251
După cum revusta Meat.Milk. v-a informat în perioada anterioară, România, ca țară membră a Uniunii Europene, va fi parte a negocierilor de comerț bilateral cu Australia și Noua Zeelandă. În pregătirea acestora, autoritățile de la București au început demersurile pentru a stabili poziția României. Iată care este la această oră optica Guvernului României, potrivit unui document emis de Ministerul pentru Mediul de Faceri, Comerț și Antreprenoriat, care ne-a parvenit la redacție: "Proiectele privind negocierea unor acorduri de comerț liber cu state like-minded precum Australia și Noua Zeelandă au fost menționate în discursul despre Starea Uniunii Europene a președintelui Comisiei Europene, Jean-Claude Juncker, susținut în fața Parlamentului European pe data de 13 septembrie 2017. Astfel, se preconizează că procesul negocierilor va urma un ritm accelerat, cu scopul finalizării acestora în timpul mandatului curent al Comisiei Europene. Comisia Europeană a transmis în data de 13 septembrie 2017 Recomandarea de Decizie a Consiliului de autorizare a deschiderii negocierilor pentru un acord de liber schimb cu Australia (AUS) și, respectiv, cu Noua Zeelandă (NZ). În completarea angajamentelor părților în cadrul OMC și a ofertelor depuse de părți, se propune ca atât comerțul cu bunuri și servicii, cât și investițiile străine directe, să beneficieze de o liberalizare progresivă și reciprocă, prin eliminarea restricțiilor privind accesul pe piață și tratamentul național. Acordul va susține dreptul de reglementare a activității economice în interes public, iar calitatea înaltă a serviciilor publice ale UE trebuie menținută în conformitate cu TFUE. Uniunea Europeană (UE) întreține cu Australia și Noua Zeelandă excelente relații politice și relații comerciale și de investiții, bazate pe valorile comune ale democrației și drepturilor omului. Australia și Noua Zeelandă au încheiat numeroase acorduri de liber schimb (ALS) cu alte țări. UE nu a încheiat un ALS bilateral cu Australia, nici cu Noua Zeelandă, ceea ce plasează întreprinderile din UE într-o situație comparativ mai puțin favorabilă pentru a avea acces la aceste piețe. Declarația comună din 22 aprilie 2015 a Înaltei Reprezentante a Uniunii Europene pentru afaceri externe și politica de securitate și vicepreședintă a Comisiei Europene (ÎR/VP) și a Ministrului de Externe australian a subliniat necesitatea de a consolida în continuare relațiile comerciale și de investiții bilaterale. Aceasta a fost urmată de Declarația comună din 15 noiembrie 2015, prin care liderii UE și ai Australiei au convenit să înceapă lucrările în vederea lansării de negocieri referitoare la un acord de liber schimb. De asemenea, în declarația lor comună din 29 octombrie 2015, liderii UE și ai Noii Zeelande s-au angajat să înceapă procesul de negociere urmărind încheierea rapidă a unui acord de liber schimb aprofundat, cuprinzător și calitativ. Principalul obiectiv care stă la baza propunerii este crearea unor condiții mai favorabile pentru potențarea comerțului și a investițiilor între UE și Noua Zeelandă și Australia. Obiectivele generale ale prezentei propuneri includ: promovarea unei creșteri inteligente, durabile și favorabile incluziunii, prin extinderea comerțului;crearea de locuri de muncă și de oportunități pe piața muncii și creșterea nivelului de bunăstare;creșterea beneficiilor pentru consumatori;îmbunătățirea competitivității Europei pe piețele mondiale;consolidarea cooperării privind aspectele legate de comerț cu un partener care împărtășește aceeași viziune. În contextul stadiului actual al proceselor de negociere vă adresăm rugămintea de a ne transmite cât mai curând posibil, nu mai târziu de 08.01.2017 interesele dumneavoastră ofensive și/sau defensive în domeniile de referință care urmează a fi acoperite în acordurile de comerț liber dintre Uniunea Europeană și Australia și, respectiv, dintre Uniunea Europeană și Noua Zeelandă". Iată mai jos și două grupaje de date care evidențiază balanța comercială negativă a României, cu cele două țări: Tabelul 1. Relațiile comerciale România-Australia în perioada 2012-2016
România-Australia | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | |
Exporturi bunuri | 26.714.861€ | 36.915.187€ | 51.073.378€ | 58.127.439€ | 26.272.297€ | |
Importuri bunuri | 18.326.393€ | 14.507.004€ | 18.229.373€ | 24.380.816€ | 33.532.405€ | |
Balanța comercială bunuri | 8.388.468€ | 22.408.183€ | 32.844.005€ | 33.746.623€ | -7.260.108€ | |
Exporturi servicii | - | 24 mil € | 26 mil € | 43 mil € | - | |
Importuri servicii | - | 10 mil € | 14 mil € | 11 mil € | - | |
Balanța comercială servicii | - | 14mil € | 12 mil € | 32 mil € | - |
Sursa : http://ec.europa.eu/eurostat/, decembrie 2017;lipsa datelor statistice este reprezentată prin „-”. Tabelul 2. Relațiile comerciale România-Noua Zeelandă în perioada 2012-2016
România-Noua Zeelandă | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | |
Exporturi bunuri | 8.012.388€ | 2.724.654€ | 3.504.097€ | 2.055.623€ | 2.506.557€ | |
Importuri bunuri | 4.170.620€ | 3.089.154€ | 7.078.298€ | 5.379.746€ | 4.218.913€ | |
Balanța comercială bunuri | 3.841.768€ | -364.500€ | -3.574.201€ | -3.324.123€ | -1.712.356€ | |
Exporturi servicii | 8 mil € | 6 mil € | 6 mil € | 7 mil € | - | |
Importuri servicii | 0.5 mil € | 0.2 mil € | 0.4 mil € | - | ||
Balanța comercială servicii | 8 mil € | 5.5 mil € | 5.8 mil € | 6.6 mil € | - |
Sursa : http://ec.europa.eu/eurostat/, decembrie 2017;lipsa datelor statistice este reprezentată prin „-”.