210
Epidemia de SARS-CoV-2, cunoscută și sub denumirea de coronavirus (COVID-19), afectează deja piețele cu amănuntul și tehnologia. Impactul coronavirusului pe piața produselor alimentare şi pe cea tehnologică a început deja, cu marci majore, precum Apple și Nissan, care raportează efecte secundare, datorită lanțului de aprovizionare și dependenței de producție de China.
Dar, cât de mare este impactul asupra comportamentului consumatorilor? Momentul în care focarul poate fi pus sub control va determina puternic severitatea perturbărilor pieței, se arată într-o analiză postată pe site-ul companiei de cercetare de piaţă GfK.
Impactul Coronavirus este o problemă globală
Majoritatea producătorilor majori se bazează pe piese sau capacități de producție din China, dar forța de muncă și capacitatea de fabricație a Chinei au fost puternic afectate.
China are peste 75.000 de persoane infectate cu COVID-19, începând cu 20 februarie, majoritatea forței de muncă rămânând acasă. Acum, muncitorii se întorc cu precauție în fabrici, în timp ce angajații de la birou preferă să lucreze în continuare de acasă. Ca urmare,impactul coronavirusului pe piața tehnologiei pune o presiune uriașă nu numai pe lanțul de aprovizionare global, ci și pe industria de retail și servicii.
În timp ce unii producători și comercianți cu amănuntul sunt capabili să își gestioneze stocurile pentru o anumită perioadă de timp, deficitul de produse disponibile va deveni o problemă foarte curând. Acest lucru se întâmplă în special pentru industriile tehnologice, chiar și cu capacități de producție din China care încep să producă din nou.
Întrebarea este dacă consumatorii vor fi dispuși să amâne achizițiile de articole din stoc sau dacă vor lua în considerare un produs alternativ care este disponibil imediat.
Deși unele companii își fac deja planuri de diversificare a aprovizionării lor, impactul asupra ofertei va fi inevitabil pe termen scurt. Țările învecinate cu China ar putea beneficia economic de aceste lanțuri de aprovizionare și de mișcări de producție, în special cele cu o producție puternică și amprenta tehnologică.
Atitudinile consumatorilor față de preț și achiziţiile imediatitate
Desigur, prețul devine un factor mai mare în momentele de aprovizionare scurtă și este ceva la care consumatorii sunt foarte sensibili. La nivel global, 44% dintre cumpărători afirmă că sunt mai atenţi la preţuri, comparativ cu un an în urmă, grupurile de vârstă matură fiind mai predispuse la acest aspect. În același timp, 61% dintre consumatori indică prețul drept cel mai important motor, atunci când aleg produsul final.
Efectele prețurilor crescute, cauzată de oferta redusă și disponibilități ale produsului pot varia, de la consumatorii care întârzie o achiziție, până la alegerea unui produs alternativ pe stoc, sau chiar nu cumpără un produs deloc. Dacă este un caz de cerere amânată, acest lucru poate fi satisfăcut în trimestrele următoare, dacă există o capacitate suficientă din partea producătorului.
Scenariul mai negativ ar putea fi faptul că aceste achiziții amânate nu se vor concretiza deloc, ceea ce va duce la o scădere semnificativă a pieței și pierderea oportunităților de vânzare.
Așteptarea consumatorului pentru achiziţia imediată este esențială pentru aceste evoluții, mai ales atunci când este vorba de anumite segmente de consumatori care apreciază foarte mult rapiditatea achizițiilor, unele, chiar în detrimentul calității.
La nivel global, 31% afirmă în mod specific că sunt „dispuși să cumpere un produs sau serviciu inferior, dacă este disponibil atunci când am nevoie”. În plus, 22% din Europa de Vest spun că au nevoie cu adevărat de magazinele și serviciile pe care le folosesc pentru a fi disponibile în orice moment. Toate acestea pot afecta negativ cifra de afaceri a comercianților și a producătorilor.
Care sunt semnele pe care ar trebui să le urmărească producătorii și comercianții?
Reducerea și gestionarea riscurilor în timpul perturbării, cum ar fi acest impact al coronavirusului pe piața tehnologică, depinde de posibilitatea de a observa schimbările timpurii ale comportamentului de cumpărare. Următoarele considerente sunt semne importante de urmărit atunci când vine vorba de navigarea prin aceste perioade tulburi:
1. Consumatorii amână achiziții de valori mari, precum televizoare sau frigidere?
2. Există schimbări semnificative în performanța concurenților?
3. Ce sectoare și grupuri de produse sunt primele (sau cele mai grele) lanțului de aprovizionare cu uscare?
4. Care sunt modificările cotei de piață online față de offline, deoarece consumatorii aleg să rămână acasă și să evite contactul cu mulțimile (de exemplu, în China și restul Asiei)?
5. Ce efecte vor avea amânarea lansărilor pe piețele cheie?
Lipsa de reacție la astfel de provocări perturbatoare vine de obicei la un preț ridicat. Disponibilitatea rapidă a datelor granulare poate oferi întreprinderilor informații în timp util pentru a rămâne deasupra acestor întrebări și pentru a reacționa rapid cu decizii informate.
În finalul analizei, specialiştii de la GfK afirmă că achiziţiile de bunuri de folosinţă îndelungată sunt esenţiale, pentru repornirea economiei mondiale, fapt de care depinde suma de bani din buzunarul fiecărui consummator.