Sectorul comerțului cu amănuntul alimentar vede primele semne de redresare după ani de cheltuieli strânse, se arată în ultimul raport McKinsey.
Consumatorii încep să cheltuie mai mult
Ponderea consumatorilor europeni care caută modalități de a economisi bani atunci când cumpărăturile alimentare a scăzut de la 51% în 2023 la 45% în 2024, în timp ce cei cu venituri mai mari și-au exprimat intenția de a cumpăra mai multe alimente organice sau premium în acest an. Sectorul european de comerț cu amănuntul alimentar dă semne timpurii de redresare după ani de cheltuieli strânse din cauza inflației, deși comportamentul consumatorilor rămâne divizat.
Analiza, realizată în colaborare cu EuroCommerce, organizația care reprezintă sectorul european de comerț cu amănuntul și en-gros, analizează cele mai recente tendințe în retailul alimentar de pe tot continentul. În ciuda condițiilor dificile de piață din 2023 care au condus la o scădere a vânzărilor de produse alimentare în termeni reali (ajustați pentru inflație), raportul sugerează un „motiv de speranță” pentru 2024.
„Volumul produselor alimentare a încetat să scadă spre sfârșitul anului 2023 și chiar a început să crească pe unele piețe”, se spune în text. În plus, analiza lui McKinsey arată că încrederea consumatorilor revine, determinată de semnele inițiale de redresare economică și de creșteri ale salariilor în anumite țări europene.
De exemplu, ponderea consumatorilor europeni care caută modalități de a economisi bani la cumpărături alimentare a scăzut de la 51% în 2023 la 45% în 2024, în timp ce cei cu venituri mai mari și-au exprimat intenția de a cumpăra mai multe alimente organice sau premium în acest an.
„Intenția netă a gospodăriilor cu venituri mari de a cumpăra mai multe produse ecologice sau de înaltă calitate a crescut și mai mult la începutul anului 2024 și este acum clar pozitivă”, se arată în raport.
Această tendință ar putea reduce presiunea asupra sectorului agriculturii ecologice din UE, unul dintre cele mai afectate de criza costului vieții din Europa și de scăderea puterii de cumpărare a consumatorilor.
Vânzările de produse ecologice în UE au început să scadă în 2021, după un deceniu de creștere constantă și nu și-au revenit de atunci. În 2022, suprafața destinată agriculturii ecologice și numărul producătorilor au crescut, dar blocul s-a confruntat cu o scădere a vânzărilor cu amănuntul de alimente ecologice în 2022, potrivit noului raport al Institutului de Cercetare a Agriculturii Ecologice.
Prețuri cu două viteze
Comentând aceste constatări, Camille Perrin, șeful politicii alimentare la BEUC, organizația care reprezintă consumatorii europeni, a declarat pentru Euractiv că raportul lui McKinsey confirmă disponibilitatea consumatorilor de a cumpăra opțiuni alimentare durabile atunci când își permit.
Cu toate acestea, Perrin a subliniat că supermarketurile „trebuie să facă mai mult” pentru a face aceste produse mai accesibile prin promoții și strategii de prețuri. „UE trebuie să facă și mai mult, începând prin a-și folosi subvențiile agricole într-un mod mai eficient decât la ceea ce asistăm astăzi”, a adăugat Perrin.
Cu toate acestea, McKinsey a prezis că comportamentul consumatorilor va rămâne „foarte polarizat” în 2024, în mare măsură influențat de disparitățile din situația economică a țărilor europene. De exemplu, consumatorii din Germania au raportat o intenție clară de a achiziționa din nou produse mai scumpe într-un „mod selectiv”, în timp ce cumpărătorii din Italia și Elveția au fost mai puțin optimiști cu privire la situația economică.
O mare variație
„Există o variație tot mai mare între țările europene din cauza demografiei divergente și a ratelor diferite de recuperare a puterii de cumpărare”, subliniază raportul. Transparența lanțului de aprovizionare Raportul a anticipat că comercianții cu amănuntul se vor confrunta în continuare cu „presiune în marjă”, identificată ca o prioritate de top pentru 70% dintre directorii executivi de retail chestionați de McKinsey.
Acesta a menționat că comercianții cu amănuntul vor „continua să protejeze consumatorii de creșterea prețurilor” prin negocieri cu furnizorii, inclusiv prin participarea la alianțe de cumpărare – o practică care ar putea dezavantaja fermierii față de actori de cumpărare mai puternici.
Christel Delberghe, directorul general al EuroCommerce, a subliniat că comercianții cu amănuntul „au muncit din greu în 2023” pentru a „proteja consumatorii de inflația cea mai gravă, în ciuda faptului că se confruntă cu costuri mai mari și cheltuielile reduse ale consumatorilor pentru produse”.
Cu toate acestea, Camille Perrin a subliniat că, deși prețurile la energie și la materiile prime continuă să scadă, acest lucru nu se reflectă încă pe deplin în prețurile finale la produsele alimentare. „Ne continuăm să ne întrebăm despre distribuția costurilor și a marjelor de-a lungul lanțului de aprovizionare cu alimente”, a adăugat Perrin.
Ea a sperat că crearea unui nou observator al UE privind practicile comerciale agroalimentare va aduce „mai multă transparență”. Lansarea observatorului face parte dintr-o serie de măsuri anunțate de Comisia Europeană pentru a consolida poziția fermierilor în lanțul de aprovizionare cu alimente, ca răspuns la cererile de compensare mai echitabil exprimate de sector în timpul recentelor proteste. (Foto: Dreamstime)