În timp ce consumatorii cheltuiesc mai puțin, inflația continuă să stimuleze vânzările de FMCG. Un nou raport citat de FoodNavigator arată că creșterea și rezistența sunt posibile prin structuri strategice de prețuri care sprijină dezvoltarea de noi produse (NPD) și sustenabilitatea.
Inflația, principalul vinovat
Compania de consiliere în comportamentul consumatorilor Circana și-a dezvăluit cele mai recente informații despre industria alimentară, detaliând modelele în schimbare de cheltuieli ale consumatorilor și vânzările de bunuri de larg consum (FMCG).
În cel mai recent raport privind semnalele cererii pentru FMCG, datele Circana arată că vânzările valorice FMCG continuă să fie determinate aproape în totalitate de inflație, care a crescut cu încă 10,1% de la an la an (YoY), până la 636 de miliarde EUR.
Există o scădere a cererii de unități în FMCG, care nu este de așteptat să se redreseze înainte de a doua jumătate a anului 2024, deoarece consumatorii europeni continuă să cumpere mai puțin, cu o scădere de 1,3% a vânzărilor de unități în ultimul an.
„Consumatorii obosiți de inflație sunt în favoarea cumpărăturilor la preț redus și bazate pe oferte”, a declarat Ananda Roy, Global SVP, Strategic Growth Insights, Circana, pentru FoodNavigator. „În ciuda acestor provocări, perspectivele de creștere și reziliență se află în inovare, durabilitate și strategii strategice de prețuri pentru a rezista șocurilor viitoare”, a adăugat Roy.
Industria alimentară de astăzi se confruntă cu „o nouă eră a prețurilor”, a spus Roy. În această eră a schimbării loialității consumatorilor, producătorii și comercianții cu amănuntul trebuie să-și reevalueze strategiile de preț pentru a crește cererea, a proteja volumul și a obține creșterea unităților.
Mărcile de produse alimentare și băuturi trebuie să adopte o nouă abordare a prețurilor, evitând schimbările care erodează marjele fără a genera creșteri considerabile de volum. „Amenințarea viitoare a unui război al prețurilor subliniază importanța pentru mărci de a evita o cursă spre jos”, a detaliat Roy.
Evoluția obiceiurilor de cumpărare ale consumatorilor
Raportul a arătat că în această etapă a crizei costului vieții, cumpărătorii au adoptat o serie de comportamente pentru a modera impactul creșterii prețurilor. Cumpărăturile în jur, pachetele mai mici de alimente, cumpărarea mai multă de la discounturi și a fi inteligent în privința ofertelor sunt modalități populare prin care consumatorii de astăzi fac cumpărături.
Consumatorii sunt, de asemenea, foarte concentrați pe preț atunci când încearcă produse. Prin urmare, dacă un produs nu este la vânzare sau disponibil la un preț atractiv, ei vor cumpăra o altă marcă, vor trece la o opțiune cu etichetă privată sau se vor muta la un alt comerciant cu amănuntul.
Există, de asemenea, dovezi că categoriile, produsele și chiar consumul în afara casei considerate cândva „de zi cu zi” sunt acum văzute ca fiind discreționale de către cumpărători. „Asta nu înseamnă că nu mai sunt cumpărate deloc”, a spus Roy.
În schimb, mai des, un produs care devine discreționar sugerează că consumatorii cumpără mai puțin din el, făcând ca ceea ce au în dulapuri să dureze mai mult sau amânând achiziția.
„Totuși, toate aceste comportamente de adaptare – cumpărând mai mult de la discounturi, trecerea la mărci private și cumpărarea numai de articole esențiale – vor merge doar atât de departe”, a spus Roy.
Declinul continuu al unităților nu numai că îi vede pe consumatori la cumpărături diferit, dar trebuie și să facă alegeri dificile cu privire la ceea ce își pot și nu își permit de fiecare dată când fac cumpărături. „Uneori, singura opțiune accesibilă pentru ei este să consume mai puțin, mai ales că inflația este încă concentrată pe alimente de zi cu zi”, a adăugat Roy.
