Interviu cu Doamna Angelica Șmil-Director General SALBAC SA: Când semnatarul acestor rânduri a cunoscut-o pe doamna Angelica Șmil-Directorul General al companiei SALBAC, a căutat să stea, oarecum, în expectativă, voind să-i ”citească” felul de-a fi, fără a pune întrebările reportericești de rigoare. Desigur, știa că are în față un profesionist desăvârșit, dar voia să o vadă în mediul său natural, adică, chiar la fabrica de crud-uscate din Bacău. După doar câteva minute i-a identificat energia, autoritatea, determinarea, dar a băgat de seamă, la fel de repede, și grija față de oamenii alături de care muncește zi de zi, dragostea față de echipă și de tot ce înseamnă Agricola Bacău. Iar această dragoste i-a fost trădată de nimic altceva decât de zâmbetul cald de femeie muncită, care știe valoarea fiecărei picături de sudoare. Cine știe ce e munca, știe și ce e dragostea de oameni! Și, uite-așa, toate acestea nu au decât un rezultat: Excelența produselor și excelența unei afaceri 100 % românești, care poate fi dată oricând de model, oricui, oriunde.O tradiție de 115 aniMeat.Milk: Doamnă Director General Angelica Șmil, SALBAC este una dintre cele mai prestigioase firme de procesare a cărnii din România. Care au fost începuturile ei?Angelica Șmil: SALBAC este o companie parte a Grupului AGRICOLA Bacău, grup alcătuit din firme care duc mai departe o tradiție a acestor meleaguri de peste 60 de ani. Încă din anul 1976, tehnologia specifică procesării cu mucegai și perioadă lungă de maturare a salamurilor crud-uscate a fost aplicată, pe baza un unui brevet de invenție, producerea diverselor sortimente de preparate din carne, în Bacău fiind o tradiție veche, atestată cu 115 ani în urmă. Acum, ca urmare a strategiei de lucru pentru fiecare linie de business, lansată de președintele Grupului și Consiliul de Administrație, începuturile SALBAC, identitatea sub care astăzi este cunoscută societatea noastră, se regăsesc în anul 2010, când a avut loc fuziunea a doua companii: Conagra-specializată în preparate din carne fierte-afumate, și Salbac Dry Salami-specializată în salamuri crud-uscate). Chiar dacă cele două companii făceau parte din acelasi grup, atât cultura fiecărei entități, modul de vânzare și poziționare a produselor, cât și procesul de fabricare, erau total diferite. Au urmat armonizarea echipelor, evaluarea bazelor tehnologice și consolidarea cotelor de piață, atât pe categoria de salamuri crud-uscate, cât și pe cea a preparatelor fiert-afumate. Începând cu anul 2012, cu susținerea acționarilor, am dezvoltat categoria de crud-uscate, asfel încât în anul 2013 am ajuns liderul de piață al acestei categorii. Marca SALBAC, sinonimă cu poziția de LIDERMM: Care au fost principalele etape de dezvoltare și ce pondere au afacerile SALBAC, din totalul afacerilor grupului Agricola?AS: Fără dezvoltare nu poate evolua niciun business, așa că SALBAC, din postura de lider de piață, a făcut investiții semnificative, în următoarea succesiune: -2011 –upgrade în locația de crud-uscate cu o creștere de capacitate de 240 tone/ an-2013 – upgrade pentru productia salamurilor crud-uscate cu o mărire a capacității de 400 tone/an-2014 – 2015 – extindere pentru sectia de vacuumare – capacitate crescută cu 400 tone/ an,-2015 – dezvoltarea secției de prospături – creștere capacitate cu 1.200 tone/an.-2016 – inaugurarea celei mai mari extinderi a capacității de producție a salamurilor crud-urcate, cu 960 tone/ an.-2018- inaugurarea Stației pilot de cercetare în cadrul locației de crud-uscate. Toate investițiile enumerate constituie etape de dezvoltare care ne-au ajutat să ne consolidăm pe piață. Astfel, din total piață de preparate din carne, produsele crud-uscate reprezintă 20,3 % cotă de piață valorică în 2018, conform masurătorilor de retail audit. În acest moment, SALBAC este în prezent lider pe acest segment în România (de la 7,1% cotă de piață valorică, în 2009, la 26,6%, în 2018) și lider detașat pentru cel mai cunoscut produs premium din carne din România: Salamul de Sibiu AGRICOLA, cu o evoluție de la 24,9%, cotă de piață valorică, în 2009, la 48,7% cotă valorică, în 2018. În cadrul Grupului AGRICOLA, ponderea cifrei de afaceri a firmei SALBAC este de 18%. Multiplă recunoaștere internă și internaționalăMM: Din ce surse provine pateria primă?AS: Până la apariția focarelor de pestă porcină africană în România, am achiziționat principala noastră materie primă de la Smithfield, Timișoara. În prezent, 90% din materia primă provine din importuri: Belgia, Germania, Spania, Italia, diferența