În comunicatul de presă cu rezultatele pentru cele douăsprezece luni încheiate la 31 decembrie, publicat ieri, producătorul finlandez de lactate Valio a raportat că vânzările din Rusia, în 2014, au totalizat 258 milioane €, față de 378 milioane € (418 milioane US $), în 2013. În ”condiții normale”, această cifră ar fi depășit 400 milioane € (443 milioane US $), a declarat Valio. Exporturile de produse lactate finlandeze Valio au totalizat 450 milioane € în 2014. Rusia a reprezentat 37% din acest total, cu aproximativ 166,5 milioane € (184 milioane US $). Rusia reprezintă cea mai mare piață de export pentru Valio, în 2013 aceasta contabilizând 49% din exporturile Valio. Dar, începând cu luna august 2014, firma finlandeză nu a mai putut face export către Rusia. a fost în măsură să produse de nave în țară.
La 7 august 2014, prim-ministrul rus, Dmitri Medvedev, a anunțat introducerea interdicției de un an privind importul de carne de vită, carne de porc, carne de pasăre, fructe, legume, lapte și produse lactate din Uniunea Europeană (UE), SUA, Australia, Canada și Norvegia. Lapte și produsele lactate fără lactoză au fost eliminate de pe lista neagră a embargoului rus pe 21 august, măsură caracterizată de Valio ca o revenire ”extrem de importantă”. Timp de o săptămână, însă, camioanele cu lapte, iaurt, brânză de vaci și smântână fără lactoză Valio, au fost oprite la granița cu Rusia. Produse Valio, inclusiv untul Valio FIN, produsele fără lactoză Valio Eila, și brânza Valio Oltermanni, încă nu sunt ”temporar disponibile” pentru a putea intra în Rusia. ”Dezvoltarea favorabilă înregistrată de exporturile către Rusia s-a prăbușit la începutul lunii august din cauza embargoului, iar sute de milioane de litri de lapte au trebuit să fie transformați în unt industrial și lapte praf ce au fost livrate pe alte piețe din întreaga lume, în condițiile în care prețul acestor articole pe piața internațională se află la un nivel minim record”, au arătat cei de la Valio. ”Valio a fost de departe cea mai greu lovită dintre toate companiile din Finlanda, de restricțiile la importurile către Rusia”.
Veniturile totale ale Valio au scăzut cu 3,9% de la € 2,029 mld (US $ 2,25 mld), în 2013, la € 1,95 mld (US $ 2,15 mld), evoluție care poate fi atribuită în parte scăderii de 9% în vânzările internaționale. Revenue Veniturile au scăzut, de asemenea, cu 0,8% și în ceea ce privește operațiunile din Finlanda, zonă în care se manifestă o concurență ”strânsă”, conform celor declarate de oficiali ai Valio. ”Cota de piață a Valio în segmentul laptelui de consum a scăzut sub 30%, deoarece companiei nu îi este permis să se angajeze într-o competiție a prețurilor în condiții de piață”, au declarat reprezentanții companiei. ”47% din brânza consumată în Finlanda a fost importată, iar Valio este acum singurul mare jucător intern producând brânză din lapte finlandez, în Finlanda”. ”Situația economică din Finlanda îi determină pe consumatorii să se axeze mai mult pe produse ieftine”, se arăta în comunicatul Valio.