Tendințele provocatoare ale consumatorilor urmează să continue
Proiecțiile indică faptul că presiunile cu care se confruntă consumatorii în luarea deciziilor de cumpărare vor continua în viitorul apropiat. „Pe măsură ce tulburările și incertitudinea globală continuă, multe dintre tendințele și comportamentele provocatoare ale consumatorilor pe care le-am văzut în ultimii doi ani vor continua pentru încă un an”, a spus Roy.
Inflația a scăzut considerabil în ultimele luni. Cu toate acestea, este de așteptat ca acest lucru să ducă la o redresare a cererii. „Vânzările de unități au continuat să scadă arată cât de dificultăți din punct de vedere financiar sunt consumatorii și cât de fundamentală criza costului vieții le-a schimbat obiceiurile de cumpărături”, a adăugat Roy.
Mai mulți factori explică de ce cererea a rămas neașteptat de slabă, arată raportul. În timp ce încrederea în afaceri și sentimentul consumatorilor s-au îmbunătățit în ultimele șase luni, inflația serviciilor a început. „Costurile vertiginoase ale asigurărilor, chiriile și ratele dobânzilor ipotecare strâng veniturile în termeni nominali”, a spus Roy.
Știrile recente despre reducerea prețurilor la alimente trebuie, de asemenea, puse în context, a spus Roy. În timp ce inflația prețurilor pentru FMCG este în scădere, prețurile rămân mult mai ridicate decât în ianuarie 2021.
După cum s-a semnalat în raportul anterior al Circana privind semnalele cererii, „dezinflația” conduce mai degrabă stabilirea prețurilor pe categorii decât deflația. „Efectul net este că cumpărătorii europeni continuă să se simtă mult mai rău decât în urmă cu doi ani”, a spus Roy.
Pierderea cotei de piață și recâștigarea ei
Mărcile de produse alimentare și băuturi nu au profituri pe piață, deoarece mărcile private continuă să câștige teren, se arată în raport, care urmează ascensiunii supermark-ului. și mărci private și mai puține lansări de produse noi.
Ultimul raport privind semnalele de cerere din 2023 al Circana a semnalat un „punct de vârf” pentru mărcile private și a indicat că consumatorii europeni îl percep din ce în ce mai mult ca fiind alegerea calității. După șase luni, marșul mărcilor private continuă. „În plus, mărcile private devin din ce în ce mai premium”, a adăugat Roy.
Reprezentând acum 39% din vânzările de produse alimentare din Uniunea Europeană (UE), segmentul de marcă privată valorează 246 de miliarde de euro pentru comercianții cu amănuntul, după ce și-a crescut cota de valoare cu încă 2,2 puncte procentuale în ultimul an, până în iunie 2023. Doi ani în urmă, această cotă era de 35%.
Privatelabel va stopa extinderea?
Cu toate acestea, extinderea mărcii private nu este de așteptat să continue. „Este important de menționat că va exista o limită pentru creșterea mărcii private”, a spus Roy. În mediul de retail european de astăzi, comercianții cu amănuntul, cum ar fi mărcile, sunt cei mai mari factori de valoare, inovație și trafic. Retailerii doresc ca marcile private să concureze puternic cu mărcile, dar nu vor ca mărcile să eșueze.
„Etichetele private trebuie privite ca o concurență serioasă, iar mărcile trebuie să identifice sursele de creștere și oportunități, în special în domeniile inovației, sustenabilității și prețurilor, și să-și sporească rezistența la șocuri viitoare”, a spus Roy.
Acum, totuși, este un mediu dificil pentru a face acest lucru. „Crearea unei noi cereri este departe de a fi ușoară în acest moment, dar analiza noastră arată că se poate face”, a spus Roy. Inovația intuitivă, bine direcționată, se află în centrul unei povești de succes a mărcii, iar împingerea puternică asupra dezvoltării de noi produse (NPD) oferă cumpărătorilor motive noi pentru a se conecta cu o categorie de alimente și băuturi.
Privind în viitor, accentul, afirmă raportul, este pe inspirarea cumpărătorilor și pe poziționarea produselor ca ingrediente versatile care pot fi folosite pentru a crea mese interesante.
„În următoarele 12 luni, mărcile câștigătoare vor investi în NPD îndrăzneț, care stabilește agenda, care răspunde noilor comportamente ale consumatorilor și momentelor de consum, nu celor care își schimbă marginile portofoliilor”, a adăugat Roy.