177
(Comunicat) CBRE, liderul mondial și național pe piața de consultanță imobiliară, anunță primele concluzii legate de evoluția pieței de retail în 2018. Principalele tendințe includ majorarea ponderii spațiului pe care zona de food court îl ocupă într-un centru comercial. Astfel, spațiile destinate comercializării și consumării preparatelor alimentare au ajuns să ocupe o suprafațămult mai mare față de anii precedenți. Conform reprezentanților CBRE, stocul modern de spații de retail se situează în prezent la circa 3,5 milioane de metri pătrați, dintre care aproximativ 1,1 milioane de metri pătrați se află în București. În 2018 și 2019 sunt programate pentru livrare, în București și în țară, 16 proiecte de retail, care vor însuma o suprafață de circa 302.100 m2. În prezent, la nivel național sunt în dezvoltare 11 noi proiecte de spații de retail, cu date de finalizare în 2018 și 2019:
În ceea ce privește extinderile, în 2018 și în 2019 sunt programate următoarele livrări, în cinci proiecte:
“Una dintre tendințele importante pe care le-am remarcat este scăderea numărului de noi centre comerciale aflate în construcție și creșterea numărului proiectelor de extindere sau reamenajare. Un alt trend major este și schimbarea tipului de expunere a chiriașilor. Zonele de food court și cele destinate relaxării devin punctele de atracție. Astfel, în afară de diversificarea și mărirea food court-ului, asistăm și la apariția tot mai multor spații destinate experiențelor de realitate virtuală, jocurilor de aventură de tip escape rooms, diferitelor sporturi cum sunt: cățărările, săriturile pe trambuline, surfingulși scufundările”, a declarat Carmen Ravon, Head of Retail Leasing al CBRE Romania. În ultima perioadă s-a remarcat și o schimbare în ceea ce privește utilizarea spațiilor de către magazine. Acestea își măresc suprafața destinată unei singure unități, în detrimentul deschiderii de noi magazine în alte centre comerciale. Spațiile sunt folosite atât pentru vânzare, cât și pentru expunere, în vederea sprijinirii componentei de comerț online. Creșterea accelerată a achizițiilor online este astfel susținută și integrată în activitatea offline. “Magazinele devin din ce în ce mai mari, funcționând atât ca spațiu de vânzare, cât și ca showroom pentru susținerea comerțului online. În acest mod, componenta online și offline se sprijină reciproc în economia unui centru comercial, determinând nevoia de spații mai mari, deci de extinderi și reamenajări. Această tendință este firească în era tehnologiei, a aplicațiilor mobile prin care poți beneficia de cabine virtuale de probă, în care poți face cumpărături 24/7 și poți fi informat în timp real în legătură cu noile colecții, produse etc.”, a adăugat Carmen Ravon. Despre CBRE CBRE Group, Inc. (NYSE: CBRE), Fortune 500 și S&P 500 cu sediul central în Los Angeles este cea mai mare companie de servicii comerciale și investiții în real estate din lume, pe baza veniturilor din 2017. Compania are peste 80.000 de angajați (fără a include afiliații), răspunde nevoilor dezvoltatorilor imobiliari și deservește proprietari și chiriași prin intermediul celor peste 450 de birouri (excluzând filialele) din întreaga lume. CBRE oferă o gamă extinsă de servicii integrate, inclusiv administrare și coordonare de tranzacții și management de proiecte, managementul proprietății, administrarea investițiilor, evaluare, închiriere de proprietăți, consultanță strategică, vânzări de proprietăți, servicii ipotecare și servicii de dezvoltare. Vă rugăm să vizitați site-ul nostru la www.cbre.ro.