Nestlé, Lactalis (inclusiv Parmalat), Danone și Fonterra sunt cele mai puternice companii din industria laptelui, la nivel global. Cei patru giganți au împreună o cifră de afaceri de 58,78 miliarde de euro (74,8 de miliarde de dolari SUA), la o cantitatea de lapte procesată anual estimată la nivelul de nu mai puțin de 46 de milioane de tone, potrivit clasamentului Rabobank Global Dairy.Cifră de afaceri cumulată de 196 miliarde de euro Clasamentul Rabobank Global Dairy se raportează tradițional la valoarea cifrei de afaceri anuale a companiilor, indicativul fiind unul de referință în stabilirea top-urilor globale. La o piață în care laptele de vacă, acela care reprezintă mai bine de 83% din producția totală a industriei de profil, vânzările realizate de primele 20 de companii din clasament au însumat, la rata actuală a schimbului valutar dolar/euro, 196,2 de miliarde de euro (223 miliarde de dolari SUA). În valori nominale, cifrele de afaceri, publicate de Rabobank Global Dairy, în cursul anului trecut, și care făceau referire la indicatorii obținuți în 2014, reprezentau o creștere de ansamblu a pieței de aproximativ 5%. Însă, analiștii au avertizat că dacă luăm în calcul și o scădere înregistrată pe piețele-cheie, în 2014, de 4-5%, a prețurilor cu amănuntul, ca urmare a erodării provocate de inflație, cifrele nominale nu mai sunt la fel de semnificative pentru evaluarea pieței globale. Erodarea cu până la 5% a prețurilor de retail pe principalele piețe de desfacere a determinat, la modul real, doar o creștere nesemnificativă și care ar putea fi asimilată stagnării (creșterea nominală a fost practic anulată de inflație). Clasamentul cu primele 20 de mari companii din industria laptelui realizat de Rabobank Global Dairy și publicat la sfârșitul anului trecut nu a evidențiat actori noi apăruți în industrie, toate brandurile din listă fiind arhicunoscute din anii trecuți. Singurele elemente de schimbare au constat într-o redistribuire a locurilor secundare din top. Danone, campionul valorificării superioare Dacă ne raportăm la volumul laptelui prelucrat anual de companii, clasamentul este diferit de cel care ia în calcul cifra de afaceri. Iar, dacă raportăm cifra de afaceri la cantitatea de lapte prelucrat, putem compara indicele de valorificare. O cifră mai mare de afaceri obținută la o cantitatea mai mică de lapte procesat înseamnă o valorizare superioară a materiei prime. Cotele de valorificare mai ridicată a laptelui prelucrat țin însă de politica de marketing a companiilor. Însă, avertizează specialiștii, valorizarea superioară a laptelui asigură pentru companii o protecție mult mai mare la fluctuațiile pieței (preț de retail, inflație etc.). Potrivit clasamentelor, dacă vom compara indicele dolar SUA/kg de lapte, grupul Danone este campionul valorificării superioare a materiei prime (a laptelui). Astfel, Danone i-a devansat pe chinezii de la Yili și Mengniu, iar conaționalii francezi de la Lactalis sunt ceva mai în față decât elvețienii de la Nestle. Dar, comparațiile de mai sus nu vizează decât un segment exlusivist al primilor 20 de giganți ai industriei laptelui din clasamentul global. Pentru o analiză mai riguroasă ar trebui luate în calcul întreprinderile mai mici, mult mai specializate pe segmente importante, cum sunt cele ale laptelui destinat copiilor. Este foarte probabil, apreciază analiștii, ca o companie chineză precum Synutra, care se aprovizionează cu materie primă din Franța tocmai pentru a garanta calitatea ridicată a produselor, să realizeze o valorizare superioară, care să o plaseze fără probleme în fruntea clasamentului. Chinezii le suflă americanilor în ceafă În 2017, piața chineză a laptelui o va depăși pe cea americană. Dacă în perioada 2013-2014, piața de profil a produselor lactate a progresat cu mai bine de 7%, iar, în intervalul 2014-2015, creșterea a fost nesemnificativă în valori reale, pentru perioada imediat următoare, analiștii mizează pe o revenire în creștere semnificativă. Astfel, piața laptelui din Brazilia va depăși în volum piețele tradiționale din Franța și Germania și va atinge, în cinci ani, 11,44 miliarde de euro (aproximativ 13 miliarde de dolari SUA), estimează Lianne van den Bos, analist la Euromonitor. Interesant este faptul că și în acest context global al schimbărilor accelerate și neașteptate, Australia va rămâne, în continuare, principala țară consumatoare, cu cel mai ridicat raport cantitate de lapte consumat pe cap de locuitor. Din punct de vedere al creșterii care va fi înregistrată pe principalele piețe de produse lactate, piața chineză își va dubla capacitatea (cifră de afaceri), până în 2019, când va atinge aproape 62 de miliarde de euro, și o va depăși pe cea americană în 2017, ceea ce va constitui un atu important pentru operatorii chinezi confruntați de ani buni cu o cerere foarte ridicată pe plan intern, notează