166
FDC: De ce este necesara o certificare a sistemului de management al sigurantei alimentului? CL: O certificare HACCP este necesara pentru a demonstra ca organizatia a implementat, mentine si imbunatateste Sistemul de Management al Sigurantei Alimentului (SMSA), prin respectarea regulilor de igiena impuse de cerintele legale in vigoare. Mai mult, organizatia asigura, prin certificarea HACCP, scaderea costurilor de productie (prin scaderea numarului de produse neconforme si, totodata, prin scaderea cantitatii de deseuri alimentare si imbunatatirea calitatii produselor). Un alt beneficiu pentru o organizatie certificata este posibilitatea folosirii marcii de certificare in conformitate cu Regulamentul de Marca al Organismului de Certificare Simtex. In momentul in care o organizatie s-a certificat cu Simtex, aceasta poate utiliza marca noastra de certificare, marca in care este inclus si numarul de certificat aferent acelei organizatii. Consumatorul are mai multa incredere intr-un produs pe care scrie ca este realizat intr-un sistem de Management al Sigurantei Alimentului certificat. FDC: Care sunt etapele procesului de certificare la Simtex? CL: Procesul de certificare incepe cu documentarea SMSA, care implica elaborarea procedurilor cerute de standardul SR EN ISO 22000: 2005 (programe preliminare, analiza pericole potentiale in toate etapele fluxului tehnologic, planul HACCP, instructiuni de lucru, etc). Daca organizatia respectiva nu are angajati care sa cunoasca acest sistem de management, isi poate trimite la Simtex personalul pe care doreste sa il instruiasca. Simtex organizeaza periodic cursuri de formare auditori pe toate sistemele de management , inclusiv pentru Managementul Sigurantei Alimentului. Astfel angajatii diverselor companii din industria alimentara pot efectiv sa invete ce inseamna HACCP, care sunt cerintele standarului ISO 22000: 2005 si care sunt etapele de implementare ale acestuia. Organizatia poate, de asemenea, solicita un consultant care sa ajute la documentarea si implementarea SMSA. Dupa documentarea SMSA se implementeaza acest sistem, monitorizandu-se toate procesele din organizatie pentru a putea demonstra oricand trasabilitatea produsului fabricat. Trebuie specificat ca pasii de implementare SMSA sunt aceiasi pentru orice organizatie, dar documentatia difera in functie de domeniul de activitate si de tehnologia de obtinere a produselor. Odata ce organizatia si-a stabilit si implementat Sistemul de Management al Sigurantei Alimentului, reprezentatii acesteia trebuie sa incheie un contract cu Organismul de Certificare Simtex si sa transmita catre noi documentatia SMSA. Urmatoarea etapa a procesului de certificare consta in deplasarea unei echipe de audit la sediul organizatiei, echipa ce va evalua pe teren daca sunt respectate principiile HACCP. Se va verifica daca infrastructura este conforma, daca fluxurile sunt identificate si daca nu exista posibilitatea de contaminare a produsului. De asemenea, se vor solicita dovezi de respectare a fiecarei cerinte din standardul de referinta SR EN ISO 22000: 2005 si se va pune accent, in principal, pe respectarea regulilor de igiena de catre persoanele care sunt implicate in procesarea produsului. FDC: Ce neconformitati apar in cadrul auditurilor de certificare? CL: Cele mai frecvente neconformitati apar la diagramele de flux ale procesului tehnologic. Standardul 22000:2005 spune ca este necesar sa fie identificate foarte clar toate etapele de procesare ale produsului, inclusiv etapele de reprelucrare si reciclare, precum si locurile de eliminare a deseurilor si rebuturilor din procesul tehnologic. De asemenea, apar neconformitati pe partea de comunicare in organizatie, mai ales ca standardul vorbeste si de comunicarea interna si de cea externa. In plus, mai apar neconformitati acolo unde se stabilesc punctele critice de control, in general la planul HACCP si la stabilirea corectiilor