263
Credem că nu greșim dacă spunem că au trebuit mai bine de doi ani pentru a se ajunge la emiterea Ordinului comun MADR/MS/ANPC nr. 394/2014, acela care bătea în cuie ce e și ce vrea ea, ”Rețeta Consacrată”. În fapt, prin emiterea acestui ordin se concretiza o inițiativă pentru care, în principal, s-au bătut trei persoane: Sorin Minea- Președinte Romalimenta și proprietar al firmelor Angst și Salsi, Dorin Cojocaru-Președinte al APRIL și Aurel Popescu-Președinte al Rompan. Desigur, au fost și alții, dar, atunci când era vorba de a merge la sediul MADR pentru a-și susține propunerea, aceștia au fost principalii parteneri de dialog ai reprezentanților autorităților. În fond, de ce s-a dorit adoptarea acestui Ordin? În primul rând, pentru a se face diferențierea clară dintre produsul tradițional și cel ”consacrat”, în fapt, produsul industrializat, fabricat după standardele anilor '60. Apoi, desigur, pentru ca firmele care doresc să iasă pe piață și cu astfel de produse, care ar trebui să fie net din categoria celor Premium, să își evidențieze la raft un preparat sau altul, sub o siglă care să ateste calitatea superioară. Și, nu în ultimul rând, în încercarea de a crea un fel de marcă națională a calității. De partea cealaltă, consumatorilor le-a rămas opțiunea de a cumpăra aceste produse, desigur, la un preț adecvat, pentru că una e tehnologia de acum, care permite multe, și cu totul altceva este tehnologia ”Rețetelor Consacrate” și, mai ales, partea aia din STAS care stabilea clar, să zicem, cantitatea de carne din cârnat ori salam. Ce s-a vrut și ce va fi? Păi, dacă ne uităm la lista produselor certificate drept ”Rețetă Consacrată”, vedem că ele aparțin unor firme de prestigiu. Deci, ar fi de bine. Ce va fi? Din semnalele noastre, acum există o ușoară confuzie, accidentală sau indusă voit, fapt care determină o oarecare incertitudine pentru viitor. Pentru că există pericolul ca pe listă să apară și produse din categoria ”tradiționalelor”, ceea ce ar fi în contra Ordinului; ba, mai mult, alături de companiile producătoare, să apară și procesatori, să le spunem, artizanali, fapt care și el contravine Ordinului MADR/MS/ANPC. Dar nu asta ar fi problema gravă, ci faptul că se eludează ideea că un produs din categoria ”Rețetă Consacrată” este un produs in-dus-tri-a-li-zat, nu tradițional, un produs care poate fi fabricat constant și în cantități care să mulțumească pretențiile hipermarketurilor care țin de ritmicitatea în aprovizionare. Pe când, să fim serioși, cât poate produce un PFA? Cât despre ideea de marcă națională a calității... În fine. Cert este că apariția pe piață a acestor produse a fost anunțată prin câteva știruci publicate de presa generalistă și, eventual, printr-un reportăjel transmis la vreun post de televiziune. În rest, credem că dacă am face un sondaj, consumatorii habar nu au ce e aia ”Rețetă Consacrată”. Tocmai de aceea, inițiativa Romalimenta, din care fac parte APRIL și Rompan, de a demara o campanie de informare a publicului cu privire la această categorie de produse, campanie la care revistele Fabrica de Carne, Fabrica de Lapte și publicația infoALIMENT Magazin sunt parteneri media, este mai mult decât bine-venită. Rămâne ca responsabilii din MADR care analizează dosarele depuse în vederea certificării unui produs și includerea lui pe lista ”Rețetelor Consacrate”, să deschidă bine ochii, să vadă bine ce citesc, să știe bine ce intenționează cu acel produs compania care a depus dosarul și, mai ales, să învețe să spună ”nu”, atunci când e cazul. Nu de alta, dar s-ar putea să asistăm din nou la îngroparea unei idei bune.