167
Romania va putea relua, incepand cu anul viitor, exportul produselor din carne de porc Decizia Comisiei Europene de a ridica interdictia de export pentru produsele si preparatele din carne de porc fabricate in Romania, dar cu materie prima importata, de la 1 ianuarie 2010 este vazuta drept o buna oportunitate de reluare a cresterii cifrelor de vanzari de majoritatea jucatorilor prezenti pe piata noastra. Iar pentru anul viitor, valoarea exporturilor de mezeluri si de preparate din carne “made in Romania” urmeaza sa atinga valori cuprinse intre 200 si 300 de milioane de euro, dupa cum a declarat Sorin Minea, presedintele federatiei patronale Romalimenta. Potrivit acestuia, perspectivele introduse de ridicarea embargoului la export a produselor si preparatelor din carne de porc fabricate in Romania se vor face si mai bine simtite in urmatorii doi, trei ani, cand valorile generate de exporturile de mezeluri si preparate din carne de porc vor ajunge la aproximativ o jumatate de miliard de euro. In conditiile in care piata autohtona a mezelurilor este asteptata sa atinga aceeasi valoare, de circa 1,2 miliarde de euro pe care a consemnat-o si in 2008, o crestere a vanzarilor cu 200-300 de milioane de euro in 2010 pe seama exporturilor ar echivala cu un adevarat balon de oxigen pentru majoritatea procesatorilor romani. Iar daca, in acest an, primii zece jucatori de pe piata autohtona s-au concentrat in principal pe consolidarea afacerilor, redeschiderea pietei comune le va aduce acestora reluarea cresterii la indici comparabili cu cei atinsi in perioada 2004-2008, cand piata a avut un ritm anual de crestere ce s-a situat in palierul de 20-30% de la an la an. Caroli Foods se orienteaza catre romanii din Diaspora Oficialii Caroli Foods cred ca romanii din afara granitelor tarii vor reprezenta o viitoare piata importanta pentru produsele companiei, odata cu modificarea normelor de export. “Aceasta decizie va deschide posibilitatea de a exporta produse crud-uscate, cum este salamul, dar si carne proaspata si mititei catre pietele europene. Tarile care ne intereseaza pentru export sunt Spania si Italia, unde de altfel sunt si cele mai mari comunitati de romani”, sustine Andrew Taylor, vicepresedinte comercial al Caroli Foods, unul dintre marii producatori romani de mezeluri. Cu o cifra de afaceri de peste 70 de milioane de euro, Caroli Foods exporta deja produse din categoria mezelurilor, insa doar pe segmentul fierte-afumate si pe cel al produselor care folosesc ca materie prima carnea de vita si de pui. Daniel Dumitrescu, directorul de marketing al Aldis Calarasi, producator de mezeluri cu afaceri de peste 91 milioane de euro anul trecut, sustine ca societatea sa a expus deja produsele companiei la mai multe targuri din Europa, pentru a putea dezvolta exporturile, si spune ca au fost foarte bine primite. “Exista cerere pentru mezelurile romanesti in Europa. Incercam sa ne adresam, in prima faza, comunitatilor de romani care vor sa consume salam si sunca fabricate de producatori romani si dupa retete romanesti. Si pana acum am facut export, insa in cantitati reduse si doar produse din carne de vita si pui. Dar pe carne de porc avem un portofoliu mult mai mare de produse pe care le-am putea exporta”, sustine Daniel Dumitrescu. CrisTim vizeaza Anglia si Germania Radu Timis, omul care a facut din CrisTim unul dintre cele mai mari business-uri de familie din industria locala a mezelurilor, spune ca eliminarea interdictiei de export pentru mezelurile si preparatele procesate din carne porc l-a determinat sa caute incheierea de parteneriate cu lanturi de retail din Uniunea Europeana. “Intentionam ca pana la finalul acestui an sa incheiem un contract cu un lant de supermarketuri din Germania, pentru a creste exporturile companiei in Europa Centrala si de Vest”, a declarat Timis. La sfarsitul lunii noiembrie, Radu Timis spunea ca produsele CrisTim aveau deja distribuitori noi in Londra. “Avem deja doi distribuitori noi in Londra care vor prelua distributia produselor noastre de saptamana viitoare, iar in acest moment suntem in discutii cu un lant de supermarketuri din Germania, in care speram sa fim prezenti cu produse sub brandul CrisTim pana la finalul anului”, a explicat Timis. Totusi, patronul CrisTim nu a dorit sa dezvaluie numele lantului german de retail, dar a mentionat ca acesta nu este prezent pe piata din Romania. La acest moment, CrisTim exporta pe pietele din Italia, Spania si Anglia doar mezeluri fierte-afumate si conserve. Insa, din 2010, producatorul urmareste sa creasca de la 5% la 20% ponderea exporturilor in totalul cifrei de afaceri data de businessul productiei de mezeluri si preparate din carne. In termeni reali, aceasta crestere ar insemna un aport al exporturilor CrisTim la cifra de afaceri totala, cuprins intre 19 si 25 de milioane de euro. Grupul CrisTim a avut afaceri de circa 120 de milioane de euro anul trecut, iar 2009 va consemna o stagnare a cresterii companiei. Din cei 2.000 de angajati care lucrau in 2008 in companiile din grup, acum mai lucreaza circa 1.700 de salariati, criza impunand o restructurare drastica a companiei. Criza a inghetat investitiile la Elit Cugir Omul de afaceri Dorin Mateiu, proprietarul producatorului de mezeluri Elit, cu afaceri de peste 87 de milioane euro in 2008, spune ca rezultatele financiare inregistrate de Elit, in primele noua luni ale acestui an, sunt aproximativ la nivelul anului trecut. Asta in conditiile in