265
După cum v-am informat săptămâna trecută, Ministrul Finanțelor, domnul Eugen Orlando Teodorovici, a declarat că intenționează să stopeze alocarea de fonduri pentru derularea programului Cornul și Laptele, chiar dacă acest program este susținut de Uniunea Europeană. Față de situația creată, ARPIL, prin semnătura domnului Președinte Dorin Cojocaru, a transmis oficialului guvernamental dar și MADR și Ministerului Educației, o scrisoare deschisă prin care îi solicită în mod expres să nu oprească derularea acestui program. Iată textul oficial care a parvenit redacției Meat.Milk: „Stimate Domnule Ministru, Programul Cornul și Laptele a fost fară îndoială unul dintre cele mai longevive proiecte naționale care a contribuit la dezvoltarea de obiceiuri alimentare sănătoase în rândul copiilor dar în același timp a avut rol important pentru industria locală de lapte. Într-o zi de școală, laptele distribuit în școli reprezintă aproximativ 1/7 din producția națională totală de lapte. Cunoscut sub numele de ”Programul cornul și laptele” (redenumit „Programul pentru Scoli”, ca urmare a modificarilor legislative din anul 2017) , această măsură destinată educației pentru sănătate și sprijinirii producătorilor români de lapte, fructe și legume, a fost în mod eronat perceput de-a lungul timpului ca un program social.În perspectiva APRIL este nevoie de creștere a eficienței și eficacității acestui program și nu de înlocuirea acestuia, având în vedere beneficiile pe termen mediu și lung în raport cu numărul de beneficiari - peste 2 milioane de copii, și costurile/copil - aproximativ 200 lei/an. Mai mult decât atât, orice reducere a Programului pentru scoli atrage după sine pierderea celor 17 Milioane de euro, pe care Uniunea Europeană le pune la dispoziția României în fiecare an pentru consumul de lapte, fructe și legume în școală.O componentă importantă a programului este aspectul educațional de conștientizare în randul elevilor a consumului de alimente sănătoase, pe care Uniunea Europeană îl susține prin alocare financiară separată. Modificarea programului va afecta și programele educative realizate la nivel național în școli. Distribuția de lapte, fructe și legume în școli se realizează în toate cele 28 de state ale Uniunii Europene și a început încă din anul 1977 ca program comunitar pentru a promova consumul de lapte, pentru ca în 2007 să fie adăugată și distribuția de fructe și legume, sectoare importante pentru agricultura europeană, fiecare reprezentând aproximativ 15 % din valoarea producției agricole a Uniunii Europene (UE). Pe lângă importanța lor economică, acestea sunt benefice în contextul sănătății publice și sunt adecvate pentru distribuirea către elevi. Regulamentul (UE) nr. 1308/2013 al Parlamentului European și al Consiliului (Regulamentul privind organizarea comună unică a pieței) prevede un cadru juridic și financiar care reglementează distribuirea anumitor produse agricole către copii în școli prin intermediul programului de distribuire a laptelui în școli și al programului de încurajare a consumului de fructe în școli. Motivele care au dus la crearea celor două programe europene pentru școli sunt încă valabile în contextul actual, caracterizat de un consum în scădere de fructe și legume și de produse lactate. Programul național de distribuire a laptelui în școli reprezintă totodata un sprijin indirect extrem de important pentru producătorii de lapte din România datorită volumului de peste 400 tone de lapte distribuit zilnic în școli și care reprezintă aproximativ 14% din producția medie națională zilnică de lapte. După integrarea în Uniunea Europeană, industria laptelui din România a traversat mai multe perioade dificile ca urmare a unor decizii de politică publică, cum este cea din 2015 care a presupus eliminarea cotelor de lapte și a avut ca rezultat creșterea volumelor de lapte din import, și cea din septembrie 2017 care a agravat a 2/5 a volumelor totale de lapte distribuite în programul național Lapte și cornul. Trebuie să subliniem faptul că modificările recente din cadrul normativ de implementare a programului în România stimulează lanțul scurt de aprovizionare prin care între producător/procesator şi consumator (elev) nu poate exista decât maximum un intermediar. Această prevedere face ca Programul național pentru școli să stimuleze distribuția de produse autohtone și să crească participarea în program a femierilor români. Față de argumentele prezentate mai sus vă solicităm menținerea Programului pentru școli în formula actuală și inițierea unor consultări cu reprezentantii industriei, pentru creșterea eficienței și eficacității programului astfel încât să contribuie atât la cea mai bună utilizare a fondurilor publice dar și la educatia pentru sănătate și sprijinirea industriei pe care o reprezentăm”. Cu stimă, Dorin Cojocaru Președinte APRIL - Asociatia Patronala Romana din Industria Laptelui