210

Organizarea inspecţiei calităţii produselor în industria lactatelor

autor

MeetMilk.ro

distribuie

Inspecţiile oficiale din industria laptelui se derulează în baza unor proceduri documentate, care să asigure uniformitatea efectuării controalelor şi calitatea ridicată, constantă, a acestora. Totodată, autorităţile competente trebuie să se asigure că, atunci când efectuarea inspecţiilor oficiale presupune participarea unor unităţi de control diferite, se pun în aplicare proceduri de control corespunzătoare.   Pregătirea inspecţiei   Principiul de bază privind siguranţa alimentară în industria laptelui este aplicarea unei abordări integrate, de tipul „de la fermă la consumator”, care să acopere toate verigile lanţului alimentar al produselor lactate, inclusiv producţia de furaje, sănătatea plantelor şi animalelor, producţia primară, procesarea, depozitarea, transportul, vânzarea, precum şi importul sau exportul acestora. Este o abordare cuprinzătoare şi integrată, în cadrul căreia responsabilităţile operatorilor din sectorul laptelui, produselor lactate, creşterii animalelor şi al furajelor, precum şi cele ale autorităţilor competente sunt clar definite, reprezentând o politică alimentară coerentă, eficientă şi dinamică.   Tipul şi frecvenţa inspecţiilor oficiale pentru fiecare unitate depind de riscul evaluat, categoria de risc a unităţii, indusă de pericolele generate, având în vedere potenţialul de a cauza un efect negativ asupra sănătăţii, pe baza datelor toxicologice şi epidemiologice. Multe dintre riscuri sunt legate, în acest segment alimentar, în lapte şi produse lactate; fie că este vorba de agenţi chimici, biologici sau fizici. Scopul controlului îl reprezintă acumularea de informaţii suficiente privind tematica inspecţiei, informaţii despre obiectivul vizat, precum şi pregătirea materială şi logistică, necesară desfăşurării acţiunii. Domeniul de aplicare al acţiunii se regăseşte în activitatea Serviciului de Inspecţie şi Control din cadrul Direcţiilor Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor (DSVSA) locale. Acţiunile se desfăşoară conform legislaţiei comunitare şi naţionale aferente procedurii generale şi operaţionale acestui tip de inspecţii.   Pregătirea inspecţiei trebuie să urmărească următoarele etape:   desemnarea echipei de inspectori se face la propunerea şefului de serviciu sau a directorului;primirea şi studierea cerinţelor cuprinse în tematică;stabilirea unui plan de acţiune;documentarea privind legislaţia aferentă tematicii, activitate ce trebuie atent aprofundată;stabilirea catagrafiei obiectivelor corespunzătoare tematicii;documentarea asupra activităţii anterioare a obiectivelor vizate şi a ultimelor evaluări făcute de serviciile tehnice;pregătirea mapei personale (ex. formularistică, ghiduri, articole de birotică, ştampilă, parafă etc.);pregătirea materialelor specifice (ex. termometru, aparat foto, eprubete şi alte echipamente pentru recoltarea probelor etc.);delegaţie în vederea deplasării + ordin de serviciu;fonduri necesare deplasării, atunci când este cazul.Realizarea inspecţiei   Inspecţia se desfăşoară conform tematicii stabilite, având la bază procedura iniţială sau ghidul aferent acesteia. Odată ajuns la obiectivul ce urmează a fi controlat, inspectorul trebuie să contacteze conducătorul unităţii sau reprezentantul legal, prezentându-i delegaţia care va fi semnată şi semnată de acesta din urmă. Inspectorul va aduce la cunoştinţă reprezentantului unităţii tematica inspecţiei s-au motivul pentru care s-a deplasat la obiectivul respectiv. După această etapă, organul de control va solicita o persoană competentă, din partea firmei, care să îl însoţească pe tot parcursul inspecţiei. Va cere, acolo unde se impune, să se înscrie în registrul de vizitatori completând documentele anexe pe care le solicită conducerea unităţii (ex. declaraţie privind vizitarea altor unităţi cu acelaşi specific). De asemenea, inspectorul va respecta fără rezerve procedurile privind intrarea în obiectiv (va intra prin filtru, va îmbrăca echipamentul de protecţie pus la dispoziţie de unitate). Inspecţia se va desfăşura în obiectivele din industria lactatelor după principiul „de la curat la murdar”, respectându-se totodată principiile conduitei funcţionarului public, adoptându-se o atitudine de imparţialitate, fără să neglijeze confidenţialitatea datelor preluate în timpul controlului, realizat prin: observare, discuţii, efectuarea de măsurători, evaluarea documentelor etc. Acţiunea se va desfăşura pe fluxul tehnologic, conform tematicii, în aşa fel încât, după încheierea acesteia, să poată fi trase concluzii coerente şi complete.   