care producatorul de mezeluri din Alba Iulia nu a facut anul acesta disponibilizari, ci doar a inghetat investitiile si salariile angajatilor. “Cifra de afaceri la noua luni este aproximativ egala cu cea realizata in perioada similiara din 2008, dar marja de profit a scazut fata de 2008”, declara actionarul Elit Cugir, companie care, anul trecut, a avut o marja de profit de 8,5%, respectiv 7,5 milioane de euro. Insa scaderea marjelor de profit nu s-a limitat doar la compania din Cugir, aproape toti marii producatori de mezeluri resimtind, din primul trimestru al acestui an, o reducere puternica a marjelor de profit in pofida faptului ca vanzarile erau in crestere. Totusi, pentru finalul acestui an, conducerea companiei Elite estimeaza inregistrarea unei cifre de afaceri intre 71,5 si 83 milioane de euro, cu circa 10% mai putin ca anul trecut. Fox a racolat un “sales manager” pentru crearea retelei nationale de retail Producatorul de mezeluri Fox din capitala a urmarit ca, in acest final de an, sa puna la punct strategia de dezvoltare a retelei de distributie de retail. Iar pentru asta, Cornel Vulpe, patronul companiei, l-a adus in companie pe Iulian Marinica, cel care a coordonat timp de 12 ani departamentul de vanzari al concurentului Caroli Foods. Obiectivele stabilite pentru anul 2010: distributie nationala, prezenta in cat mai multe lanturi de magazine din retailul modern si crestere de 25% a cifrei de afaceri. Din iunie, de cand a preluat conducerea executiva a Fox, si pana in prezent, Marinica a recrutat noi manageri, a restructurat echipa de vanzari, a renuntat la produsele neprofitabile si a renegociat contractele cu furnizorii. Astfel, forta de vanzari a producatorului din capitala s-a dublat in ultimele luni, iar noul director general ia in calcul noi angajari, tinand cont ca intentioneaza sa creasca anul viitor capacitatea de productie a fabricii de mezeluri de la 40 de tone pe zi in prezent, la 60-80 de tone in 2010, pentru a putea sustine dezvoltarea distributiei. Iar pentru asta, Fox va accesa un fond structural in valoare de circa 800.000 euro, care va fi destinat in proportie de 90% achizitiei de utilaje. Producatorul de mezeluri si-a restructurat portofoliul de produse si a lansat o noua gama de produse premium. In urma acestor masuri, conducerea companiei estimeaza ca cifra de afaceri a companiei Fox va creste anul viitor la 25 de milioane de euro, cu 25-30% mai mare decat cea pe care o va obtine in acest an. Smithfield mizeaza pe conceptul de holding integrat Smithfield Prod, companie cu activitati in procesarea carnii de porc, parte a gigantului american Smithfield, intentioneaza sa dezvolte un alt concept de dezvoltare a afacerii pe piata mezelurilor si a preparatelor din carne, bazat pe realizarea unui lant de magazine proprii si pe extinderea la nivel national cu produse semipreparate. Aceasta strategie este oarecum singura pe care americanii o au la indemana, pentru ca liberalizarea exporturilor de mezeluri si preparate din carne de porc se aplica doar pentru produsele care sunt fabricate cu materie prima din import. Cum nu este cazul pentru Smithfield Prod, care proceseaza carnea furnizata in sistem integrat de Smithfield Ferme. Dupa experienta primului magazin Comtim, deschis in luna aprilie la Timisoara, conducerea Smithfield Prod are in vedere extinderea acestui concept si planificarea deschiderii de noi puncte de desfacere in Bacau si Braila. Aceste trei magazine fac parte dintr-un proiect-pilot si, in functie de rezultatul lor, americanii de la Smithfield vor mai deschide sau nu si alte magazine. Potrivit directorului general al Smithfield Prod, investitia in primul magazin Comtim a fost nesemnificativa si, desi grupul american este prezent pe plan local din 2004, an in care a cumparat producatorul Comtim din Timisoara, proiectul nu a fost demarat mai devreme deoarece, in ultimii ani, prioritare au fost investitiile in modernizarea productiei. “Ideea magazinului de prezentare si desfacere Comtim a aparut oarecum recent, deoarece tot mai multi oameni ne intrebau cand vor putea sa cumpere direct de la noi”, spune Morten Jensen, directorul general al Smithfield Prod. In ceea ce priveste urmatoarele doua magazine pe care compania le are in plan, reprezentantii Smithfield Prod sustin ca vor fi dezvoltate in spatii inchiriate de maximum 140 de metri patrati, aceasta fiind si suprafata magazinului din Timisoara. In prezent, brandul Comtim este comercializat exclusiv pe piata din Romania si include atat carne proaspata de porc, cat si produse semiprocesate, din categoria carne tocata, mici sau carnati proaspeti, gama pe care intentioneaza sa o comercializeze la nivel national. “Este cert ca viitorul industriei de carne se indreapta spre un concept integrat, catre o integrare verticala, de la ferma pana la consumator. Aproximativ 50% dintre vanzarile noastre sunt realizate catre clienti industriali (procesatori, n.r.), 25% catre marile lanturi comerciale, iar 25% pentru distributie”, a spus Morten Jensen, mentionand ca unul dintre obiectivele companiei este ca produsele Comtim sa fie comercializate in toate lanturile de magazine din retailul modern. Smithfield Prod a realizat in 2008 o cifra de afaceri de 89,6 milioane de euro, in crestere cu aproape 30% fata de rezultatul inregistrat in anul precedent. In aceeasi perioada, pierderea neta a companiei a fost de 1,6 milioane euro, cu trei milioane de euro mai mica decat cea din anul precedent.