Euromonitor International. În clasamentul global actual, două companii chineze (Yili și Mengniu) sunt cotate cu 9,5 milioane de tone de lapte prelucrat anual și o cifră de afaceri de cumulată deloc de neglijat, de 14,7 miliarde de euro (16,7 miliarde de dolari SUA, la nivelul anului trecut). Cifrele de afaceri ale celor două companii le plasează la mijlocul top-ului, devansând companii precum Unilever sau Sodiaal. Creșterea economică lentă și cifra de afaceri Cifrele de afaceri mai scăzute ale unor companii din clasamentul Rabobank Global Dairy, dar și redistribuirea unor locuri între companii tradiționale sunt explicate de specialiști printr-o serie de factori care s-au manifestat în ansamblul tulburărilor economice ale mediului global. În primul rând, au fost invocate cursul valutar nefavorabil, dar și deteriorarea perspectivelor de creștere economică pe termen scurt, în special pe piețele emergente. În schimb, intrarea unei noi companii companii americane (Land O'Lakes), în clasament, și repoziționarea favorabilă a grupului chinez Mengniu (care a evoluat de la locul 14 pe locul 11), sunt explicate prin creșterea puterii de cumpărare în SUA și a întăririi capitalului companiilor chinezești. Mai trebuie însă menționat faptul că vânzările de produse lactate pe anumite piețe emergente, în special Turcia și Brazilia, au fost afectate de deprecierea monedelor naționale în raport cu euro și dolarul american. De asemenea, nu în ultimul rând, creșterea nesemnificativă din perioada 2014-2015 de pe piața lactatelor poate fi și o urmare a unor achiziții și fuziuni mult mai puțin numeroase decât în anii precedenți. Lactalis și Dairy Farmers of America au urcat în top 5 Compania franceză Lactalis, cu o cifră de afaceri de 17,2 miliarde de euro și o cantitatea de lapte procesat de 15 milioane de tone, a preluat locul doi în ultimul clasament Rabobank Global Dairy, devansând tot o societate franceză, Danone, care a trecut pe locul trei. Danone este cotată cu o cifră de afaceri de 17,2 miliarde de euro (aproximativ 19,5 miliarde de dolari SUA), însă cu o cantitate de lapte prelucrată anual estimată la 8 – 9 milioane de tone. Nestlé a continuat să-și mențină locul unu în clasament, cu o cifră de afaceri care a depășit pragul de 20 de miliarde de dolari (18,4 miliarde de euro), și o cantitate de lapte prelucrat de aproape 15 milioane de tone (cantitatea apropiată de cea estimate pentru Lactalis). Land O' Lakes, din SUA, este practic singura nouă companie apărută în peisajul clasamentului cu primii 20 de mari jucători la nivel global, poziționându-se pe penultimul loc. Land O' Lakes a avut în 2014 o cifră de afaceri estimată la 4,48 miliarde de euro (5,1 miliarde dolari) În top 5 apare tot o companie din SUA: Dairy Farmers of America și-a făcut intrarea, devansând de această data pe olandezii de la FrieslandCampina. Dairy Farmers of America a avut o cantitate de lapte prelucrată anual de 28,8 milioane de tone, la o cifră de afaceri de 15,75 miliarde de euro (17,9 miliarde dolari SUA). În ansamblul general al clasamentului Rabobank Global Dairy, Dairy Farmers of America a fost cotată cu cea mai mare cantitate de lapte prelucrat anual (28,8 milioane de tone), iar Schreiber Foods (locul 18), tot din SUA, s-a plasat la polul opus, în ceea ce privește cantitatea de lapte (3,3 milioane de tone). Producție insuficientă în Asia și Africa Volumul producției de lapte continua să fie insuficient, raportat la cererea de consum, în numeroase țări din Asia, Africa și America Centrală deși, de la an la an, este în creștere constantă. O astfel de situație determină exporturi masive de produse lactate, în special lapte praf, către aceste regiuni. Singurele regiuni unde există un echilbru între cantitățile de lapte consumat de populație și cel produs, sunt America de Nord și America de Sud. În Europa, raportul dintre cantitatea de lapte produs și cel consumat de populație este ușor supraunitar, în timp ce în zona Oceania (Polinezia, inclusiv Noua Zeelandă), acest raport este net superior (în condițiile în care mai bine de două treimi din cantitatea de 26 de milioane de lapte produs este exportată către alte continente). Europa exportă de asemenea cantități de lapte către alte continente, însă volumele sunt mult mai mici. În condițiile în care populația va ajunge la 9 miliarde de locuitori în 2050 (de la circa 7 miliarde în prezent), estimările Organizației pentru Alimentație și Agricultură a Națiunilor Unite (FAO), indică o creștere a cererii anuale cu 1%, pentru perioada următoarelor decenii. La orizontul anului 2050, țările emergente vor avea un consum de 65% din totalul global, reprezentând 680 de milioane de tone. Țările dezvoltate vor avea un consum de produse lactate estimate la doar 35% din total (370 de milioane de tone), estimează FAO. Se înțelege, România nu apare în niciun astfel de clasament.