Stiri

241

AHK: Învățământul dual din România în timpul pandemiei

autor

MeetMilk.ro

distribuie

Ne aflăm la finalul Săptămânii europene a competențelor profesionale 2020, care se desfășoară în format digital, în întreaga Uniune Europeană, în perioada 9-13 noiembrie 2020. Tema principală este educația și formarea profesională (EFP) – un sector important pentru redresarea economică și socială în contextul COVID-19.

În acest context aruncăm o privire asupra învățământului dual din România care a avut în ultimii ani o evoluție ascendentă și datorită implicării active și a susținerii mediului de afaceri româno-german, pe care AHK România îl reprezintă.

Tot mai multe companii se implică activ în formarea tinerilor, școlile sunt tot mai interesate și mai deschise spre colaborare, iar autoritățile locale pun pe agenda lor acest subiect, înțelegând că este un factor important pentru dezvoltarea economică și socială a regiunii.

Dar cum arată învățământul dual din România pe timp de pandemie? Răspunsul este simplu și din păcate trist: Fără direcție, dezorientat, cu multe provocări și destul de greu încercat. Încă de la începutul pandemiei AHK România a organizat în mod regulat întâlniri online cu actorii din învățământul dual: companii, profesori, inspectori.

Așa am aflat că mai mult ca niciodată se simte nevoia schimbului de experiență, pentru că direcții clare și soluții concrete nu există. S-a discutat despre plata burselor, despre promovare, admitere, desfășurarea practicii, măsuri de siguranță, despre relația cu elevii. În contextul actual fiecare etapă a formării a trebuit regândită și reinventată.

Dar cea mai mare problemă pe care o ridică angajatorii în acest moment este lipsa practicii în companii. Atâta timp cât școlile rămân închise, angajatorii nu pot primi elevi în practică și, deși au venit cu cele mai ingenioase idei, precum trimiterea de kit-uri de învățare acasă la elevi, sesiuni live din unități cu maiștri care le arată elevilor diferite procese de lucru, platforme de învățare, fișe de lucru, jocuri și quiz-uri interactive, acestea nu sunt suficiente.

Deprinderea abilităților practice lipsește cu desăvârșire. „Sunt lacune foarte mari în ce privește cunoștințele elevilor și dacă am mai avea o situație de 2-3 luni de lipsă de practică, am avea niște generații destul de greu de integrat pe piața muncii”, spune un angajator.

Același angajator care acum își face planul de școlarizare pentru anul viitor și primește solicitări din partea diverselor departamente de a mări numărul de elevi, „pentru că există deja primii absolvenți angajați și colegii din companie au început să recunoască plus-valoarea pe care acești tineri o aduc în companie, venind atât de bine pregătiți încă din primele lor zile de muncă”.

Un alt angajator mărturisește: „Chiar și elevii simt lipsa de pregătire și își pun problema că nu vor face față la examenele de calificare din vară și își doresc să vină la practică. Ar fi timpul să ascultăm ce spun și elevii! Ei nu fac față la învățământul online și știu ce efort vor trebui să facă pentru a recupera.”

Trebuie precizat faptul că în perioada verii, companiile s-au pregătit să primească elevii în practică. Așa cum au făcut și pentru proprii angajați, au luat măsurile necesare pentru a minimaliza riscurile de infectare, chiar dacă asta a însemnat o creștere semnificativă a costurilor.

În perioada de început de toamnă, când elevii au fost la practică și au existat totuși cazuri singulare de infectare, acestea au rezultat însă din mediul privat al elevului. Angajatorii își doresc să aibă opțiunea de a primi elevii în practică, chiar dacă școlile sunt închise, condițiile din companii în multe cazuri fiind diferite față de cele de la școală: grupuri mici de elevi, distanțare mare, măsuri stricte și rigoarea de a le menține.

În ciuda eforturilor mari, a investițiilor suplimentare, a instabilității și a ritmului constant de a schimba și a adapta lucrurile din mers, angajatorii nu și-au pierdut încrederea în sistemul de învățământ dual. Cei mai mulți își mențin interesul pentru acest tip de învățământ și solicită în continuare elevi pentru următoarea generație, pe care să îi pregătească pentru piața muncii.

Cadrul necesar pentru ca aceste eforturi să nu fie în zadar trebuie creat de autoritățile competente, în special de Ministerul Educației. De aceea solicităm tuturor factorilor decizionali să găsească rapid soluții pentru ca elevii din învățământul profesional și dual să își poată desfășura stagiile de practică în cadrul companiei, pentru a avea noi generații de meseriași bine pregătiți și cu competențele necesare cererii actuale de pe piața muncii.

Autor: Anca Hociotă

Manager Membership Services and Vocational Training

Camera de ComerțșiIndustrieRomâno-Germană

aflat

anterior
urmator

read

newsletter1

newsletter2