200
Potrivit unui comunicat emis pe data de 18 noiembrie a.c., Eurocommerce salută adoptarea, după șase ani de dezbateri, a Ghidului de Bune Practici cu aplicabilitate directă asupra relației dintre furnizori și comercianți, în lanțul de aprovizionare cu alimente. Iată, în mare, prevederile acestui document susținut de Comisia Europeană și AIM, CEJA, CELCAA, CLITRAVI, Copa Cogeca, ERRT, EuroCommerce, Euro Coop, FoodDrinkEurope, UEAPME, UGAL, ca asociații profesionale europene: Ca urmare a unei solicitări exprimate de către Comisia Europeană prin platforma Business-to-Business (B2B) a Forumului la nivel înalt pentru îmbunătățirea funcționării lanțului de aprovizionare cu alimente, a fost inițiat un dialog multilateral în vederea dezbaterii practicilor loiale/neloiale existente de-a lungul lanțului de aprovizionare cu alimente. Scopul acestui dialog este de a contribui la desfășurarea lucrărilor Forumului la nivel înalt, pe baza mandatului acordat prin intermediul platformei B2B. Subiectul principal al dezbaterii a fost găsirea unei soluții pentru a contracara inegalitățile în privința puterii de negociere și posibilele abuzuri venite din partea actorilor care activează în cadrul lanțului alimentar. Rezultatele dialogului multilateral sunt anexate sub forma unui set de principii de bună practică și a unei liste cu exemple de practici loiale și neloiale în cadrul relațiilor comerciale verticale. Aceste rezultate demonstrează:
Participanții la dialogul multilateral sunt de părere că aceste principii de bună practică oferă un cadru de desfășurare a activităților comerciale care respectă libertatea contractuală și asigură competitivitatea, încrederea și continuitatea, toate acestea fiind necesare pentru dezvoltarea afacerilor, pentru inovare și pentru cei trei piloni ai sustenabilității (economic, social și de mediu). În cele din urmă, beneficiarii aplicării acestor principii vor fi consumatorii și societatea în ansamblu. Această abordare este complementară elaborării unor bune practici în domeniul ECR, menite să optimizeze întregul lanț valoric pentru a satisface dorințele consumatorilor într-o măsură mai mare, într-un ritm mai alert și cu costuri mai mici. Principiile și exemplele prezentate în continuare țin seama de rolul important pe care îl joacă IMM-urile în cadrul lanțului de aprovizionare cu alimente. Principii de bună practică Părțile contractante acționează în strictă conformitate cu legile aplicabile, inclusiv cu legislația în domeniul concurenței. Principii generale:
Părțile contractante ar trebui să țină întotdeauna seama de interesele consumatorilor și de sustenabilitatea globală a lanțului de aprovizionare în relațiile lor B2B Părțile contractante ar trebui să asigure eficiență maximă și optimizare a resurselor în distribuția bunurilor de-a lungul lanțului de aprovizionare.
Părțile contractante sunt entități economice independente care își respectă reciproc drepturile privind stabilirea propriei strategii și politici de management, inclusiv libertatea de a hotărî în mod independent dacă să se angajeze sau nu printr-un acord.
Relațiile dintre părțile contractante ar trebui să se desfășoare cu simț de răspundere, cu bună credință și cu diligență profesională. Principii specifice:
Documentul în varianta în limba română poate fi consultat aici: https://www.supplychaininitiative.eu/sites/default/files/entr-2013-00308-00-00-ro-tra-00final.pdf și aici: https://www.eurocommerce.eu/resource-centre.aspx#PressRelease/11623