222
Salutând lansarea unei investigații a Comisiei privind un nou caz de posibilă blocare a importurilor paralele de către un producător de alimente, directorul general al EuroCommerce, Christian Verschueren, a declarat:
”Deși nu dorim să împiedicăm rezultatul acestei anchete, suntem bucuroși să vedem Comisia luând măsuri suplimentare cu privire la constrângerile de aprovizionare teritorială. Aceasta este o problemă pe care o semnalăm de mulți ani și al cărei impact cu un cost pentru consumatorii europeni în mărime de 14 miliarde EUR de euro a fost confirmat în studiul Comisiei publicat în noiembrie anul trecut.
Producătorii de mărci fragmentează piața unică pentru a menține diferențe artificiale de preț în întreaga Europă. Aceasta înseamnă că consumatorii plătesc mai mult, iar eficiența pe care piața unică trebuie să o atingă este subminată.
Într-un moment în care economia europeană are nevoie de tot ajutorul pentru a-și reveni, aceasta nu este calea corectă de urmat. De aceea, cerem Comisiei să găsească o soluție durabilă care să permită pieței unice să lucreze pentru aprovizionare”.
Constrângerile teritoriale de aprovizionare (TSC) sunt practici impuse de marii producători de mărci multinaționale de multe ori să oblige comercianții cu amănuntul și angrosiștii să furnizeze numai de la distribuitorul lor pentru țara în care își desfășoară activitatea cumpărătorii.
Acestea sunt puse în aplicare de o serie de măsuri coercitive pentru a opri importurile paralele sau chiar a transfera produse în propriile operațiuni în altă țară.
Aceasta înseamnă că, în timp ce producătorii își pot concentra producția într-una sau într-un număr limitat de facilități, pot utiliza piața unică pentru aprovizionarea proprie și pentru a distribui în întreaga Europă, comercianților cu amănuntul li se împiedică să achiziționeze central sau să își organizeze propria logistică pe bază europeană. Acest lucru are ca rezultat ineficiențe în lanț și, cel mai important pentru consumatori, prețuri mai mari, mai puține alegeri și mai puține inovații.
Studiul Comisiei publicat în noiembrie 2020 a arătat că TSC-urile apar cel mai adesea în cazul în care un mare producător de marcă de vârf are o poziție puternică pe piață, iar produsele lor sunt cele care sunt disponibile în mod obișnuit în toată Europa și consumatorii se așteaptă să vadă pe rafturi.
TSC pot lua mai multe forme: refuzul de a furniza anumite produse (o problemă identificată de 46% dintre respondenți), diferențierea produselor prin ambalare (30%), obligarea de a accepta că produsul poate fi vândut doar într-o singură destinație (29%), diferențierea conținutul produsului (27%), limitarea cantităților de cumpărare (24%) sau restricționarea promoțiilor (15%). Studiul a concluzionat că consumatorii ar putea economisi 14 miliarde EUR dacă ar fi eliminate TSC-urile.