231
Acuza că Ministerul Agriculturii «caută portiţe» pentru a amâna «nejustificat» aplicarea Legii privind diminuarea risipei alimentare dovedeşte necunoaşterea realităţii, pe care o reiterăm cu acest prilej: MADR a invitat la consultări, succesiv, toate părţile interesate la elaborarea normelor de aplicare a legii. Cu acest prilej s-a ajuns la concluzia că normele nu pot corecta neclarităţi si hibe ale legii, încât se impune prorogarea şi revizuirea celei din urmă, înainte de emiterea unor norme metodologice. Este o concluzie la care se raliază deschis Federaţia Romalimenta, precum şi alte organizaţii, deoarece Legea 217/2016 în forma actuală: -Deschide calea unor circuite comerciale paralele care pot stimula economia subterană şi evaziunea fiscală ;-Este contradictorie, interzicând strict comercializarea (art. 3 ( 1)), pentru ca imediat să o descrie în alineatele următoare ;-Prevede sancţiuni şi, de aici, responsabilităţi exclusiv în sarcina donatorilor ;-Nu exclude de la donaţii/sponsorizări/«oferiri» băuturile alcoolice, ceea ce este un non-sens din punct de vedere al obiectivului urmărit ;-Generează pierderi care, inevitabil, se vor reflecta în costurile şi preţurile alimentelor, dacă nu este însoţită de necesare corecturi de natură fiscală şi de siguranţa alimentelor. Domnul Magyar spune că fiecare locuitor al României aruncă la gunoi 76 kg mâncare anual. Vă rugăm să reflectaţi dacă, în medie, fiecare dintre noi aruncă săptămânal 1,5 kg, fără a pune la socoteală că aproape jumătate trăim la ţară, unde ‘risipa’ alimentară este chiar neglijabilă !? Asemenea cifre fantasmagorice arată că primul pas necesar este un studiu serios care să arate câtă risipă/pierderi există în fiecare verigă a lanţului alimentar, culminând cu consumatorul, pentru a şti unde şi cum trebuie să acţionăm. Si mai este important ca, dincolo de acţiuni şi declaraţii politice, cum este şi aceasta, să fie consultaţi toţi actorii, astfel încât aplicarea legii să aducă beneficiile vizate, fără pagube inutile. De aceea este necesară cumpătarea înainte de a aplica o lege care, de altfel, nu există decât în câteva părţi ale Europei. Dacă statele Uniunii nu dau năvală cu asemenea legi, probabil au motive întemeiate ! Preşedinte: Sorin Minea; Director Executiv: Mihai Visan