si a actiunilor corective pentru fiecare punct critic de control identificat de organizatie. FDC: Cum pot fi acestea preintampinate? CL: In primul rand, prin instruirea personalului; de aceea Simtex ofera cursuri de specialitate, cursuri ce au loc la sediul nostru din Bucuresti precum si in principalele orase din tara. Organizatia poate efectua, de asemenea, instruiri interne privind acele proceduri, documentate pe baza standardului. Personalul din organizatie trebuie sa stie care sunt punctele critice de control identificate si cum trebuie tinute sub control. Punctele critice de control se identifica in cadrul documentarii SMSA; de fapt, finalizarea documentelor cerute de standardul 22000:2005 se face cu acel plan HACCP pe care il cere standardul. Ne gandim tot timpul cum sa preintampinam pericolele potentiale dar si cum actionam daca acele pericole vor aparea. FDC: Știu ca oferta de certificare ia in calcul mai multe elemente. Care sunt acestea? Puteti oferi un exemplu de pret? CL: O oferta de pret pentru certificarea HACCP depinde de mai multe componente si, de aceea, nu putem vorbi de un pret standard. Costul difera in functie de: numarul de angajati din organizatie, numarul de grupe de produse pe care organizatia le produce, numarul locatiilor in care se desfasoara activitatea organizatiei si numarul de studii HACCP. Pentru fiecare grupa de produse trebuie sa existe un studiu HACCP. De exemplu, costurile pentru o organizatie care are o grupa de produse, 30 de angajati si un singur punct de lucru, se ridica la cca 1200 euro. Daca sunt mai multe grupe de produse sau organizatia isi desfasoara activitatea in mai multe locatii, pretul se va majora. FDC: Majoritatea organizatiilor aleg un consultant pentru pregatirea documentatiei si implementarea acesteia. Cat dureaza intreg procesul si care ar fi costul rezonabil pentru aceasta munca? CL: Pentru realizarea documentatiei pe HACCP, un pret rezonabil din partea consultantului ar fi de cca 1000 de euro. Procesul in sine dureaza cateva luni. FDC: Ce inseamna un sistem de management integrat si care sunt avantajele acestuia? CL: Sistemul de management integrat Calitate (Sistemul de Management al Calitatii - SMC, nr) si HACCP inseamna implementarea in paralel a doua standarde si anume SR EN ISO 9001:2008 si SR EN ISO 22000 :2005. Se recomanda implementarea acestor doua standarde in acelasi timp, pentru ca cele doua referentiale au multe puncte comune. Este un beneficiu sa implementezi si sa certifici un sistem de management integrat, mai ales din punct de vedere al costurilor. Daca o organizatie opteaza pentru certificarea unui sistem integrat, costurile sunt mai mici decat daca si-ar implementa separat cele doua sisteme. Este recomandat sa se porneasca cele doua certificari in paralel si pentru ca lanturile mari de magazine au ca si criteriu de acceptare ca produsele sa fie insotite de certificate SMC si SMSA . Compania Simtex este unul dintre cele mai importante organisme de certificare din Romania. Avand o experienta de peste 15 ani in acest domeniu si un portofoliu impresionant de clienti, Simtex-OC s-a impus pe piata nationala si europeana ca un furnizor de servicii de calitate care pune satisfactia clientului pe primul loc. Seviciile Simtex-OC se refera la certificarea sistemelor de management ISO 9001, ISO 14001, OHSAS 18001, ISO 22000-HACCP, ISO/IEC 27001, MRS 10000, ISO 28000, BS 25999, ISO/IEC 20000 si certificarea produselor pentru constructii - in domeniul reglementat (CE, certificate de conformitate) si in domeniul voluntar. Dintre companiile ce activeaza in industria carnii care sunt certificate cu Simtex-OC, pe unul sau mai multe sisteme de management, amintim: Angst Ro, Salsi, Aldis, CrisTim, Unicarm, Toneli Group, Medeus & Co Prodimpex, Haditon grup, Avicola Mihailesti, Euro Distribution, Avicola Bucuresti, Cosm Fan Carmangerie, Glina, Aurora Com, Avicola Focsani, Avimar, Avicola Calarasi.