209
O lege franceză care interzice ca produsele alimentare pe bază de plante să fie etichetate drept „carne” și o luptă în justiție pentru marca unui burger vegan au reluat dezbaterea despre posibilele înșelăciuni ale consumatorilor, când vine vorba de produse alimentare noi.
Vegană și nu prea, din carne și nu prea
Astfel, potrivit Euractiv, Adunarea Națională Franceză a dat unda verde finală unei legi care oferă consumatorilor mai multă transparență în ceea ce privește etichetarea produselor alimentare.
Noile reguli interzic utilizarea denumirilor asociate în mod obișnuit cu produse alimentare de origine animală pentru comercializarea produselor care conțin proteine pe bază de plante, cum ar fi burgerii vegetali sau cârnații vegani.
Însă, se preconizează că va fi emis un decret care urmează să stabilească proporția de proteine vegetale, dincolo de care un producător poate folosi un nume „carne” sau lactate, fără a suporta penalități.
Cu toate acestea, acest tip de regulă națională ar putea ridica sprâncenele europenilor, rămânânând controversată, din punct de vedere legal.
În ciuda legii europene
Deși a existat o interdicție similară în Spania, regulile comerciale pentru majoritatea produselor comercializate în Europa se încadrează în competența UE, în conformitate cu așa-numitele organizații comune de piață (OCM).
Ca instrument de piață crucial, etichetarea produselor alimentare a fost reglementată de legislația UE de la începutul anilor ’90.
În 2017, Curtea Europeană de Justiție (CEJ) a stabilit, de asemenea, un nou principiu în legislația UE, hotărând că numai produsele cu lapte „real” din interior pot fi comercializate folosind termenul de lapte, unt și iaurt.
Franța o ține una și bună
Contactată de EURACTIV.com, o sursă a Comisiei a confirmat că guvernul francez a notificat deja Bruxelles-urile aceste modificări în legislația privind etichetarea produselor alimentare.
Executivul UE le analizează acum, dar nu are alte comentarii în această etapă, a adăugat sursa. În poziția sa de negociere cu privire la OCP de după 2020 pentru produsele agricole, Parlamentul European dorește să rezerve termenii legați de carne „exclusiv pentru părți comestibile ale animalelor”.
Există mult mai mult decât o simplă problemă juridică în spatele unui nume, deoarece se referă la tipul de informații pe care trebuie să le dea consumatorilor.
Majoritatea consumatorilor nu par deosebit de preocupați de denumirea burgerilor cu legume, atât timp cât sunt clar etichetați ca vegetarieni sau vegani, potrivit unui sondaj recent al Organizației Europene a Consumatorilor (BEUC).
Consumatorii sunt cam indiferenți
Doar unul din cinci respondenți consideră că utilizarea legumelor legate de carne nu ar trebui să fie permisă niciodată pe produsele vegetariene sau vegane, în timp ce 26,2% dintre ei nu au deloc probleme în utilizarea acestor termeni.
Imaginea consumatorului incapabil să spună un produs alimentar pe bază de carne de la unul bazat pe plante este, în cel mai bun caz, paternalistă și o insultă în cel mai rău caz, a scris Uniunea Vegetariană Europeană (EVU) într-o notă comentând legea franceză.
Controversa și confuzia nu se încheie aici
O hotărâre judecătorească a interzis de curând gigantului alimentar Nestlé să-și vândă burgerul pe bază de plante sub denumirea de burger „Incredibil” din cauza asemănării vizuale și fonetice puternice cu marca UE a companiei americane Imposible food.
Un purtător de cuvânt al Nestlé a declarat pentru EURACTIV că vor respecta această decizie, dar vor depune un apel în paralel, deoarece este de părere că oricine ar trebui să poată folosi termeni descriptivi, precum „incredibil”, care explică calitățile unui produs.