Autorităţile de control stabilesc proceduri adecvate pentru a garanta dreptul operatorilor din sectorul alimentar ale căror produse fac obiectul prelevării de probe şi analizei de a solicita un raport de expertiză suplimentar, fără a aduce atingere obligaţiei inspectorului de a lua măsuri prompte, în caz de urgenţă. În special, acesta se asigură că operatorii pot obţine un număr suficient de probe pentru un raport de expertiză suplimentar.   Dacă, pe parcursul controlului, se constată alte deficienţe, care nu au legătură cu tematica propusă, inspectorul va extinde controlul notând eventualele neconformităţi sau deficienţe constatate în carnetul de control sau în fişa-ghid. În cazul constatării unor deficienţe foarte grave (contaminări periculoase, neasigurarea inspecţiei veterinare pe lanţul alimentar), inspectorul poate dispune oprirea totală sau parţială a activităţii anunţând, de urgenţă, şeful ierarhic superior. Această activitate impune controlul documentelor originale, dar interzice aplicarea de înscrisuri sau sublinieri pe acestea. Se pot solicita copii după documentele aflate în unitate, cu excepţia documentelor cu caracter financiar-contabil privind activitatea firmei. Nota de inspecţie va fi completată la toate rubricile, în două exemplare, care vor fi semnate, ştampilate şi parafate pe fiecare exemplar, din care unul va fi lăsat la unitate. În nota de inspecţie, se vor detalia toate neconformităţile şi deficienţele stabilindu-se termene de remediere. Nota va primi un număr de înregistrare din registrul unic de control şi va fi semnată de conducătorul unităţii sau responsabilul desemnat.   Măsurile se stabilesc în funcţie de gravitatea şi complexitatea deficienţelor. În cazul avertismentului, acesta poate fi acordat o singură dată, iar în cazul aplicării unor sancţiuni contravenţionale documentele vor fi completate conform procedurilor generale. Stabilirea, aplicarea şi gestionarea contravenţiilor   Informarea şi instruirea inspectorilor, în vederea stabilirii şi aplicării sancţiunilor contravenţionale se face conform prevederilor legale pentru a preîntâmpina anularea sancţiunilor contravenţionale sau posibile abuzuri, precum gestionarea unitară a acestora. Sancţiunile contravenţionale se aplică de către Serviciul de Inspecţie şi Control din cadrul Direcţiilor Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor judeţene şi a Municipiului Bucureşti. În urma constatării şi menţionării neconformităţilor/deficienţelor, în nota de inspecţie sau în nota de control, inspectorul va evalua gravitatea acestora în funcţie de riscul reprezentat de neconformitatea/deficienţa constatată, putând sancţiona contravenţional persoana fizică sau juridică controlată. Încadrarea neconformităţilor/deficienţelor constatate se face conform prevederilor legislative în vigoare.   În rubrica alocată motivului pentru care se aplică sancţiunea se va descrie fapta contravenţională, cu indicarea datei, orei şi locului în care a fost săvârşită, precum şi specificarea tuturor împrejurărilor ce pot servi la aprecierea gravităţii faptei şi la evaluarea pagubelor pricinuite, în concordanţă cu prevederile articolului, literei şi punctului în care se încadrează contravenţia. La întocmirea procesului verbal de constatare şi sancţionare contravenţională, se va ţine seama de următoarele criterii: completarea cu atenţie a tuturor rubricilor, scrisul să fie lizibil, fără ştersături sau adăugiri; procesul verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiei se completează în trei exemplare, din care un exemplar se lasă la contravenient, un exemplar se depune în dosarul de sancţiuni contravenţionale şi un exemplar rămâne în carnet.   Contravenientul are dreptul să conteste procesul verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiei prin depunerea unei plângeri contravenţionale, în termen de 15 zile de la data înmânării sau comunicării sancţiunii contravenţionale.   Procesele verbale de constatare şi sancţionare a contravenţiei vor fi predate responsabilului desemnat de către şeful Serviciului de Inspecţie şi Control sa gestioneze această activitate, cel care le va înscrie în Registrul de Contravenţii. În cazul nedepunerii dovezii achitării sancţiunii contravenţionale în termenul legal sau a unei plângeri contravenţionale, responsabilul cu gestionarea contravenţiilor va completa formularul (PG 001 – F 10), care va fi înaintat spre avizare compartimentului juridic şi predat la Compartimentul Financiar Contabil, pentru a fi declanşată procedura de dare în debit fiscal.

aflat

anterior
urmator

read

newsletter1

newsletter2