671
Care companii au obținut cele mai mari profituri după creșterea bruscă a prețurilor la alimente în 2022? Potrivit unui nou studiu citat de RetailDetail, acestea nu ar fi supermarketuri, ci mai degrabă un număr limitat de producători de alimente puternici, care acționează global.
Profituri mai mici pentru supermarketuri
Fermierii, consumatorii și politicienii au arătat recent cu degetul spre supermarketuri, ca răspuns la creșterea bruscă a prețurilor la alimente.
Au greșit când au făcut acest lucru, economistul Olivier Malay de la Universitatea Liberă din Bruxelles ULB. El a examinat conturile anuale a mii de companii pentru a afla cine a beneficiat de creșterile de preț și a declarat ziarului belgian De Standaard că supermarketurile nu au beneficiat de o inflație ridicată.
Studiul său, publicat de think tank-ul Minerva, face un lucru destul de clar: supermarketurile și-au văzut vânzările crescând brusc, dar costurile lor au crescut și mai repede.
Într-adevăr, furnizorii au practicat prețuri mai mari, în timp ce energia, transportul, chiria și forța de muncă au devenit, de asemenea, mai scumpe. Drept urmare, profiturile lor în 2022 au fost chiar mai mici decât în anii precedenți.
Puterea de piață dă roade
Situația este diferită în rândul producătorilor belgieni de alimente: până la 46 % dintre aceștia au înregistrat profituri mai mari în 2022. Printre cele mai mari 200 de companii din sector, profitabilitatea a fost cu peste un sfert mai mare decât în ultimii patru ani.
Șapte producători au înregistrat chiar creșteri excepțional de puternice ale profiturilor: procesatorul de cartofi Clarebout Potatoes, de exemplu, a înregistrat un profit operațional de 167 de milioane de euro în 2022, în creștere față de o medie de 1,3 milioane în ultimii patru ani.
Aceasta este o creștere de aproape 6000%... Agristo și Lutosa, producătorul de amidon Tereos, producătorul de paste Soubry, Tiense Suiker (rafinăria de zahăr) și divizia belgiană Cargill au înregistrat, de asemenea, profituri mult mai mari.
Cum au reușit să facă asta?
Ei au o mare putere de piață, potrivit lui Malay, și nu se tem să o folosească. Cu alte cuvinte, au putut să transmită cu ușurință prețurile crescute ale mărfurilor către clienții lor, ceea ce i-a ajutat să-și crească marjele.
Expertul citat subliniază că cei mai mari patru furnizori de mărfuri (ADM, Bunge, Cargill și Dreyfus, cunoscut și sub numele de grupul ABCD) și-au văzut profiturile dublate la treisprezece miliarde de dolari în doi ani, mulțumită parțial speculațiilor.