213
Adăugând un nou element la dezbaterile actuale privind etichetarea alimentelor din UE, părțile interesate au solicitat ca o etichetă de origine UE, diferențiată, să facă parte din discuție, spunând că acest lucru ar încuraja consumatorii să sprijine sectorul zootehnic european.
Ca parte a politicii sale alimentare emblematice, strategia Farm to Fork (F2F), Comisia Europeană pune un accent puternic pe rolul etichetării.
În timp ce discuția s-a concentrat în principal pe etichetarea nutriției și bunăstării animalelor, părțile interesate solicită luarea în considerare a unei etichete de origine la nivelul UE pentru a contribui la promovarea sectorului zootehnic european.
În strategia F2F, Comisia afirmă că va ”lua în considerare propunerea extinderii indicațiilor obligatorii de origine sau proveniență la anumite produse, ținând cont în totalitate de impactul asupra pieței unice”.
Mai multe țări din UE au introdus recent măsuri naționale pentru a specifica originea anumitor categorii de alimente, cum ar fi laptele sau unele ingrediente principale ale produselor alimentare, ceea ce a provocat îngrijorări din partea Comisiei cu privire la potențialul său de a fragmenta piața unică a UE.
Cu toate acestea, în timpul unui recent eveniment EURACTIV privind rolul sectorului păsărilor de curte în strategia F2F, părțile interesate din sectorul zootehnic au solicitat în schimb luarea în considerare a unei etichete UE de origine.
Birthe Steenberg, secretar general al AVEC, vocea sectorului avicol al UE, a subliniat modul în care acest tip de etichetă ar putea sprijini sectorul.
”Ne-ar plăcea cu adevărat dacă ar exista etichetare pentru UE față de non-UE. Și atunci dacă nu este UE, țara din care provine”, a spus ea participanților, subliniind că acest lucru ar oferi consumatorilor posibilitatea de a face o alegere în cunoștință de cauză.
Ea a adăugat că acest lucru a fost deosebit de important în industria serviciilor alimentare, deoarece carnea de pasăre servită în cantine, spitale și restaurante ar putea proveni foarte ușor dintr-o țară terță.
”25% din carnea de piept de pasăre pe care o consumăm în UE este importată din țări terțe, iar acest import se îndreaptă către industria alimentară, deci ajunge în cantine sau în produse procesate”, a spus ea.
Comentariile ei vin pe baza preocupărilor tot mai mari că cerințele strategiei F2F ar putea pune o povară suplimentară asupra sectorului european de păsări de curte, care poate fi apoi afectată de importurile mai ieftine de pui care nu îndeplinesc standardele de bunăstare și durabilitate a animalelor găsite în Uniunea Europeana.
De asemenea, Frederic Leroy, profesor de microbiologie industrială și biotehnologie alimentară la Universitatea Vrije din Bruxelles, a spus că, deși nu este în general în favoarea etichetării, el susține ideea etichetării trasabilității, spunând că este ”important ca oamenii să știe unde produsele provin și cum sunt produse ”.
Sabine Juelicher, directorul pentru siguranța alimentelor și furajelor din cadrul DG SANTE al Comisiei, a declarat că a considerat interesant conceptul de pe o etichetă de origine UE, dar a avertizat că informarea consumatorilor nu este o sarcină simplă și că etichetele multiple riscă să supraîncărce informații.
În schimb, ea a pledat pentru o formă de etichetare a sustenabilității, spunând că acesta este ”obiectivul intermediar” al gândirii Comisiei. Ea a adăugat că nu este întotdeauna ușor pentru consumatori să discearnă cele mai importante elemente ale sustenabilității.
”Vrem să facem mai ușor pentru consumator să știe că nu ar trebui să caute o etichetă de sănătate și o etichetă de bunăstare a animalelor și o etichetă de mediu, dar ar putea să se uite la unul la un loc și să vadă, este în principiu durabil sau nu?” a spus ea, deși a recunoscut că acest lucru este foarte provocator.
Cu toate acestea, Juelicher a subliniat rolul etichetei propuse pentru bunăstarea animalelor, spunând că acest lucru poate contribui la consolidarea cadrului existent privind bunăstarea animalelor.
Acest lucru este apreciat de membrii comisiei în general, deși au avertizat că acest accent pe etichetare ar putea risca să-i copleșească pe consumatori cu prea multe etichete.
”red că este ceva care ar trebui cu siguranță explorat”, a spus Jonty Whittleton, șef global de campanie agricolă la ONG-ul World Animal Protection.
”Dar ceea ce nu vrem să avem este prea multe etichete și consumatorul se încurcă și, în schimb, se oprește și alege cel mai ieftin produs. Deci, cred că trebuie să pășim destul de atent acolo”, a avertizat el.