Piața cărnii cultivate din Germania și Europa este considerată promițătoare. IFFA se va concentra pe acest subiect major de viitor din 2025 și din acest motiv a vorbit cu Ivo Rzegotta de la Good Food Institute Europe despre starea de lucruri privind alternativele la carnea din creșterea animalelor. Start-up-urile promițătoare și companiile consacrate din Germania joacă deja un rol important în domeniul cultivării celulare.
Un subiect orientat spre viitor
Noile produse pe bază de plante, procesele inovatoare de fermentare și subiectul orientat spre viitor al cărnii de cultură revoluționează întregul nostru sistem alimentar și va fi unul dintre principalele subiecte de discuție la IFFA. Organizatorii IFFA-Frankfurt au vorbit cu Ivo Rzegotta, Senior Communications Manager Germania la Good Food Institute Europe, despre provocările și oportunitățile din acest proces de transformare.
-Domnule Rzegotta, piața proteinelor alternative este în creștere; mai mulți oameni doresc să mănânce mai sustenabil și să consume mai puțină carne convențională. Spectrul de produse alternative cu proteine variază de la înlocuitori de carne complet pe bază de plante la produse hibride și carne cultivată. Ne puteți oferi o imagine de ansamblu asupra modului în care aceste segmente individuale se dezvoltă în prezent în Germania?
-„La nivel mondial, cel puțin 1.150 de companii produc alternative pe bază de plante la produsele de origine animală și includ atât start-up-uri inovatoare, cât și companii consacrate din industria alimentară. Cel puțin 70 dintre ele au sediul în Germania. În plus, există și numeroase B2B. companii care merg înainte cu evoluțiile în acest domeniu.
Germania este de departe cea mai mare piață pentru produse alternative pe bază de plante din Europa. În ceea ce privește vânzările, piața germană a alimentelor pe bază de plante a crescut cu 11%, până la 1,9 miliarde EUR în 2022 și a crescut cu un total de 42% din 2020.
Pe fondul creșterii calității produselor, ne așteptăm să continue creșterea dinamică, mai ales că observăm numeroase inovații în categorii care au rămas în urmă până în prezent, de exemplu, produse din pește pe bază de plante și produse structurate, cum ar fi friptura pe bază de plante.
În prezent, piața proteinelor alternative este formată aproape în totalitate din produse pe bază de plante și va mai trece ceva timp până când carnea cultivată și produsele pe bază de fermentație vor fi lansate pe piața germană. În consecință, produsele hibride din proteine animale și vegetale ocupă doar o nișă pe piață.
Cu toate acestea, sondajele reprezentative ale populației indică faptul că consumatorii sunt extrem de deschiși către produsele cultivate și pe bază de fermentație, ceea ce face din Germania o piață foarte promițătoare pentru astfel de opțiuni durabile.”
-Carnea de cultură nu este încă aprobată ca aliment în Europa. Când credeți că va intra în vânzare carnea cultivată și care sunt obstacolele actuale în acest sens? Care este situația în Germania?
-„În ultimele luni s-au înregistrat progrese mari în direcția lansării pe piață a cărnii de cultură. Primele produse au fost aprobate în SUA și proceduri similare sunt în curs și pe alte piețe.
Când astfel de produse vor ajunge pe piețele germane și europene depinde în principal de două lucruri: în primul rând, costurile de producție trebuie reduse în continuare și capacitățile de producție necesare construite înainte ca produsele să fie gata pentru piața de masă.
Acest lucru necesită nu numai investiții private, ci și finanțare publică semnificativ mai mare în cercetare și infrastructură. Deși Germania a investit sume mari în revoluțiile energetice și ale transporturilor, un efort comparabil de a produce o revoluție alimentară este încă de așteptat.
În al doilea rând, carnea cultivată este reglementată de Regulamentul UE privind alimentele noi, care solicită o revizuire amănunțită a siguranței alimentelor înainte ca astfel de produse să poată fi vândute în UE. Cu toate acestea, acest proces este extrem de birocratic și durează mult mai mult decât în alte părți ale lumii. Prin urmare, guvernul german ar trebui să facă mai mult pentru a ajuta companiile cu servicii de consultanță personalizate.
Germania se poate lăuda cu câteva start-up-uri foarte promițătoare în domeniul cultivării celulare. Cu toate acestea, ca o locație industrială importantă, Germania este în primul rând un pionier în zonele din amonte, de exemplu, în dezvoltarea mediilor de cultură durabile și în producția de fermentatoare pentru cultivare și fermentare.
Mai mult, companii germane precum Merck, The Cultivated B și GEA s-au poziționat ca coloana vertebrală a acestui nou sector industrial cu mult dincolo de granițele țării.”