosur la Berlin, în ciuda loviturii negative primite de la Franța și Argentina.

„Guvernul german continuă să fie ferm angajat să încheie cât mai curând posibil negocierile cu țările Mercosur, Brazilia, Argentina, Uruguay și Paraguay. ” a declarat pentru Euractiv un purtător de cuvânt al ministerului german al economiei, referindu-se la Comisia Europeană care conduce negocierile.

Spre deosebire de Franța, guvernul german a fost întotdeauna un susținător puternic al acordului de liber schimb UE-Mercosur, care speră că poate stimula industriile țării orientate spre export, cum ar fi producătorii de mașini și mașini.

La începutul acestei luni, cancelarul german Olaf Scholz a susținut un apel telefonic cu președintele argentinian Javier Milei, al cărui sprijin pentru înțelegere era anterior neclar, unde amândoi „au convenit că negocierile privind acordul ar trebui finalizate rapid”. (Foto: Pexels) 

aflat

anterior
urmator

read

newsletter1

newsletter2