Tehnologii

136

Adaptarea ambalajelor la cerințele pieței

autor

MeetMilk.ro

distribuie

Datele cumulate din piață au arătat foarte clar procesatorilor de carne că, în mod obligatoriu, trebuie să țină cont de cerințele consumatorilor, inclusiv atunci când este vorba de ambalarea produselor. Despre ultimele tendințe doin domeniu, specialiștii de la Food and Beverage Packing au publicat un foarte interesant studiu din care vă prezentăm următoarele extrase. Ambalajul inteligent Lista de dorințe ale consumatorilor, atunci când vine vorba, de exemplu, despre ambalarea produselor din carne de pasăre este foarte lungă, ambalajele trebuind să prezinte numeroase atribute, precum: confort, prospețime, date despre nutriție, sustenabilitate. Tocmai de aceea, furnizorii de tehnologii de ambalare abordează aceste cerințe apelând la ultimele soluții, inclusiv la cele așa-zis ”inteligente”, care presupun inclusiv mesaje înregistrate (vezi articolul ”Ambalaje inteligente” de pe siteul revistei Fabrica de Carne). În plus, specialiștii trebuie să țină cont și de cerințele lanțului de distribuție, apelând la tăvi compostabile, ambalarea în vacuum, senzori de prospețime etc. Totodată, pentru eficiența afacerii în sine, diminuarea cantității de materiale utilizate este o altă condiție pentru un rezultat consistent și eficient. Un exemplu îl poate oferi compania Murray care a înlocuit tăvile de polistiren cu pungi de vid ”fill-close”, pentru carnea proaspătă de pasăre, Steve Goldstein, Vicepreședinte al firmei declarând pentru sursa citată: ”Consumatorii care cumpără produse naturale sau organize sunt foarte preocupați de modul în care acestea sunt ambalate”. Utilizând un astfel de sistem de ambalare, la care se adaugă și soluțiile ”inteligente”, consumatorii află foarte ușor date despre originea cărnii, despre modul în care a fost procesată, despre termenul de valabilitate etc. Bineînțeles, pungile puilor Murray sunt executate din filme multistrat de ultrabarieră la oxigen și umiditate, fiind sigilat cu un nou tip de adeziv care emite mult mai puțini vapori secundari decât adezivele tradiționale. În plus, față de ambalarea în tăvi, punga reduce cantitatea de deșeuri. Prin dimensiunea redusă, cantitatea de produse care pot fi paletizate crește, calculele arătând că, prin eficientizarea transportului (mai puține curse), cantitatea emisii de gaze cu efect de seră se diminuează semnificativ. Însă, rezolvări cu adevărat sustenabile vin din partea biotehnologilor. Compania australiană BioPack, prin tăvile eco-sensibile NaturalBox, contribuie la prezervarea mediului. Tăvile sunt realizate dintr-un expandat poliactic (PLA), un bioplastic industrial compostabil realizat din amidon de porumb, tăvile putând fi rulate pe liniile de ambalare și acoperite cu filme convenționale sau PLA. Confortul clientului, cerință de bază O altă cerință de bază a consumatorilor este confortul. Pentru ambalarea cărnii, cei de la Cryovac Food Group propun sistemul Sealet Air care se caracterizează prin rezisteța mare la rupere, prin nivelul ridicat de barieră dar, mai ales, prin utilizarea vidului, fapt care face inutile temerile legate de congelare. Sistemul este propus ambalării cărnii dezosate, a cărnii roșii proaspete, dar și a cărnii procesată de carne de pasăre, produse afumate etc. Utilizând acest sistem, consumatorul nu va mai apela la cuțit, pentru a deschide punga, trăgând pur și simplu de un fir (închidere tip ”fermoar”), punga putând fi închisă și pusă din nou în congelator, deci, păstrând produsul rămas în deplină siguranță. Indicatorii de prospețime și nutriție Cum, pe plan internațional, preocuparea consumatorilor de a se hrăni cât mai sănătos a determinat apariția unui (aproape) sistem de standardizare al nutriției. Denumit International Sensor FQSI sau, prescurtat, Senzor Q, acesta nu este altceva decât un dispozitiv aplicat pe ambalaj, dispozitiv care citește toate caracteristicile cărnii crude dar și nivelul bacteriologic existent în interiorul pachetului. Componenta activă a senzorului este un elemebt natural care își modifică nuanța în funcție de evoluția numărului de bacterii din interiorul ambalajului. Astfel, portocaliu=proaspăt, iar maro=produs