Între atâtea evenimente care se întâmplă în jur în fiecare zi, pentru reporter este reconfortant să mergi într-un loc în care să cunoști oameni de toată isprava, oameni care știu să așeze lucrurile în rostul lor, oameni care își cunosc bine meseria dar, mai ales, menirea, oameni despre care poți spune că te mândrești că i-ai cunoscut. Aceasta a fost impresia pe care autorul acestor rânduri a avut-o la finalul vizitei de documentare efectuată la firma botoșeneană Five Continents, firmă care, la rându-i, se poate mândri cu deplină îndreptățire de locul pe care îl ocupă în peisajul general al Industriei lactatelor din România, atât prin rezultatele economice înregistrate în fiecare an cât, mai ales, prin calitatea de excepție a produselor sale.Totul, cu dragoste! ”Calitate de 5 stele”-acesta este sloganul celor de la Five Continents și, vă asigurăm, nu sunt deloc vorbe goale. Ba, mai mult decât atât: ”Să știți că nu banii sunt aceia care mă determină să fac tot ce fac!”, ne-a declarat domnul Tonino Boldea, unul dintre acționarii principali, acela care a adăugat: ”Eu cred că în viață trebuie ca munca să fie pe primul loc, să pui pe primul loc dorința de a face lucruri bune, să oferi celorlalți produse de cea mai bună calitate, și de abia mai apoi să te gândești la banii care, dacă vei proceda așa, vor veni și ei!” Și, îi dăm cu totul dreptate, mai ales că are și argumente. În primul rând, domnul Boldea aduce ca argument calitatea lactatelor produse în fabrica de lângă Botoșani: ”Toate produsele noastre sunt naturale. Nu au în ele decât lapte provenit de la fermieri români.” Apoi, aduce drept argument performanțele financiare: ”Anul 2015 l-am terminat cu o cifră de afaceri de 12 milioane de euro, fiind pe profit. De fapt, încă de la înființarea companiei, în 2004, Five Continents a înregistrat o creștere constantă. Chiar și în perioada dificilă, care a început în 2009, noi am avut vânzări în creștere.” Dar, a fost greu? ”Sigur că am întâmpinat și greutăți. Dar am reușit ca, încă de la început, să adun o echipă de oameni foarte bine pregătiți profesional și, mai ales, foarte dedicați muncii lor. De aceea, aș spune că, mai degrabă, greutățile noastre au fost mai mici decât ale celorlalte companii”, ne-a mărturisit domnul Boldea. Investiții și dezvoltare continuăAșadar, drumul companiei Five Continents a început în anul 2004, atunci când fabrica a fost ridicată de la zero, în urma unei investiții de 1.400.000 de euro. Inițial, capacitatea de procesare a fost dimensionată pentru 50.000 de litri de lapte pe zi, pe o suprafață uzinală de 1.500 mp., producția demarând un an mai târziu. Ulterior, spațiul de producție a fost extins cu încă 500 de mp., producându-se în principal lapte ambalat la PET și, deja celebra Brânză de Burduf care poartă sigla firmei din Botoșani. În prezent, la Five Continents se produc: Lactate proaspete (lapte de consum, lapte bătut, iaurt, Sana, Kefir, Ayran și smântână), Cașcaval (Răchiți, Borcea, Dalia, Ialomița, Rucăr, Dobrogea, Cașcaval de capră), Telemea de vacă și Mozzarella. Absolut toate produsele sunt 100 % naturale, fiind fabricate în condiții de igienă deplină și cu tehnologii de înaltă performanță, fără a fi adăugați aditivi sau conservanți. Totul este garantat de Sistemul HACCP ISO 22.000, dar am adăuga aici că o garanție suplimentară vine și datorită faptului că, acela care formulează rețetele de fabricație și supraveghează, direct, sau de la distanță, tot ce se petrece pe fluxul tehnologic, este domnul Dr. Ing. George Grecu, probabil cel mai bun specialist din România, în domeniul tehnologiei alimentare. Alături de dânsul, este obligatoriu să trecem și numele doamnei Dorica Hrab, Directorul de Producție al fabricii, aceea care conduce o echipă în care, în mare parte, se regăsesc mulți dintre aceia care au pornit la drum în 2004, alături de domnul Tonino Boldea. Totul începe de la lapte și se termină la raftDar, dacă vorbim despre calitatea produselor, trebuie neapărat să subliniem că laptele-materie primă vine, în proporție de 80 %, de la fermieri din județul Botoșani, iar restul, din județele alăturate. Cum e relația cu fermierii? Domnul Tonino Boldea are o abordare diferită de a celorlalți manageri, dar, deosebit de eficientă și profitabilă pentru ambele părți: ”Am ales o cale flexibilă, în relația cu fermierii. Desigur, le-am acordat și le acordăm în permanență consultanță. În plus, am înființat numeroase centre de colectare a laptelui, dar nu am încheiat cu ei contracte rigide, pentru că acestea ar putea fi riscante și pentru noi, și pentru ei. Și, vă asigur că relația funcționează foarte bine, fermierii noștri fiind mulțumiți. Ca exemplu, vă pot spune că, nu doar că plata laptelui a fost efectuată mereu, imediat, dar, de multe ori, s-a întâmplat să plătim în avans, atunci când unul dintre furnizorii noștri a întâmpinat probleme de moment.” Cât privește calitatea laptelui, ea nu intră în discuție: ”Fermierii sau gospodarii de la care cumpărăm laptele își hrănesc animalele natural, în zone cu poluare foarte redusă, așa că laptele are o calitate deosebită”, ne asigură domnul Boldea. Și, dacă mergem mai departe, pe fluxul tehnologic, să amintim și cuvintele doamnei Hrab: ”Totul contează: calitatea laptelui, respectarea parametrilor tehnologici, dar secretul constă în formularea produselor, pentru că trebuie să știi foarte bine ce, și cât, și cum, și când să pui în produs.” Iar, calitatea se reflectă în vânzările care au crescut în fiecare an, produsele Five Continents fiind ditribuite la nivel național, în toate marile rețele de magazine, dar și prin ”mica desfacere” asigurată de companie, în micile magazine din Moldova, dar și din țară. În plus, firma botoșeneană furnizează lapte în cadrul programului ”Cornul și Laptele”. Însă, lactatele Five Continents nu se găsesc doar pe rafturile magazinelor din România. 15 % din producție merge la export, în Marea Britanie, Italia, Spania, țările Arabe și, mai nou, în Statele Unite. Viitorul? Luminos și bun ca laptele proaspăt! Cât despre viitor, el nu are să fie decât foarte bun. Chiar începând din acest an, Five Continents va demara un nou program de dezvoltare, în valoare de cca 4.000.000 de euro. Programul prevede extinderea fabricii cu încă 1.000 de mp., achiziționarea de noi linii tehnologice de producție și ambalare dar, mai ales, diversificarea accentuată a gamei de produse. ”Din fericire, reducerea TVA-ului a făcut ca oamenii să dispună de mai mulți bani. Apoi, consumatorii sunt dispuși să încerce și noi produse. De aceea, vom propune consumatorilor noi lactate acidofile, deserturi lactate, iaurturi cu fructe etc. Peste toate, însă, consumatorii trebuie să știe că noi, cei de la Five Continents, le oferim lactate 100 % naturale, pe care le pot consuma cu toată încrederea!”, a conchis domnul Tonino Boldea.