fiind achiziționată de pe piața internă, doar de la furnizori acreditați pentru export. MM: La ce nivel este tehnologia de procesare utilizată? AS: Pentru SALBAC, ca de altfel pentru toate companiile Grupului AGRICOLA, calitatea și satisfacția clienților au prioritate înaintea a orice. La SALBAC, produsele sunt fabricate după cele mai noi tehnologii, cu linii de producție și ambalare automatizate (linie automată de umplere GEA, sprițe Wemag, mașini de clipsat Poly Clip, detectoare de metale, depozite de maturare Wemag, linie de feliere, mașini de vacuumat Comet și Tiromat-Webomatic, linii automate de ambalare și etichetare Ulma-Bizerba, GEA,etc). Pentru inovarea de produse noi și eliminarea pe cât posibil a aditivilor alimentari, în anul 2018, împreună cu memrii echipei, am amenajat o stație pilot de cercetare. Tehnologiile SALBAC sunt armonizate cu elementele de siguranță a alimentului (ISO 9001, ISO 22000, BRC, IFS), fapt care, începând cu anul 2016, a condus la recunoașterea internațională a calității produselor noastre, obținând mai multe premii și recunoașteri interne și internaționale, după cum urmează: -Medalia de Argint ”La Monde Selection”, pentru calitatea Salamului de Sibiu.-În 2016, Grupul Agricola Bacău a devenit furnizor oficial al Casei Regale al României pentru grupa de produse crud-uscate;-”Superior Taste Award with 2 Golden Stars”, pentru Salamul de Sibiu Agricola; -Două Premii de Argint și unul de Bronz, pentru calitatea produselor crud-uscate Agricola, la Monde Selection 2018. Produsele vedetă au fost, de data aceasta, Salamul de Sibiu (Silver Award), Salamul Levant (Silver Award), dar și Babicul (Bronze Award); Alte două premii adjudicate în 2018, au fost ”Superior Taste Award with 2 Golden Stars”, pentru sortimentele Salam de Sibiu și Salam Levant, respectiv ”Superior Taste Award with 1 Golden Star”, pentru Babic. Un port-drapel: Salamul de Sibiu AGRICOLAMM: Care este gama de produse și care sunt produsele vedetă?AS: SALBAC este cunoscut și perceput lider de piață pe segmentul de crud-uscate, Salamul de Sibiu AGRICOLA fiind produsul nostru port-drapel. Gama de produse crude-uscate premium este diversă și secondează Salamul nostru de Sibiu cu succes: Babic, Ghiudem, Exclusiv, Salam Levant, Chorizo, Peleș. De asemenea, avem produse medium-plus, de succes și de volum: Salam Uscat, Salam Uscat Mozaic, Salam Sinaia, Salam Bănățean, Cârnți Sticks, Cârnați Plai, etc. SALBAC dispune și de o gamă echilibrată de preparate din carne fiert-afumate și prospături, din care se remarcă Micii Gustoși, un produs extrem de bine primit și savurat atât în țară, cât și în comunitățile de români din Spania, Italia, Anglia, Franța, etc. MM: Care sunt procentele distribuției și care este ponderea exporturilor?AS: Vânzările SALBAC, din punct de vedere valoric, cumulează 73% în rețelele moderne de retail, circa 22% în retailul tradițional, iar 5 procente sunt reprezentate de exporturi. Satisfacția consumatorlor, preocuparea primordialăMM: Ce ne puteți spune despre activitatea de inovație?AS: Poziția de lider în segmentul salamurilor crud-uscate impune companiei noastre să anticipeze nevoile și aspirațiile consumatorilor. Deci, pentru noi, inovația este un proces continuu. Avem produse care se diferențiază în piața din Romania: Salamul Uscat Mozaic, Levantul, Salamul Presat și multe alte proiecte în curs. Trebuie spus că procesul de inovare și producție a unui salam crud-uscat nou, de calitate, se poate întinde chiar și pe parcursul unui an, având în vedere specificul acestor produse și determinarea echipei noastre de cercetare-dezvoltare de a obține cele mai bune și calitative produse. MM: Care sunt proiectele de viitor ale firmei Salbac?AS: SALBAC își propune și asumă în continuare obiectivele de creștere și diferențiere în piață. Ne focusăm pe calitatea produselor, pe eliminarea, pe cât posibil, a aditivilor alimentari, precum și pe satisfacția consumatorilor. MM: Ce ne puteți spune despre echipa Salbac? AS: Într-o companie oamenii fac diferența prin implicare, competență, loialitate, inspirație, atitudine și pasiune. Iar, la SALBAC, există o echipă de specialiști pe toate segmentele de activitate care sunt alături de noi de mai bine de 30 de ani și căreia i se alătură constant oameni tineri, care doresc să se afirme. Toate acestea, brand, actionari, infrastructură, utilaje, instrumente de siguranță a alimentului, echipa, se armonizează în piață, în slujba clientului și a consumatorului, ducând businessul pe mai departe. IS: Vă mulțumim și vă urăm succes!