deteriorat. Senzorul poate fi aplicat pe fiecare pachet în parte de către procesator, la capătul liniei de ambalare, de distribuitor sau de comerciant, fie el și un simplu băcan care ține la prestigiul afacerii sale. Prin utilizarea sa, senzorul contribuie în mod substanțial la îndepărtarea anxietății consumatorilor față de codurile de bare și prin trimiterea directă la o indicație ”la moment”, privind integritatea produsului. La capătul unui studiu efectuat în Statele Unite, s-a constatat că peste jumătate dintre cei intervievați au manifestat reticențe și neîncredere față de metodele tradiționale de vânzare a cărnii și produselor din carne, chiar și în situația în care data de valabilitate este marcată corespunzător! Marco Bone, CEO al FQSI, a declarat pentru publicația citată că senzorul poate fi folosit la ambalajele cu atmosferă modificată (MAP), dar și la cele clasice. Un astfel de senzor costă 4 cenți, așadar, costul final al produsului nu ar crește semnificativ. În schimb, va crește enorm încrederea consumatorilor în produsul despre care va ști nu doar că arată proaspăt, ci și că este proaspăt! Compania americană Superior Farm, o importantă producătoare de carne și produse din carne de miel de înaltă calitate este prima care a trecut la folosirea pe scară largă a acestui sistem de marcare și ambalare. Rezultatul, după cum mărturisea Melisa Van Laningham, Managerul științific al companiei, a însemnat creșterea gradului de satisfacție a consumatorilor și, ca rezultat direct, creșterea substanțială a vânzărilor. Cât privește problema nutriției, și aceasta pare a fi rezolvată, din punct de vedere al tehnologiei de ambalare. Mulți dintre consumatori nu cunosc elementele nutritive din carne sau din produsele din carne, în afară de proteine, deși, după cum se cunoaște, de exemplul, carnea de vită este o excelentă ursă de microelemente, vitamine (în special vitamina B), fier și zinc. Din această perspectivă, potrivit Cattlemens National Association (NCBA), etichetarea nutrițională a cărnii proaspete a determinat creșterea vânzărilor. Iar, datele unui studiu finanțat prin Programul Checkoff a relevat că produsele din carne astfel etichetate au avut vânzări medii cu 6 % mai mari, decât în cazul ambalajelor etichetate clasic, sumar. Dar, și aici intervine noutatea. Desigur, datele pot fi tipărite pe ambalaj. Dar, preluându-se o tehnologie utilizată în industria jucăriilor, prin simpla apăsare a unui mic dispozitiv, consumatorul poate auzi, alături de un mesaj publicitar, și datele nutriționale ale produsului respectiv. Câștigul este general, atât pentru cosumatori, cât și pentru companii. Ambalaje prietenoase cu distribuitorii? De ce, nu! Dar, pe lanțul afacerii, nu oar consumatorul este client și nu doar el trebuie satisfăcut din toate punctele de vedere, ci și distribuitorii. De aceea, specialiștii din industria ambalajelor caută soluții pentru a oferi satisfacție și distribuitorilor sau comercianților. Și în acest caz, cei de la CryoVac vin cu o propunere, pachetul Mirabella îmbunătățind manevrabilitatea, concomitent cu prevenirea decolorării cauzată de contactul produsului din carne cu pelicula ambalajului. Ambalajul Mirabella este format din două filme termocontractabile coextrudate, din care unul este un film de etanșare permeabil, iar cel de-al doilea, aflat la exterior, este cu barieră la oxigen. Filmul este combinat cu tăvi CryoVac din polipropilenă sau spumă rigidă, pentru ambalarea perfect ermetică a produselor din carne. Un accesoriu MAP propus de Multisorb Technologies aduce beneficii tuturor actorilor din lanțul de aprovizionare, prin mărirea termenului de păstrare a cărnii, din momentul ambalării, în cel al expunerii, în cazul vânzării cu amănuntul. Numită FreshPax CR, tehnologia utilizează necrofagi de oxigen, fiind concepută pentru a fi utilizată la ambalarea în saci. Într-un timp de 24, până la la 48 de ore, necrofagii din interiorul sacilor reduc oxigenul rezidual la zero, extinzând termenul de valabilitate al cărnii la 25 de zile. Când sacii sunt deschiși, produsul ”trayed” capătă culoarea roșie sau roz, demonstrând, astfel, termenul de valabilitate.

aflat

anterior
urmator

read

newsletter1

newsletter2